• Anonym (?)
    Äldre 12 Aug 11:07
    1823 visningar
    9 svar
    9
    1823

    Kommer jag verkligen kunna krysta som annars är så klen?

    Hej!

    Är i vecka 36 och har varit rätt rädd inför förlossningen som många andra också är. Innan jag blev med barn hade jag panik över bara tanken på en föröossning men ju mer det närmar sig desto mindre mindre rädd blir jag konstigt nog?

    Grejen är den att jag endast har gått upp 10 kg och kommer kanske gå upp Max 2 till känns det som. Det känns alltså som att min egen kropp inte har energi, fett och näring att använda under förlossningen. Dessutom råkade jag ut för en komplikation i mitten av graviditeten som gjorde mig sängliggandes i typ två månader.

    Nu mår jag som vanligt igen men jag har inte tränat nånting under hela den här tiden. Måste man träna och bygga kondition under graviditeten? Klarar man förlossningen ändå?

    Jag har alltid varit fysiskt svag. Jag har haft bra kondition emellanåt men är väldigt svag typ i armar och ben och har varit det typ hela livet. Jag pratade med en igår som sa att under krystningarna tar kvinnan i så mycket som att lyfta 100kg rakt upp i luften!

    Efter det blev jag genast rädd, jag som inte ens kan lyfta typ 5 kg upp i luften.

    Eller är det så att kroppen kan bara det att man själv tror att man är svag. Blir man stark automatiskt?

    Bekymrad nu minst sagt.

  • Svar på tråden Kommer jag verkligen kunna krysta som annars är så klen?
  • Anonym (Isabe­lle)
    Äldre 12 Aug 11:30
    #1

    Åh.. Det skulle kunna ha varit jag som skrivit din text! Känner precis likadant, är så rädd att jag kommer vara för svag.

    Jag har BF 3/9, så exakt 3 veckor kvar imorgon. Även jag har gått upp väldigt lite, bara 5kg..

    Önskar jag kunde stötta på något vis men jag kan inte mer än säga att du inte är ensam att känna såhär! Kram

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 12 Aug 11:37
    #2

    Det går bra ändå. Framför allt är det ju livmodern som jobbar och den har du hårdtränat hela graviditeten fast du kanske inte ens märkt av det.

  • Anonym (W)
    Äldre 12 Aug 11:38
    #3

    Jag var livrädd innan förlossningen, gick på aurorasamtal och ville ha all möjlig smärtlindring. När värkarna väl satte igång fanns det inte tid för någon alls. Jag hade panikångest under krystningsskedet och orkade inte krysta men kroppen skötte det ändå. Svårt att förklara, men mitt huvud (menar psykiskt nu) sa att jag inte orkade men min kropp tog över och krystade ändå. Det går inte att stå emot värkarna.

    Så försök att inte oroa dig för mycket. Våga lita på din kropp. Det kommer gå bra!

  • Äldre 12 Aug 13:48
    #4

    DU behöver inte vara stark eller svag, din kropp sköter det åt dig, du kommer att inse att du inte har ett dugg att säga till om, man bara hänger med kroppen lixom

  • Äldre 12 Aug 14:31
    #5
    Erizajo skrev 2015-08-12 13:48:57 följande:

    DU behöver inte vara stark eller svag, din kropp sköter det åt dig, du kommer att inse att du inte har ett dugg att säga till om, man bara hänger med kroppen lixom


    Precis! T.o.m. en kvinna som ligger i koma kan föda barn med lite hjälp, så att du är lite svag har nog ingen större inverkan.
  • Äldre 12 Aug 14:53
    #6

    Jag hade inte rört på mig en dag extra när jag blev gravid. Latare människa fanns nog inte. Gick upp 10 kg. Mådde rätt bra, svullen och ont lite här och där bara. Var inte rädd för förlossningen och den gick över förväntan. Man klarar mer än man tror och när du ligger där så vet du varför du har ont och varför du krystar ändå.

  • Äldre 12 Aug 19:38
    #7

    Nej, det behöver du inte bekymra dig om. Kroppen sköter det där åt dig. Jag har fött tre barn okomplicerat och snabbt.....liten tanig en är jag som gått upp 10-12 kilo. Totalt otränad .

    Det är inte kryssningen i förlossningen som är jobbig .

  • Äldre 12 Aug 19:39
    #8
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-12 19:38:48 följande:

    Det är inte kryssningen i förlossningen som är jobbig .


    KRYSTNINGEN.
  • Äldre 12 Aug 19:59
    #9

    Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig, jag har under mina tre graviditeter gått upp 10 kilo med ettan, 4 kilo med tvåan och 6 kilo med nummer tre. Jag var dessutom väldigt smal från början.
    Varit sängliggandes från vecka 20 och framåt med dom två sista, och haft urgrymma förlossningar. Mina förlossningar har gått oerhört fort men jag lovar dig att kroppen orkar krysta.
    10 kilo är ju inte speciellt lite utan inom det normala

Svar på tråden Kommer jag verkligen kunna krysta som annars är så klen?