• Aslan

är min pappa orättvis?

Min mamma och pappa separerade när jag kanske 9 och min lillebror 8. Jag har alltid bott hos pappa (mamma kanske varannan helg och lite i veckorna när jag velat) och min bror likadant fast hos han har bott hos mamma. Ingen av oss har saknat nått och båda har bidragit ekonomiskt fast pappa kanske lite mer då mamma inte under en period hade det så bra ställt ekonomiskt.

Hur eller hur, pappa träffade en ny helt underbar kvinna som han sedan fick en dotter ihop med. Jag har aldrig gjort någon skillnad på mina halvsyskon utan ser dem likadant som min helbror. Min halvsyster är nu 9 och ensambarn där hemma. Hon är ganska bortskämd (mer än mig och min lillebror var då både mamma och pappa var ensamstående och inte hade en lön till i form av sambo mm som kanske gav avlastning på ekonomin). Dom har alltså råd att skämma bort henne mer helt enkellt. När jag och min bror bodde hemma så fick vi såklart alltid följa med när det skulle åkas utomlands och liknande, utan att betala.

Nu när vi är utflugna och har egna liv, egen ekonomi osv så åker pappa och hans fru med barn utomlands. Visst att vi kan bli tillfrågade om vi vill följa med, som en mysig grej, men dom betalar inte för oss. Och jag skulle aldrig drömma om att kräva det heller! Jag har ett eget liv, en egen ekonomi och får såklart spara och prioritera precis som dom får göra. Jag ser inte det som det minsta orättvist utan mer som normalt. Jag är 25 år och min pappa har för länge sedan slutat försörja mig.

Svar på tråden är min pappa orättvis?