• Alexi

Hur får era barn handla lösgodis?

När ni handlar lösgodis med era barn i åldern typ 3-12 år, hur gör ni då med mängder, val osv?

Hur mycket får barnet köpa och hur har ni kommit fram till den mängden? Mäts det i kronor, gram, antalet bitar osv?

Växer mängden med åldern?

• Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?
  • Natulcien

Sonen är snart 5 och äter aldrig godis hemma. Han har ätit godis tre gånger i sitt liv hittills, och då var det på en födelsedagsfest för min syster (alla andra barn åt) och så har han varit på två kalas, och då det verkar vara obligatosktiskt med godispåse. Men varje gång har han ätit 1-2 bitar och tröttnat sen. Han verkar inte vara så förtjust i godis.

• Alexi

Jag är sån själv att jag alltid köper betydligt mer än jag äter upp när jag köper lösgodis. För att jag vill ha av alla sorter som verkar goda osv. Därför är det svårt att säga åt sitt barn att ta åtta bitar när man vet hur man själv gör...

• Konservativ

Finns det nåt äckligare än lösgodis. Hur många har hostat och dreglat över dem. En vän fick dubbelsidig lunginflammation efter att ha ätit sånt. 

• Alexi

Verkligen sannolikt att smittan till lunginflammation kom via lösgodis.

• Konservativ
    Alexi skrev 2015-08-07 14:17:39 följande:

Verkligen sannolikt att smittan till lunginflammation kom via lösgodis.

Så sa hennes läkare. Men du kanske vet bättre???
  • Vinterankan
    Alexi skrev 2015-08-07 08:15:30 följande:

Intressant att läsa! Jag är också nyfiken på hur ni kommit fram till just den mängden, (ni där barnen får köpa viss mängd eller för visst antal kronor)? Tycker barnen att det är ok med 5-20 bitar (som är den mängd flera skrivit) fast de står i en butik med 100 sorter?

Förut fick barnen så många bitar som de var år gamla så de tycker att de får mycket nu. De gillar ju inte riktigt alla sorter men det är några saker de alltid tar och andra som de växlar mellan. Hur vi kommit fram till mängden är väl bara vad vi tycker är rimligt att så små äter. Varje bit ska vara god och man ska inte må illa efteråt.
  • Sockervaddspinnen
    Konservativ skrev 2015-08-07 14:12:16 följande:

Finns det nåt äckligare än lösgodis. Hur många har hostat och dreglat över dem. En vän fick dubbelsidig lunginflammation efter att ha ätit sånt. 

Konservativ skrev 2015-08-07 14:24:32 följande:

Så sa hennes läkare. Men du kanske vet bättre???

Kan ju precis lika gärna varit någon som gått förbi och nyst i affären, på bussen, tåget, dagis, skola, osv.
  • Mytime

7-åringen väljer oftast kinderägg och pringles istället för lösgodis. Då får hon kanske 1/4-1/5 av pringlesröret och sedan ett 3-pack kinderägg men oftast äts bara ett ägg eller 1,5 men de e leksaken hon vill åt.

Vill hon ha lösgodis plockar ja o hon pekar. 1-3 av varje sort hon vill ha. Brukar inte bli så mkt alls så hon kan välja fritt.

• telly

Nyfiken... En fråga!

Ni vars barn inte äter så mycket godis - fick dom inte så mycket söt mat som små (bebisar)? Fick dom tex fruktpuré och sylt och saft? Undrar när behovet uppstår, om man kan låta bli att trigga sötsuget genom att undvika sött under barnets första år...?

• Sockervaddspinnen
    telly skrev 2015-08-07 17:27:55 följande:

Nyfiken... En fråga!

Ni vars barn inte äter så mycket godis - fick dom inte så mycket söt mat som små (bebisar)? Fick dom tex fruktpuré och sylt och saft? Undrar när behovet uppstår, om man kan låta bli att trigga sötsuget genom att undvika sött under barnets första år...?

Mitt barn fick godis, glass, kakor, osv som yngre, men jag stoppade det efter att det uppdagats hos tandläkaren att han har en tandsjukdom.

Så nu är det sockerstopp (sedan ett år ungefär). Inte ens ketchup. Men han accepterar det. Särskilt då tandläkaren sagt att hans permanenta tänder förmodligen inte kommer att vara drabbade. Så han vet att han har sött att se fram emot. ;)

Som bebis fick han för övrigt fruktpuré (som du frågade om), samt frukt och sånt.
Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?