• Äldre 11 Aug 13:00
    14843 visningar
    9 svar
    9
    14843

    Gammal katt morrar och fräser åt kattungen

    Hejsan! Jag och min pojkvän har en katt sedan förut (8 år gammal) och nu ville vi ha en till och så hade vi tur att en tjej frågade på fb om någon kunde ta över en av hennes katter, vilket vi gjorde.

    Vi tog vår gamla katts bur och hämtade den nya katten i då den luktar vårat hem tänkte vi och sedan la vi buren på soffan och öppnade lite och lät den nya katten få komma ut om den ville det. Vilket den gjorde ganska fort.

    Vår gamla katt började genast att morra och fräsa på den nya katten. Istället för att till exempel gå fram och nosa lite, så de har egentligen inte hälsat ordentligt kan jag tycka. Hon är ganska lugn egentligen men om den nya katten kommer så glor hon på den och fräser och morrar, ibland mer och ibland mindre. Det har bara gått 2 dagar och jag vet att man måste ha jättemycket tålamod!

    Idag så var båda katterna inne i badrummet ett tag, den gamla katten hade gått in där och den nya hängde på och det hördes lite morr och fräs, men inte så farligt. Några stunder så var det helt tyst bara. Och för en stund sedan så blev den nya katten jagad en liten bit av den gamla, samt att vår gamla gick in i köket och gav ifrån sig ett skrik och fräs.

    Jag har läst att de kommer att fightas. Hur lång tid kan man förvänta sig innan det blir en fight? Dock så verkar båda ganska rädda för varandra och inte riktigt vilja fightas ändå. Det är som att de har en gräns hur långt de går innan någon av dom backar undan. Den lilla håller sig mest till köket men vågar sig in i vardagsrummet lite då och då medan gamlingen håller sig till vardagsrummet mest och vågar sig in i köket lite då och då för att fräsa lite eller morra och sedan komma tillbaka.

    Kan man få dom att vänja sig vid varandra på något sätt lite snabbare? Eller är det helt enkelt bara att ha tålamod, stå ut och låta de sköta det. Jag vill ju gärna att de åtminstone ska kunna vistas i samma rum utan morr och fräs.

  • Svar på tråden Gammal katt morrar och fräser åt kattungen
  • Äldre 11 Aug 14:43
    #5

    Tack för svaren :) Känns lite bättre nu och man fick en dos av tålamod tillbaka haha. Nu ligger lill kissen här i vardagsrummet i alla fall och den stora någonstans och båda sover haha.. Så just nu är det lugnt och skönt :)

    Brukar bara låta de vara om de ryter till lite, jag tänker fortsätta så också så länge det inte blir något våldsamt bråk. Men hittills har det varit hyfsat lugnt, vår gamla kisse är egentligen en jättesnäll kisse så jag tror kanske att hon kommer ta de ganska lugnt med lillen ändå. Får bara ha tålamod och låta de sköta sitt :)

  • Äldre 15 Aug 20:16
    #8

    Vi har olika matskålar till dom, vi har en vatten + matskål i köket och vardagsrummet. Båda två äter så det är inga problem med det. Plus att nu är de mycket lugnare med varandra, gamlingen fräser och morrar inte lika mycket på lillfisen. Ibland, när hon märker att hon är nära henne eller så, då kan hon göra det och slå henne lite med tassen. Men då brukar jag säga till och så slutar de eller så springer den lilla bara in i köket.

    De har börjat våga gå nära varandra, men den lilla är lite rädd för gamlingen så hon kan ibland gå nära henne och sen när hon märker så springer hon iväg hahah. Idag matade min pojkvän även dom med lite köttfärs och då åt båda två samtidigt från hans hand, närmare än så kommer de nog inte varandra haha. Men när gamlingen märkte att hon va nära henne så fräste hon, hahaha. Men dom vänjer sig iaf och det går framåt :)

Svar på tråden Gammal katt morrar och fräser åt kattungen