• Anonym (be)

Vem behöver ambulans?

Coccolina skrev 2015-08-27 20:39:57 följande:

Shit pomfritt arg much??

Alltså först och främst så ja närakuten kunde ta hand om mig till viss del, de ansåg jag var såpass dålig att jag skickades vidare med ambulans med blåljusen på, jag som pga av smärtan yrade och min stackars mor sittandes bredvid helt till sig av oro, maxat ut diklofenak dosen så de visste knappt ens vad de skulle ge mig... Blev inlagd och det kan de inte göra på närakuten, dessutom var närakuten inte öppen mellan 22-07 på vardagar och inte alls på helger vilket inte gav mig något val... Sen dessutom som roligt tillägg så visade det sig att jag är allergisk mot medicinerna vilket såklart förvärrade saker rejält.

Och jo jag skriver HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHA för han var hysteriskt rolig. Situationen var hysteriskt rolig i hur bisarr den var. Jag skrattade så jag grät i smärtan över att min dåvarande i paniken (han var inte onykter hade tagit en öl....) över att se mig skadad gjorde det som han trodde var helt hysterisk, han gjorde vad han trodde var rätt, för han var rädd och orolig och reagerade med att göra vad han fått lära sig, skadar någon sig så ringer man 112, hans normala vett försvann i skräcken. Och jo jag tycker det är roligt! Så ja jag tänker sluta mitt inlägg med HAHAHAHAHAHAHAHAHA så mycket jag vill!!

Kan ju tillägga att du verkar väldigt konstig i dina inlägg inte bara i denna tråden utan i andra inlägg du gjort i andra trådar. Vet om att andra ambulanssjuksköterskor har påpekat att du inte jobbar med detta för du har för dålig insikt i hur jobbet verkligen går till... Jag brukar inte lyssna på sånt, men ditt inlägg om triage och kakor fick mig att börja undra... 

För sist jag kollade var det inte på ambulanspersonalens godtyckliga tyckande man avgjorde vem som kommer först. Utan på helhetstillståndet.... 

Och du kunde verkligen inte få skjuts i bil direkt till akuten istället för att uppta en plats i ambulans som hade behövt till någon med livshotande skador/tillstånd?
  • Anonym (be)
    Coccolina skrev 2015-08-27 22:07:34 följande:
    Menar du när jag fick gallstensanfall?? Nej det kunde jag inte... Jag försökte och det gick inte, jag försökte flera gånger, men tillslut fick jag inse mina begränsningar. Och som sagt var när jag väl kom till närakuten en av gångerna så skickade DE mig i ambulans för att jag var i för dåligt skick för att fraktas i privatbil... Det står väldigt klart och tydligt i mina inlägg.... Men nu har jag opererat bort den... Behövde bara lida 4 månader men 5 ambulansfärder (och flera andra där jag försökte ta mig på andra sätt) sen slapp jag det problemet!

Om du menar när det kommer till mitt finger så oroa dig inte, jag tog taxi!! jag var inte den som ville ha ambulans och jag lyckades lugna min dåvarande efter en stund så han insåg hur idiotiskt det hela var, och även han skrattade åt sin hysteri men sa sedan lite skamset att han blivit rädd för han hade aldrig sett mig ha så ont förut... 
    Ja,jag menade när du fick gallstensanfall,som inte räknas som ett livshotande tillstånd-även om det många gånger är otroligt smärtsamt tills smärtlindringen fungerar som den ska.

Hur skulle det se ut tycker du om ambulanspersonalen blir så pass fokuserade på de "patienter" som är oroliga/handlar irrationellt att de glömmer bort de patienter med livshotande tillstånd som t.ex pågående hjärtinfarkt?
  • Anonym (be)
    Anonym (svårt) skrev 2015-08-29 01:18:19 följande:

Jag har ringt efter en ambulans en gång i mitt 50 åriga liv.

Det var då min väns kroppspulsåder brast. Har aldrig ringt för egen räkning. En gång för ca en månad sedan tänkte jag ringa 112, men vågade inte. Mådde verkligen inte bra, svimmade och kräktes. Men tänkte på allt jag läst i tidningarna om hur man måste bevisa att man är riktigt sjuk innan det skickas någon ambulans. Jag ringde min bror som körde mig till akuten...40 minuter med bil. Röker inte, dricker inte, har lågt blodtryck och tränar en hel del. Äter inga mediciner. Hade en pågående hjärtinfarkt. Det gick bra. Jag mår bra idag.

Tror inte att jag själv ringer ambulans för egen räkning i framtiden heller.

Min man lär ju ringa om jag tuppar av och blir okontaktbar.

Min man hade en hemsk panikångestattack för några år sedan. Han var övertygad om att det var hjärtat. Hans kollegor blev oroliga och ringde 112. Maken skämdes så fruktansvärt när det sen visade sig att det bara var panikångest.

De som ringer efter en ambulans pga tandvärk eller skoskav borde skämmas!

Sedan finns det dom som ringer 112 om och om igen, inte blir tagna på allvar och dör hemma.

Det är verkligen skrämmande. Hur kan det få ske? Frågar jag mig.

Jag hade en bekant som dog av att kroppspulsådern brast.

Det gick som jag förstått det så pass snabbt att ambulans aldrig hade hunnit fram.
  • Anonym (be)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 13:24:55 följande:
    Dessutom på väg på larm men körde fel så det tar väl en 35 min innan vi är framme..snurrar rejält...tid att skriva vettdu...*inser att jag är på väg neråt samma nivå som många andta här inne*
    Skriver du här samtidigt som du kör?!

• Anonym (be)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 13:44:06 följande:
    Synd du inte läser innan du skriver...VI!!!!
    Jo,jag läser innan jag skriver!

Jag vill bara försäkra mig om att VI INTE innebär att DU skriver här samtidigt som du KÖR.
  • Anonym (be)
    Anonym (svårt) skrev 2015-08-29 13:59:05 följande:

Jag hoppas verkligen att Ambulansliv inte arbetar som ambulanssjuksköterska på riktigt.

Så otrevlig och massor av !!!!!!! Det räcker med ett ! Om jag skulle bli svårt sjuk och behöva ambulans vill jag verkligen inte ha dig spottande av ilska över mig.

Sköt nu ditt jobb istället för att sitta här och skriva. Otroligt vilka människor det finns.

Ja,vi får hoppas att h*n i verkligen inte arbetar som ambulanssjuksköterska utan mest rent allmänt har ett intresse för det yrket.
  • Anonym (be)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 14:09:42 följande:
    Det sista är mest troligt. Undrar vad hens arbetsgivare skulle säga..
    Jag håller med dig om att det sista är det mest troliga.

En otrolig viktig egenskap i yrket som ambulanssjuksköterska är just att kunna behålla lugnet oavsett patientens tillstånd/hur patienten uppför sig.
  • Anonym (be)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 14:20:49 följande:
    Vilken tur att jag har den egenskapen IRL. Men ockdå tur att FL finns så man kan få utlopp för sina agressioner folk blir så provocerade!!!!! Men ändå trist att antagonisterna hela tiden skall in o förstöra. Kan bli väldigt bra o konstruktiva diskussioner när rätt folk som klarar av det hamnar i samma tråd. Men jag har förlikat mig, det är FL o dubbelanonyma fegisar skall ALLTID förstöra, trist på riktigt!!!!!!!!!!!!!!!!
    Fast hade du VERKLIGEN arbetat som ambulanssjuksköterska hade du även i denna pågående debatt på FL kunnat behållit lugnet då det just ingår i arbetet som ambulanssjuksköterska att kunna behålla lugnet i diskussioner i upplysande syfte.
  • Anonym (be)
    Anonym (a) skrev 2015-08-29 14:41:45 följande:
    så om du är en komiker i arbetet, så är det upp till dig att alltid dra ett skämt så fort något händer?? även vid dödsfall.
    är du läkare så är det ditt jobb att operera så fort din fru/man/barn wte får magproblem.
    är du psykolog så ska du alltid ge dig själv en lugnande dialog så fort du blir arg. är du bagare så ska du alltid baka till allas fester.
    ?
  • Anonym (be)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 14:56:12 följande:
    Jag är så lugn o harmonisk o bara älskar dessa utflippade diskussioner. Ivarje fall en stund till. Sen blir jag nog arg.....osså !!!!!!!!!!!!
    Att inte kunna behålla lugnet både i uppstressade situationer med patienter samt i informerande syfte i publika forum är ingen positiv egenskap för ambulanssjuksköterskor!
Svar på tråden Vem behöver ambulans?