• Sasahaa

    Jobb

    Hejsan! Jag undrar om det finns några jobb där dom inte kravet att man har avslutat studier på gymnasiet . Min situation är så här! Jag hoppade av gymnasiet i början av 3an eftersom jag hade det svårt hemma och ville flytta , för att kunna försörja mej själv så behövde jag heltids jobb och det är just därför jag sket i skolan! Jag jobbade som telefonförsäljare innan och tycker inte att det är bra jobb alls, eftersom många företag är o seriösa och det är ohederligt jobb! Jag har ingen högskole examen eftersom jag hoppade av och nu undrar om det krävs till ex på lager , eller städ firmor om dom kräver att man har avslutat gymnasiet? Skulle va jätte tacksam om skulle svara eller ge några tips:) . Tack på förhand stefanovic Nemanja :)

  • Svar på tråden Jobb
  • Flaffe

    Skulle råda dig till att anmäla dig i olika vikariepooler. Du borde kunna få ihop timmar om du kan tänka dig jobba som dagisvikarie eller inom handikapp- eller äldreomsorgen. Ring kommunens växel och kolla! Är du duktig och får chansen att visa upp dig brukar det leda till längre vikariat och sen mer fast jobb. Svårt i din situation att söka och få fast jobb direkt.

  • Sasahaa

    Vad är vikariepooler för något?Det är inte så att jag ute eftersom fastjobb direkt provanställning skulle funka absolut bra med

  • KakanSmakan

    Jag skulle råda dig att ta tag i dina studier, är du över 20 kan du plugga på komvux och få studiestöd på ca 7500 kr/månaden (om inte reglerna ändrats, men det tror jag inte?).

    Du märker ju hur hopplöst det är att leta jobb utan gymnasieexamen redan efter ett år, tänk dig då att du ska leva såhär och försörja dig själv i 45 år till...

  • Sasahaa

    Är det så verkligen att man kan inte ens jobba som städare eller lagerarbetare utan examen?

    Skulle inte tro att 7000kr skulle räcka för min hyra är väldig dyr

  • boundforglory

    Vill inte göra dig ledsen men tyvärr är det i princip kört idag om man inte har gått gymnasiet. Visst det finns absolut dom som klarar sig mycket bra ändå men de är så få. Livet blir så osäkert om man inte har avslutat gymnasiet, även om man har ett bra flyt och har jobb med bra inkomster i många år så kan det ta slut så snabbt. Och nästa gång man är arbetslös så kanske man inte har turen att hitta någon som är villig att se förbi att man inte har gått gymnasiet.
    Visst finns det städfirmor och lager och liknande jobb men problemet är att dom jobben är idag så få och det är så många som slåss om dom.

    Jag hade satsat allt jag kunnat på att få klart studierna så snabbt som möjligt om jag var du.

  • Sasahaa

    Det är det enda jobb som jag kan få , så det är därför jag undrar om dom kräver att man har gått ut gymnasiet . Men förstår inte varför alltså måste man va ett geni i fysik eller matte för att jobba som städare eller lagerarbetare

  • Liten ekorre
    Sasahaa skrev 2015-08-08 19:04:11 följande:

    Det är det enda jobb som jag kan få , så det är därför jag undrar om dom kräver att man har gått ut gymnasiet . Men förstår inte varför alltså måste man va ett geni i fysik eller matte för att jobba som städare eller lagerarbetare


    Man är inget geni i någonting bara för att man gått ut gymnasiet. Men att inte ha gått ut gymnasiet idag när i princip alla gör det visar på att man saknar drivkraft och genomförningsförmåga.
  • Liten ekorre
    Sasahaa skrev 2015-08-08 18:44:45 följande:

    Är det så verkligen att man kan inte ens jobba som städare eller lagerarbetare utan examen?

    Skulle inte tro att 7000kr skulle räcka för min hyra är väldig dyr


    Kan du inte hitta billigare boende? Vad ligger din hyra på idag?
  • KakanSmakan

    Man behöver inte vara duktig i kemi och matte i särskilt många jobb alls, men för att konkurrera med de personerna som är det krävs utbildning. Vem tror du har störst chans att få ett jobb: den som kan matte, eller den som inte kan det?

    Om 7000kr inte är tillräckligt för dina levnadskostnader idag anser jag att du verkligen behöver gå klart gymnasiet, du kommer aldrig någonsin i hela livet nå högre levnadsstandard än så om du inte vidareutbildar dig.

  • nnnnnnnn

    Som alla andra sagt: gå klart!

    Och man behöver inte ens ha fysik (eller matte i 3:an) om man väljer ett annat program än natur...

    Passa på och tänk efter vad du vill jobba med, eftersom du gått 2 år så kanske skolan kan ordna med något "snabbspår" om du tex vill läsa vård (bli undersköterska och ha stora jobbchanser), svetsare, VVS:are, lastbilschaufför eller liknande. Gå ett program som ger stora jobbchanser!

    Eftersom du redan gått 2 år, så har du säkert tillräckligt med matte (1 och 2) för dessa program och kanske även svenska, engelska osv.
    Så då räcker det att du läser karaktärsämnena (tex vårdämnen, VVS-lära osv) och även om du gått ett annat program och på så sätt borde ha 3 nya år för att bli klar med gymnasiet så kanske du hinner klart på 1 eller 2 år eftersom du har en massa betyg från 1:an och 2:an oavsett vilket program du gått.

  • Sasahaa

    Jag kan inte gå klart gymnasiet eftersom jag skulle ta studenten nu i sommar och min hyra är 9000 kr så tror inte att det skulle räcka liksom

  • Sasahaa

    Jag kan inte gå klart gymnasiet eftersom jag skulle ta studenten nu i sommar och min hyra är 9000 kr så tror inte att det skulle räcka liksom

  • KakanSmakan
    Sasahaa skrev 2015-08-08 19:36:53 följande:

    Jag kan inte gå klart gymnasiet eftersom jag skulle ta studenten nu i sommar och min hyra är 9000 kr så tror inte att det skulle räcka liksom


    Varför kan du inte fortsätta gymnasiet? Gå till en syo och prata om vad du vill gå, och så blir du placerad i en ny "klass tre". Dvs om du är under 20 år.

    Är du över 20 finns som sagt komvux.

    Har du ingen kompis du kan dela lägenhet med? 9000kr tycker jag är jättedyrt, det är mer än vad jag o min man betalar och vi tjänar 70 000/månaden tillsammans...

    Du kan inte leva hela livet och hoppa mellan lågbetalda ströjobb. Du kommer inte få någon vidare föräldrapenning i framtiden, fattigpension och ett över lag fattigt liv. På riktigt. Varför inte bara kämpa med ett par år till så att du kan njuta av livet sen med ett bra och stabilt jobb. Som du resonerar nu kommer du få slita för småpotatis hela livet.
  • nnnnnnnn
    Sasahaa skrev 2015-08-08 19:36:53 följande:

    Jag kan inte gå klart gymnasiet eftersom jag skulle ta studenten nu i sommar och min hyra är 9000 kr så tror inte att det skulle räcka liksom


    du kommer ju inte kunna tjäna 9000 kr + matpengar när du inte hittar jobb...

    Hoppas verkligen inte att det är en 1:a med den mördarhyran - och är det 2:a eller större så borde du ta in en roommate och dela på hyran
Svar på tråden Jobb