Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

är min pappa orättvis?

Det är jättesvårt att räkna ut en exakt summa på hur mycket ett barn kostar, det är jätteindividuellt beroende på ålder intressen m.m. Boendeföräldern tror jag per automatik bär en lite större kostnad. Det är nog väldigt svårt att betala exakt samma för båda föräldrarna. Begärde din mamma  någonsin att han skulle betala mer eller hon tyckt han skulle fatta det själv om du hade dyra vanor?

Jag kan förstå att du känner dig lite orättvist behandlad men du får tänka på att saker och ting förändras och att din pappa kanske känner att om du ska med på resan så måste han även bjuda din familj, vilket de kanske inte har råd med. Om han haft den ekonomin när du var liten skulle han kanske gjort samma sak med dig? Du skriver ju själv att ni gjorde massa aktiviteter och att du värdesätter honom högt, då har han ju i alla fall tagit hand om dig. Sen att han inte frågat om du vill med på resan är kanske för att han inte tror att du tycker det är så roligt att åka med honom och hans nya fru om du har egen familj. Det behöver ju inte vara för att han favoriserar sonen.

Din frissas argument att du ska få samma som lillebror- nej. Jag antar att du är vuxen och då kan man inte kräva att få samma sak som syskonen som fortfarande är barn. Som sagt är förmodligen anledningen till det att han inte hade de ekonomiska förutsättningarna för det när du var liten, inte att han inte ville ge dig något. Sin sak om du fortfarande bott hemma och han ständigt fått nya saker och aldrig något, men har du egen ekonomi så kan du faktiskt inte kräva att din pappa står för de kostnaderna.

Min farbror och pappa är 27 resp. 19 år äldre än min halvfaster och bodde alltså inte hemma samtidigt som sina halvsyskon. De har alltid fått mer än vad min pappa och farbror fick för att farfar helt enkelt hade mer tid med dem än vad han hade med min pappa (han fick dem på senare år och gick i pension när de bara var några år). Jag tror inte min pappa eller farbror tycker det är orättvist, det enda de är lite sura över är att farfar har satt både mig och min kusin åt sidan för att hans nya fru inte gillar våra pappor. Man ska försöka behandla sina barn lika, men är det så stor åldersskillnad så kan man inte räkna exakt på kronor och ören så alla får lika mycket.

Svar på tråden är min pappa orättvis?