Inlägg från: MacLeeland |Visa alla inlägg
  • MacLeeland

Sveriges vansinniga narkotikapolitik visar sig igen

Yellow Cross skrev 2015-08-13 12:45:22 följande:
    Narkotika för legitimt medicinskt bruk har jag inga problem med,utan det jag motsätter mig är en allmän liberalisering så att den även kan användas i rekreationella syften.

Förövrigt så är empati (irrationellt) och fakta (rationellt) motsatta saker,bestäm dig för hurvida du ska använda känslo- eler faktabaserade argument.
    Empati är inte på något sätt irrationellt.
  • MacLeeland

Jag måste erkänna att jag är klart kluven i denna fråga. Det ska dock bli intressant att se hur det går i de stater i USA där man tillåtit cannabis. Jag misstänker, utan att vara för eller mot, att det kommer bli ett större positivt resultat än negativt och att det kommer leda till ökad avkriminalisering.

• MacLeeland
    Yellow Cross skrev 2015-08-13 19:57:16 följande:
    Empati är förmågan att uppleva eller se saker ur andra individers perpektiv,det är per definition irrationellt då det handlar om att se saker ur en annan individs subjektiva och känslomässiga perspektiv.
    Att förstå och kunna sätta sig in i någon annans perspektiv och känslor betyder inte i sig att man själv känner dessa känslor. Man kan ta sig an dessa som ren fakta "A hatar B därför att B sparkade As hund" och se på känslorna ur ett rationellt perspektiv. Med empati så kan man till och med förstå tankar och känslor som man inte alls håller med.
  • MacLeeland
    Yellow Cross skrev 2015-08-14 00:50:11 följande:
    Poängen med empati är dock att man ska se saker ur ting ur ett subjektivt och känslomässigt perspektiv,och att agera utifrån ett subjektivt och känslomässigt perpektiv är väldigt farligt när man ska fatta politiska beslut som påverkar hela samhället.
    Fel, poängen är att se någon annans subjektiva och känslomässiga perspektiv och ta med det som fakta i ett rationellt beslut.
Svar på tråden Sveriges vansinniga narkotikapolitik visar sig igen