• Äldre 17 Aug 23:26
    1051 visningar
    9 svar
    9
    1051

    Skräcklitteratur - en tipstråd

    Jag är sugen på att läsa skräck med övernaturliga inslag, eller bara byta tips med varandra! Gammalt som nytt, huvudsakligen att det med någon god vilja går att beskriva som skräck. Har redan läst nästan allt som John Ajvide har skrivit (min favorit är Människohamn), och en handfull Stephen King, och diverse annat mindre välkänt... annars är skräck inte riktigt min genre, så det allra mesta är oläst.

  • Svar på tråden Skräcklitteratur - en tipstråd
  • Äldre 17 Aug 23:43
    #1

    Dracula och Lair of White Worm av Bram Stoker, naturligtvis
    Frankenstein av Mary Shelly, naturligtvis
    American Psyco av Bret Easton Ellis
    Books of Blood och Damnation Game av Clive Barker
    Coraline av Neil Gaiman
    The Exorcist av William Peter Blatty
    The Haunting of Hill house av Shirley Jackson
    Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
    Vampire Chronicles, New Vampire Chronicles och Sleeping Beauty av Anne Rice.
    Shinsekai yori av Kishi Yusuke

    Och för ordningens skull, lite manga:
    Death Note av Obata Takeshi
    Monster av Urasawa Naoki
    Pet shop of horrors av Akino Matsuri
    Uzumaki av Ito Junji


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 18 Aug 03:00
    #2

    Uppenbarelseboken i Bibeln kan väl klassa in i genren. Tillsammans med en bok om profetiska uppenbarelser som uppfyllts idag kan det krypa under skinnet.

  • Äldre 18 Aug 12:41
    #3
    Tow2Mater skrev 2015-08-18 03:00:00 följande:

    Uppenbarelseboken i Bibeln kan väl klassa in i genren. Tillsammans med en bok om profetiska uppenbarelser som uppfyllts idag kan det krypa under skinnet.


    Men nej, jag vill ha fiktion! Skrattande Även om det går att diskutera, om inte bibeln kanske borde räknas som fiktion!? Har du någon bok om profetiska uppenbarelser som uppfyllts att rekommendera?
  • Äldre 18 Aug 12:45
    #4
    Aniiee skrev 2015-08-17 23:43:31 följande:

    Dracula och Lair of White Worm av Bram Stoker, naturligtvis
    Frankenstein av Mary Shelly, naturligtvis
    American Psyco av Bret Easton Ellis
    Books of Blood och Damnation Game av Clive Barker
    Coraline av Neil Gaiman
    The Exorcist av William Peter Blatty
    The Haunting of Hill house av Shirley Jackson
    Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
    Vampire Chronicles, New Vampire Chronicles och Sleeping Beauty av Anne Rice.
    Shinsekai yori av Kishi Yusuke

    Och för ordningens skull, lite manga:
    Death Note av Obata Takeshi
    Monster av Urasawa Naoki
    Pet shop of horrors av Akino Matsuri
    Uzumaki av Ito Junji


    Tack för alla tips! Bram Stoker har jag redan läst, och Coraline. Och boken som Anne Rice slog igenom med, jag vet inte om den räknas till Vampire chronicles? Fast det är evigheter sen. Vilken bok skulle du säga att du rankar högst, av all skräck du har läst?
  • Äldre 18 Aug 16:15
    #5
    Palestrina skrev 2015-08-18 12:45:49 följande:
    Tack för alla tips! Bram Stoker har jag redan läst, och Coraline. Och boken som Anne Rice slog igenom med, jag vet inte om den räknas till Vampire chronicles? Fast det är evigheter sen. Vilken bok skulle du säga att du rankar högst, av all skräck du har läst?
    Any time =P Anne Rice slog igenom men första delen av Vampire Chronicles, Interview with the vampire, så den är adsolut del av serie 1.

    Bäst av de jag listat är absolut Shinsekai yori, den är extremt speciell. Den heter From the new world på engelska. Om den är översatt till svenska vet jag faktiskt inte. Sen kommer Haunting of Hill house.

    Som liten fuskis måste jag nog nominera Shards of Time av Lynn Flewelling också. Fantasy, med skräckinslag, dock ska man inte läsa den för skräcken. 
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 18 Aug 18:03
    #6
    Aniiee skrev 2015-08-18 16:15:27 följande:
    Any time =P Anne Rice slog igenom men första delen av Vampire Chronicles, Interview with the vampire, så den är adsolut del av serie 1.

    Bäst av de jag listat är absolut Shinsekai yori, den är extremt speciell. Den heter From the new world på engelska. Om den är översatt till svenska vet jag faktiskt inte. Sen kommer Haunting of Hill house.

    Som liten fuskis måste jag nog nominera Shards of Time av Lynn Flewelling också. Fantasy, med skräckinslag, dock ska man inte läsa den för skräcken. 
    Lysande! Jag har sett filmen The haunting och läst en annan bok av Shirley Jackson som jag älskade, men jag har kvar att läsa denna. Fantasy med skräckinslag är inte dumt det heller, jag tar alla tips i beaktande. Hoppas nu bara på tid att läsa...
  • Äldre 18 Aug 18:06
    #7

    king har skrivit en kort samling noveller, den hette "jerusalems lott", läste den på högstadiet och jag är fortfarande rädd! 

  • Äldre 18 Aug 18:09
    #8
    doge skrev 2015-08-18 18:06:46 följande:

    king har skrivit en kort samling noveller, den hette "jerusalems lott", läste den på högstadiet och jag är fortfarande rädd! 


    Det är exakt den effekten jag längtar allra mest efter. Ack så svårt bara, med litteratur!
  • Äldre 18 Aug 18:12
    #9
    Palestrina skrev 2015-08-18 18:09:36 följande:
    Det är exakt den effekten jag längtar allra mest efter. Ack så svårt bara, med litteratur!
    Har du inte läst den kan jag rekomendera den! Inte så lång och "tung" som kings böcker brukar vara(jag har en tendens att tröttna på hans lååånga böcker iaf) utan väldigt lättläst och korta, jag tror den tunna boken innehöll fyra noveller. 
    www.boksidan.net/bok.asp 
Svar på tråden Skräcklitteratur - en tipstråd