Inlägg från: detkanskefunkar |Visa alla inlägg
  • detkanskefunkar

Olämplig relation mor och son?

När jag läser kommentarerna här så tänker jag att; "Oj, så sorgligt att så många ser nakenhet mellan föräldrar och barn som något skamligt, onaturligt och fult!"

Ja, jag tycker verkligen att det är sorgligt! Och jag förstår inte riktigt vad det är som är så onaturligt och fel?

Själv har jag sett både min mamma och min pappa nakna. Och mina syskon med för den delen. Jag lovar att jag inte blivit det minsta traumatiserad av det. Det fanns naturligtvis inget som helt sexuellt över det hela. Det gör det givetvis aldrig i en sund och frisk relation mellan barn och förälder, vare sig man är naken eller ej.

Nu har jag själv två döttrar och både jag och min man har badat/duschat nakna med dem. Dock inte så långt upp som till 11-års åldern, eftersom de klarat sig själva tidigare än så (det är givetvis olika från barn till barn!).

Nu är vår äldsta dotter 14 år och vill helst inte visa sig naken på samma sätt som tidigare, vilket vi givetvis respekterar!
    Både jag och min man är noga med att respektera våra döttrars integritet och privata zoner. Liksom vi förväntar oss att de respekterar våra.

Men den nakna kroppen har aldrig varit skamlig eller onaturlig i vår familj.

• detkanskefunkar
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 09:45:19 följande:
    Ett mycket sunt inlägg! Precis så som du beskriver växte jag upp, och det har alltid känts naturligt.

Att se sin familj naken är inget märkvärdigt i sig. Det är situationen som gör det. Att se min pappa kasta sig naken i snön efter ett bastubad såg enbart galet och komiskt ut. Men ingen av mina föräldrar hade aldrig fått för sig att duscha tillsammans med mig och tvätta mig. Men hade jag haft ett fysiskt eller mentalt handikapp så hade det kanske krävts.

Balans handlar det mesta om här livet.

Som jag uppfattar det verkar det som att ts fru inte har förstått att grabben är stor nu och behöver få lära sig att klara sig själv successivt.
    Du har naturligtvis rätt! Det är mycket viktigt att hitta en balans. Att respektera varandras integritet, utan att för den skull skam-eller skuldbelägga.

Det kan nog vara så att ts fru har svårt att släppa taget och inse att sonen är på väg att bryta sig loss och numera inte behöver henne på samma sätt som tidigare.
    Det är något som jag kan relatera till, eftersom jag alltid har fått jobba med mig själv och tvinga mig själv att släppa taget när det gäller mina barn (kanske inte när det gäller just duschande, men i många andra situationer).

Men just det har ju faktiskt egentligen ingenting med nakenhet att göra. Ändå tycks väldigt många här "låsa sig fast" vid just det faktum att mor och son är nakna tillsammans. O, ve och fasa! Det är plötsligt nakenheten som är det stora problemet, inte moderns eventuella separationsångest och problem med att släppa taget.
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?