• NoraDo

Inte kallad till intervju

Hej,
    Jag sökte för ett tag sedan ett arbete som jag var väl kvalificerad till. Min gissning är att det inte finns så många med samma kompetens heller i regionen så jag förutsatte att jag åtminstone skulle bli kallad till intervju. För ett par dagar sedan fick jag ett mail där det stod att de gått vidare i processen (dvs jag var inte kallad till intervju). Nu skulle jag via mail vilja ställa frågan varför jag inte blev utvald till intervju. Hur gör jag det på ett snyggt sätt utan att låta förorättad. Kanske någon här jobbar som chef /rekryterare och kan ge exempel på om ni fått någon sådan fråga ställd på trevligt sätt. Jag vill samtidigt inte vara för vag så jag bara får ett generellt svar, utan jag vill om möjligt verkligen veta vad det föll på.

Tack! :)

• Svar på tråden Inte kallad till intervju
  • Kjell2

Du kommer med största sannolikhet får ett neutralt svar som:
    Vi hade många kvalificerade sökande med bättre meriter/utbildning/erfarenhet än vad du hade.

Eventuellt: Vi letade i första hand efter någon med körkort, ekonomiutbildning, erfarenhet från kassajobb.

• Kine

Kan ju vara så att de valt att tillsätta någon internt eller så hadde det en bättre sökande.

Bara för attnde lägger ut en annons kan de istället välja att gå vidare internt.

Har för mig att inom off.sektorn så måste man lägga ut annons även om man väljer att ta interna sökande. Kan även gäller flera företag.

• Dixie

är det ett så specifikt yrke att du vet att det endast finns ett fåtal kvalificerade för det? 

jag hade inte hört av mig för att jag inte blivit kallad till intervju - du kommer mest troligen ändå inte få ett givande svar.....

• BCH52

Du kan ta kontakt med företaget och säga att du gärna vill veta vilken kompetens eller erfarenhet du saknade som gjorde att du inte var aktuell för tjänsten. Säg att du behöver få input för att se vad du behöver komplettera för att framöver bli mer konkurrenskraftig.

Du kommer då att uppfattas som seriös och engagerad och de kommer säkert att komma ihåg dig på ett positivt sätt om de framöver behöver rekrytera igen.

• Anonym (Q&A)

Bra frågeställning! Är också intresserad att höra om det finns någon som fått en sådan förfrågan när du varit med i rekryteringen.

Om det är en offentlig anställning bör det gå att överklaga beslutet. Då kan man ju också begära ut ansökningshandlingar och andra dokument. Jag var på väg att göra det en gång till ett jobb jag var mer kvalificerad till än den som tillsattes, men jag hann få ett annat jobb under tiden och sedan hann jag inte.

• Sarita

Jag jobbar bl a med rekrytering och önskar ofta att folk ville ha feedback på sina ansökningar. Ofta är de erbarmerligt dåliga och jag hade med lätthet kunnat nämna ett par punkter från deras brev som de borde förbättra - tex så missar extremt många att koppla till kraven i annonsen. Sen kan det ju hända att man inte har tid men jag tycker absolut du kan maila och fråga om du får ringa för att få lite feedback.

• Aniiee
    BCH52 skrev 2015-08-20 18:24:30 följande:

Du kan ta kontakt med företaget och säga att du gärna vill veta vilken kompetens eller erfarenhet du saknade som gjorde att du inte var aktuell för tjänsten. Säg att du behöver få input för att se vad du behöver komplettera för att framöver bli mer konkurrenskraftig.

Du kommer då att uppfattas som seriös och engagerad och de kommer säkert att komma ihåg dig på ett positivt sätt om de framöver behöver rekrytera igen.

This! Jag har inte rekryterat folk särskilt många gånger (4 tror jag), men det du skrev gjorde alltid att jag faktiskt ville svara ärligt på frågorna. Annars blev det alltid något standardsvar, typ tyvärr, men du har för lite/kort erfarenhet....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Kine
    Anonym (Q&A) skrev 2015-08-20 19:22:18 följande:

Bra frågeställning! Är också intresserad att höra om det finns någon som fått en sådan förfrågan när du varit med i rekryteringen.

Om det är en offentlig anställning bör det gå att överklaga beslutet. Då kan man ju också begära ut ansökningshandlingar och andra dokument. Jag var på väg att göra det en gång till ett jobb jag var mer kvalificerad till än den som tillsattes, men jag hann få ett annat jobb under tiden och sedan hann jag inte.

Fast vad är det för visst med att överklaga till ett jobb man inte ens kommit på intervju till? Att man inte ens kommit på intervju tyder på att man inte är nog kvalificerad. Inte har det företaget är ute efter.
  • NoraDo

Tack för bra tips!
    Jag förstår att jag kanske kommer få ett standardsvar, men jag vill gärna försöka då jag verkligen är genuint intresserad av att veta vad som saknades och vad jag kan göra för att eventuellt utveckla mig på det område så jag har bättre chans nästa gång.
    Tänker också att det borde visa företaget att man verkligen var intresserad av jobbet om man återkopplar trots att man inte fick det.

• NoraDo
    Kine skrev 2015-08-20 21:27:04 följande:
    Fast vad är det för visst med att överklaga till ett jobb man inte ens kommit på intervju till? Att man inte ens kommit på intervju tyder på att man inte är nog kvalificerad. Inte har det företaget är ute efter.
    Nej det förstår inte jag heller. Enda anledning till att jag skulle kunna tänka mig att göra det är om man klart hade trott att det berodde på någon slags diskriminering.
    Annars står det ju ett företag fritt att anställa precis vem dom vill, både med mer eller mindre kompetens än en själv.
  • Kine

Jag hade inte personligen kontaktat företaget om jag inte kommit på intervju. Däremot om jag kommit på intervju och fått nej hade jag nog mailat för att få återkoppling, om det var något jag gjorde fel och då kan ändra på.

Men du har ju inte ens kommit på intervju vilket tyder på att du inte var kvalificerad nog.

• Anonym (Q&A)
    Kine skrev 2015-08-20 21:27:04 följande:

Rätt ska vara rätt. Jag talar bara om offentliga anställningar. Då måste varje ansökan värderas för sig. Om jag objektivt sett har bäst kvalifikationer är det jag som ska anställas, ingen annan.

Jag vet inte vad som händer om beslutet att anställa någon annan rivs upp. Men jag förmodar att man bör tänka på sådant inom ramen för rekryteringsprocessen.

I mitt fall hade jag i vart fall samma betyg från universitetet som den andra personen, jag hade längre och betydligt mer kvalificerad arbetslivserfarenhet. Att jag inte kallades till intervju gjorde mig därför misstänksam. I beslutet att anställa den andra fanns en besvärshänvisning med (har jag för mig). Därför övervägde jag att överklaga (men annat kom alltså emellan).
Svar på tråden Inte kallad till intervju