• Anonym (ts)
    Äldre 21 Aug 08:28
    2552 visningar
    30 svar
    30
    2552

    två frågor om förlossning

    När man ska föda, kan man få bedövning i underlivet så det inte gör så ont om man spricker?

    När jag utsätts för smärta jag inte kan komma undan kan jag få rejäl panik, eller om jag "sitter fast", typ blodprov eller gynundersökning. Liksom, om jag inte kan ta mig loss precis när jag vill. Det jag behöver då är någon som VERKLIGEN lyssnar och gör som jag säger, och inte nån som tror den vet bättre. Jag behöver några sekunder att återta kontrollen och det går inte när nån försöker "lugna" mig för då blir det bara värre. Varit med om vårdpersonal som verkar fått för sig att jag är okontaktbar när jag skriker av smärta och typ håller fast mig när jag behöver bli lämnad ifred. Om man förklarar detta för barnmorskan, kommer de lyssna på mig? Det är väl det jag ör mest rädd för, att nån ska komma in och ta över och tro sig ha veto över mina känslor. Det är det som har hindrat mig att skaffa barn hittills.

  • Svar på tråden två frågor om förlossning
  • Anonym (Tvåba­rnsmam­ma)
    Äldre 21 Aug 10:07
    #11

    Skriv i förlossningsberättelser och säg till barnmorskan på plats att du vill ha epidural, dvs ryggbedövning. En vanlig missuppfattning är att det heter "ryggmärgsbedövning" men läkaren är INTE inne och petar i ryggmärgen, det är alltså inte så farligt som det låter. Jag har fått det vid båda mina förlossningar, det var som Guds gåva från himmelen!! Nästan all smärta försvann, bara lite kvar. Alla har så klart sin egen upplevelse av sin förlossning och smärtlindring, men för mig (och alla jag känner som har fått ryggbedövning) var det jättebra. Prata med personalen på förlossningen när du kommer dit, förklara hur du känner, de är vana vid sådant och kommer att ta hand om dig. Försök att inte oroa dig för mycket. Lycka till! :)

  • Anonym (dd)
    Äldre 27 Aug 11:44
    #12
    Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2015-08-21 10:07:34 följande:

    Skriv i förlossningsberättelser och säg till barnmorskan på plats att du vill ha epidural, dvs ryggbedövning. En vanlig missuppfattning är att det heter "ryggmärgsbedövning" men läkaren är INTE inne och petar i ryggmärgen, det är alltså inte så farligt som det låter. Jag har fått det vid båda mina förlossningar, det var som Guds gåva från himmelen!! Nästan all smärta försvann, bara lite kvar. Alla har så klart sin egen upplevelse av sin förlossning och smärtlindring, men för mig (och alla jag känner som har fått ryggbedövning) var det jättebra. Prata med personalen på förlossningen när du kommer dit, förklara hur du känner, de är vana vid sådant och kommer att ta hand om dig. Försök att inte oroa dig för mycket. Lycka till! :)


    EDA är bra, men det ger inte en smärtfri förlossning då den inte bedövar bäckenbotten.
  • Anonym (2barn­smor)
    Äldre 27 Aug 15:44
    #13

    Sprack några cm med första barnet o ingenting med andra. Kände ingen skillnad under förlossningen. Bara efteråt då det kändes som jag hade uvi carje gång jag kissade (första barnet).

  • Äldre 8 Sep 19:15
    #14

    Du skall prata med din partner att de hjälper dig att se till att du får ordentligt med bedövning, se till att du inte krystar länge, och framför allt att bli sydd av en LÄKARE. Problemet är egentligen inte att spricka, utan om musklerna blir uttöjda av ett långt krystskede och inte sutureras korrekt.

    Jag kände när jag sprack. Smärtan jag upplevde under förlossningen var miljarder gånger värre än den värsta tänkbara smärtan jag kunde föreställa mig innan jag födde barn. Sprick-smärtan var inte det värsta jag varit med om under förlossningen, men det skulle absolut kvala in på en av de värre. Det jobbigaste med att spricka var att jag förstod att mitt underliv skulle trasas sönder helt, vilket det tyvärr också gjorde.

    Alla förlossningar är inte en dans på rosor, det finns många som har en bra förlossning, men jättemånga som har en dålig också.

  • Anonym (Känne­r visst)
    Äldre 8 Sep 19:20
    #15
    banan123 skrev 2015-08-21 08:35:32 följande:

    Smärtstillande i undérlivet går inte att få men tro mig du känner inte om du spricker. Skriv ett förlossningsbrev och berätta att du är jätte rädd för smärtan. Dom läser ditt brev när du kommer in på bb o det är dags.


    Det är verkligen inte sant att man inte känner det. Kände varenda millimeter, fick extrem ångest för nästa krystning hela tiden. Och då sprack jag bara med grad 1 ändå. Men fick ca 25 små sprickor runt allt.
  • Anonym (2barn­smamma­)
    Äldre 8 Sep 19:25
    #16
    Cox Orange skrev 2015-09-08 19:15:12 följande:

    Du skall prata med din partner att de hjälper dig att se till att du får ordentligt med bedövning, se till att du inte krystar länge, och framför allt att bli sydd av en LÄKARE. Problemet är egentligen inte att spricka, utan om musklerna blir uttöjda av ett långt krystskede och inte sutureras korrekt.

    Jag kände när jag sprack. Smärtan jag upplevde under förlossningen var miljarder gånger värre än den värsta tänkbara smärtan jag kunde föreställa mig innan jag födde barn. Sprick-smärtan var inte det värsta jag varit med om under förlossningen, men det skulle absolut kvala in på en av de värre. Det jobbigaste med att spricka var att jag förstod att mitt underliv skulle trasas sönder helt, vilket det tyvärr också gjorde.

    Alla förlossningar är inte en dans på rosor, det finns många som har en bra förlossning, men jättemånga som har en dålig också.


    Det där med läkare kan jag inte hålla med om. De är inte lika vana vid att sy underliv, de för det inte lika ofta. Jag jobbar i vården och vet vilka klåpare de kan vara. Dessutom är de oftast inte intresserade av att göra arbetsuppgifter som inte tillhör dem bara för att någon ber om det. De vill ju koncentrera sig på de tyngre patienter de är där för. Detta under förutsättning att det är en normalförlossning så klart.

    Sen är det ju lite missvisande om du skriver att många har en bra förlossning men jättemånga har en dålig. Det skulle ju tyda på att det är fler som har en dålig och det stämmer ju inte.
  • Äldre 8 Sep 19:28
    #17
    Cox Orange skrev 2015-09-08 19:15:12 följande:

    Du skall prata med din partner att de hjälper dig att se till att du får ordentligt med bedövning, se till att du inte krystar länge, och framför allt att bli sydd av en LÄKARE. Problemet är egentligen inte att spricka, utan om musklerna blir uttöjda av ett långt krystskede och inte sutureras korrekt.

    Jag kände när jag sprack. Smärtan jag upplevde under förlossningen var miljarder gånger värre än den värsta tänkbara smärtan jag kunde föreställa mig innan jag födde barn. Sprick-smärtan var inte det värsta jag varit med om under förlossningen, men det skulle absolut kvala in på en av de värre. Det jobbigaste med att spricka var att jag förstod att mitt underliv skulle trasas sönder helt, vilket det tyvärr också gjorde.

    Alla förlossningar är inte en dans på rosor, det finns många som har en bra förlossning, men jättemånga som har en dålig också.


    Det där är kanske sant, att många förlossningar inte är en dans på rosor, men är det smart att skriva som du gör i en tråd skriven av någon som är förlossningsrädd? Om hon skriver att hon är rädd för smärtan när barnet är på väg ut och du skriver att det var det värsta du varit med om och att det kändes som att du trasades sönder? Snällt!

    Ts: jag fick bedövningsspray när mitt första barn var på väg ut och märkte inte ens att han kom (sprack ändå och fick sy lite den gången). När jag födde barn två och tre vägrade jag den sprayen för att jag tyckte det var obehagligt att inte känna när barnet kom ut, det fick hellre göra ont. Men det var inte så farligt. Visst känns det, men inte mer än att det gick hantera:)
  • Anonym (Parac­etamol­)
    Äldre 8 Sep 19:38
    #18

    Jag har klarat mig på paracetamol med de två första och inget smärtstillande alls med trean. Det gick rätt bra och jag har breda höfter. Ett bra tips jag fick var att ha det ganska mörkt i rummet, det kändes rätt lugnande och lugnet i sig kan dämpa smärta.

  • Äldre 8 Sep 19:59
    #19
    Anonym (Paracetamol) skrev 2015-09-08 19:38:45 följande:

    Jag har klarat mig på paracetamol med de två första och inget smärtstillande alls med trean. Det gick rätt bra och jag har breda höfter. Ett bra tips jag fick var att ha det ganska mörkt i rummet, det kändes rätt lugnande och lugnet i sig kan dämpa smärta.


    Förlåt för att jag frågar men vad har breda höfter med förlossning att göra?
  • Anonym (Parac­etamol­)
    Äldre 8 Sep 20:06
    #20

    Endel påstår att kvinnor med breda höfter har lättare förlossningar än kvinnor med smala höfter. Jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat eller en skröna.

  • Äldre 8 Sep 20:09
    #21

    Det är säkert olika. När jag födde barn hade min man tydliga order om att vara tyst ( inte prata med mig) och barnmorskorna sa inte så mkt de heller. Bara krysta, håll i. Pausa. Jag ville inte heller ha en massa " hjälp"

    Hade lustgas under värkarbetet men inte under krystvärkar. Det gjorde ju ont men var uthärdligt och hyfsat snabbt över för min del.

  • Äldre 9 Sep 14:36
    #22
    Anonym (Känner visst) skrev 2015-09-08 19:20:57 följande:

    Det är verkligen inte sant att man inte känner det. Kände varenda millimeter, fick extrem ångest för nästa krystning hela tiden. Och då sprack jag bara med grad 1 ändå. Men fick ca 25 små sprickor runt allt.


    Jaså känsliga kanske känner. Bm och förlossnings läkare så till mig att man ej känner något. Jag sprack på 3 ställen och blev sydd, jag kände inget, heller ingen annan som jag känner. Så du är faktiskt första jag hör som känt det. Ber om ursäkt då.
  • Äldre 9 Sep 14:39
    #23
    septemberbarn08 skrev 2015-09-08 19:59:32 följande:

    Förlåt för att jag frågar men vad har breda höfter med förlossning att göra?


    Det sägs att det är "lättare" för kvinnor med breda höfter att föda. Stämmer på mig, ingen smärtlindring och det gick snabbt. Kanske bara en slump :)
  • Anonym (Blubb­)
    Äldre 9 Sep 14:46
    #24
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2015-09-08 19:25:49 följande:

    Det där med läkare kan jag inte hålla med om. De är inte lika vana vid att sy underliv, de för det inte lika ofta. Jag jobbar i vården och vet vilka klåpare de kan vara. Dessutom är de oftast inte intresserade av att göra arbetsuppgifter som inte tillhör dem bara för att någon ber om det. De vill ju koncentrera sig på de tyngre patienter de är där för. Detta under förutsättning att det är en normalförlossning så klart.

    Sen är det ju lite missvisande om du skriver att många har en bra förlossning men jättemånga har en dålig. Det skulle ju tyda på att det är fler som har en dålig och det stämmer ju inte.


    Vad skulle du säga då? Hur många som har bra vs dålig?
  • Äldre 9 Sep 15:01
    #25
    banan123 skrev 2015-09-09 14:39:44 följande:

    Det sägs att det är "lättare" för kvinnor med breda höfter att föda. Stämmer på mig, ingen smärtlindring och det gick snabbt. Kanske bara en slump :)


  • Äldre 9 Sep 15:06
    #26
    banan123 skrev 2015-09-09 14:39:44 följande:

    Det sägs att det är "lättare" för kvinnor med breda höfter att föda. Stämmer på mig, ingen smärtlindring och det gick snabbt. Kanske bara en slump :)


    Jag har då inga höfter alls (på riktigt) och har fött alla mina tre VÄLDIGT snabbt och enkelt (och utan smärtlindring utom bedövningsspray där nere med första barnet).

    Breda höfter och brett bäcken är inte samma sak. Jag har sjukt brett bäcken, så pass att mina barns hjärtljud inte gick att hitta för BM för att de helt enkelt låg så långt ner. Känner samtidigt folk som är betydligt bredare över höfterna men som blivit snittade för att de haft för trångt bäcken.
  • Anonym (Blubb­)
    Äldre 9 Sep 15:11
    #27
    septemberbarn08 skrev 2015-09-09 15:06:00 följande:

    Jag har då inga höfter alls (på riktigt) och har fött alla mina tre VÄLDIGT snabbt och enkelt (och utan smärtlindring utom bedövningsspray där nere med första barnet).

    Breda höfter och brett bäcken är inte samma sak. Jag har sjukt brett bäcken, så pass att mina barns hjärtljud inte gick att hitta för BM för att de helt enkelt låg så långt ner. Känner samtidigt folk som är betydligt bredare över höfterna men som blivit snittade för att de haft för trångt bäcken.


    Kan man ta reda på detta?
  • Äldre 9 Sep 17:34
    #28
    Anonym (Blubb) skrev 2015-09-09 15:11:22 följande:

    Kan man ta reda på detta?


    Hur brett bäcken man har? Ja det går göra röntgen och mätningar, görs bland annat inför sätesförlossningar (om det ALLTID görs kan jag inte svara på dock).
  • Äldre 9 Sep 18:03
    #29

    Det är väl självklart att en vuxen person ska göra informerade val och på så sätt kunna påverka vad som händer och sker!

    Jag önskar att jag hade fått reda på allt det här innan och att åtminstone någon varnat mig för vad som kunde hända och få mig att upprätta en plan B. Nu gick allt åt skogen. Min man var som ett fån i ett hörn och hörde mig skrika i dödsångest i timmar - tänk om han och jag hade fått veta hur det kan gå till? Då hade jag haft min plan B och parerat problemen.

    Allt detta skriver jag för att man ska kunna veta vad man ska tänka på om det värsta sker. Tyvärr fick jag aldrig reda på hur det fungerade och vad kvinnor råkar ut för varje dag på våra förlossningsavdelningar i hela landet.

    Ja, man kan känna att man spricker. Då bör man få REJÄLT med bedövning innan. Det kan partnern se till.
    Be partnern fråga hela tiden hur man mår. Männen är ofta helt handlingsförlamade och tror att personalen gör allt i sin makt - det gör de inte.
    Ja, man kan spricka. Då ska det sys bra från början. Inte utan bedövning i ett ganska mörkt rum av en stressad barnmorska.

  • Anonym (Blubb­)
    Äldre 9 Sep 18:13
    #30

    Fyfan för stressen :(

    En sån stor grej ska inte ske i stress. Kvinnofientlig:(

    Åka hem samma dag. När min mamma födde på 70-talet var det helt annorlunda. Ingen stress, blev bra omhändertagen och fick stanna. En macka som belöning.

Svar på tråden två frågor om förlossning