• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Anonym (a) skrev 2015-08-27 17:19:31 följande:

damen på sjukhuset, tycker inte jag personligen ska före. men tyvärr så har det här dumma sjuksystemet som vi har här i finland,bestämt att det gamla ska gå före. känns ibland som man får skämmas att söka vård bara för att man är ung, och ska tydligen vara frisk då. dom får bättre vård en vi unga på akuten. nåja, orkar inte diskutera mitt exempel flertal ggr.

och hur ska jag veta vem som bemannar ambulansen på små orter??

det finns en här och detta är en liten ort! så då borde det väl ge något hopp om att flera små orter ska få psyk ambulans. och nej jag har inge artikel tyvärr, vi pratade om det på jobbet, och det hade bestämts då just att den ska komma snart (detta var i våras)

hur många ambulanser finns på "din" ort?

Fast då följer ju inte Finland efter Svergie.

Du kan säkert googla fram nån artikel. Jag hittade inte någon.

Det finns 1 ambulans på "min" ort.

Det är stor brist på sjuksköterskor och svårt att rekrytera. Det var därför jag finderar på hur vi ska få folk att bemanna en psykambulans.
  • Ambulansliv
    Anonym (a) skrev 2015-08-27 18:41:36 följande:

Hur ska jag veta om Finland har följt Sverige i just den frågan. Att Finland överlag följer Sverige i det mesta är ett känt fenomen. Så om dom skulle tagit efter Sveriges beslut om psyk ambulansen förvånar mig inte! Och jag tycker det e bra beslut???? vartän det kommer ifrån.

Här kvarstår dock problemet med underbemannade sjukhus ambulans osv.

Jag vet inte hur många ambulanser det finns här, men mer en 1 finns det iaf. Vet du om man får ha sk "privat ambulans"alltså samma som privata sjukhus?? En fråga jag funderat på länge.

Du verkade så säker i dina svar om att att allt Svergie gör, det gör Finland ngr mån senare. Triage är något som finns världen över. Men tydligen inte lika utvecklat i Finland mao.

Hann du inte googla?

Det finns privata företag som bedriver ambulanssjukvård genom upphandling. De styrs av SOS, men fler landsting tar över ambulansdirigering i egen regi.
  • Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 19:19:58 följande:

Jag tror att i stundens hetta så är det svårt att tänka logiskt kring det hela. Jag hade stora problem med gallsten för ett gäng år sedan... 2-3 anfall i månaden under 4 månaders tid... 

jag försökte att inte väga på sjukvården för mycket utan vissa dagar tog jag bilen (mamma körde) till närakuten (och skickades sen i ambulans till sjukhus) ringde sjuktaxi (och mådde då piss eftersom jag inte klarade av att sitta, eller ligga, och inte fick något smärtstillande på resan till sjukhuset som varade ca 30-40 min.... 

Så övriga gånger ringde jag ambulans. Det gick inte att bli skjutsad i bil, så jag var tvungen att ringa ambulans även om jag visste att mitt tillstånd med största sannolikhet inte var livshotande (nåja... hade leverpåverkan en av gångerna, och tillslut tog de gallblåsan för den var så full med grus...) 

Bryr mig inte så myket om ifall ambulanspersonalen tyckte jag ringde ambulans i onödan, jag försökte med andra lösningar och det gick inte!

Däremot garvade jag ihjäl mig när jag under en utekväll skadade mitt lillfinger.. Ett lillfinger jag redan skadat tidigare, så kände igen att den ryckts ur led. Hade ont som satan och sa till min dåvarande att jag behövde till akuten för att dra rätt fingret, med det menade jag, visa mig bussen dit (vi var i Jönköping och jag hittade inte där medan han bodde där) eller ring taxi... Men han i panik helt hysterisk av att se mig ha så ont (var dessutom hans kompis som orsakat det genom att få en flipp och puckla på mig) så han ringde 112 och vrålade "Kom fort min flickvän har brutit fingret!!!"... Jag började då gapskratta och sa till honom "NEJ inte ambulans!! TAXI!!!" När dessutom de på 112 sa samma sak till honom blev han svinarg!! Gick fram till närmsta polis och ville polisanmälla 112 för att de inte kom och hämtade mig!! hahahahaha 

Om du anser att du har så ont att du inte klarar dig in till sjukhus utan hjälp, då ska du ju ringa ambulans. Sen borde väl närakuten kunnat ta hand om dig om de visste att det var gallstensanfall och utskriven medicin inte hjälpte?

Men jag blir djävligt irriterad hur du kan avsluta ditt inlägg med hahahahaha, va fan är det som är ett dugg roligt med det? Jag träffar för många fulla idioter och funderar på varför man blir så totalt intelligensbefriad på fyllan? Det finns inga ursäkter och absolut inget hahahahaha!
  • Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 20:39:57 följande:

Shit pomfritt arg much??

Alltså först och främst så ja närakuten kunde ta hand om mig till viss del, de ansåg jag var såpass dålig att jag skickades vidare med ambulans med blåljusen på, jag som pga av smärtan yrade och min stackars mor sittandes bredvid helt till sig av oro, maxat ut diklofenak dosen så de visste knappt ens vad de skulle ge mig... Blev inlagd och det kan de inte göra på närakuten, dessutom var närakuten inte öppen mellan 22-07 på vardagar och inte alls på helger vilket inte gav mig något val... Sen dessutom som roligt tillägg så visade det sig att jag är allergisk mot medicinerna vilket såklart förvärrade saker rejält.

Och jo jag skriver HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHA för han var hysteriskt rolig. Situationen var hysteriskt rolig i hur bisarr den var. Jag skrattade så jag grät i smärtan över att min dåvarande i paniken (han var inte onykter hade tagit en öl....) över att se mig skadad gjorde det som han trodde var helt hysterisk, han gjorde vad han trodde var rätt, för han var rädd och orolig och reagerade med att göra vad han fått lära sig, skadar någon sig så ringer man 112, hans normala vett försvann i skräcken. Och jo jag tycker det är roligt! Så ja jag tänker sluta mitt inlägg med HAHAHAHAHAHAHAHAHA så mycket jag vill!!

Kan ju tillägga att du verkar väldigt konstig i dina inlägg inte bara i denna tråden utan i andra inlägg du gjort i andra trådar. Vet om att andra ambulanssjuksköterskor har påpekat att du inte jobbar med detta för du har för dålig insikt i hur jobbet verkligen går till... Jag brukar inte lyssna på sånt, men ditt inlägg om triage och kakor fick mig att börja undra... 

För sist jag kollade var det inte på ambulanspersonalens godtyckliga tyckande man avgjorde vem som kommer först. Utan på helhetstillståndet.... 

Va söt du är

Det var ju trist att dom inte hade mer än Diklofenac, sök dig nån bättre ställe...

Men det var INTE ett dugg roligt, och om möjligt än värre om han inte ens var onykter. Men, om man bara är söt så kan det ju kanske vara lite svårt att förstå innebörden i såna människors handlingar! 

Och till sist, det är inte EN ENDA AMBULANSSJUKSKÖTERSKA som har kritiserat mina inlägg på Familjeliv. Snarare tvärtom. Däremot är det en drös wannabees och annat löst folk som tagit åt sig av kritiken som är tvugna att hävda sin svaga stämma och inte har nåt mer att komma med än att tro de kan klanka ner på mig och hävda jag inte jobbar med det jag gör. Men jag ser fram emot den dagen nån kommer och verkligen sätter mig på pottkanten Fast den kommer ju aldrig att komma!

Var kollade du då? För var står det att ambulanspersonalen bestämmer vem som får ambulans? Kan tipsa om SOSalarm.se där kan du lära dig om du vill! Däremot kan jag som ambulanssjuksköterska i mkt stor grad styra vidare vårdnivå för patienten. 

Och det är ju trist att du inte läser hela trådar om du nu fick konstiga vibbar om kakor och triage...ibland blir man bara trött på folk och spelar med, men återigen, är man söt kan det vara svårt att....

• Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 21:46:13 följande:

Lille vän.. köra härskarteknik funkar inte på mig... Jag förstår att det måste vara frustrerande när man känner att man inte kan ta till något annat än just det för att känna sig i överlägsen i en diskussion. Men tji fick du... Men tack för att du säger att jag är söt. Uppiggande att få höra något sånt, även om jag vet om att det är för att du inte hade något bättre att komma med.... Men försök inte mot någon som garanterar är smartare än dig. 

Och jo jag förstår väldigt väl att man inte skall ringa en ambulans i ett sånt läge, men till skillnad från dig förstår jag mig på det mänskliga psyket och har dessutom empati, så jag fattar att i panik reagerar man inte alltid rationellt. Det är i den mänskliga naturen. Han fick panik, det enda han kunde tänka på var att någon han älskade var skadad, och han ville skaffa hjälp. Han fick tunnelseende och i paniken reagerade han på ett irrationellt sätt. Det är väldigt enkelt att sånt händer om någon man älskar är skadad framför sig, eller om man av annan anledning hamnar i chock. Det krävs nu inte att man är ett geni för att förstå det, snarare så krävs det just lite empati. Jag har genom mitt yrke och genom volontärs arbeten och hobbys sett folk reagera helt fel när de hamnar under press,de tar till första saken de tänker på.

Som när jag trillade och skadade mig illa uppe på ett berg med min bror och min systerson, jag blödde ymnigt och försökte guida dem i att sätta tryckförband, blödde igenom min bandana som de använde och min systerson pratar samtidigt med sos (nåja 911 då det var på amerikansk mark) de förklarar att grabbarna måste få dit mer typ till förbandet, de skriker båda i panik att de inte har något mer tyg. Men på deras överkroppar hängde t-shirts och på deras huvuden var det bandanas...... En tjej som går förbi stannar och frågar om hon kan hjälpa till, varpå grabbarna frågar om hon har något tyg, hon tittar på de med förvirrad blick och tar av sig sin t-shirt..... Först när vi kom hem igen och de inte längre var chockade så insåg de båda att de totalt missade att de själva hade tyg. Just för de hade panik och reagerade irrationellt. ( jag själv var mer eller mindre avsvimmad så kunde inte tänka eller ingripa) 

Det jag vill ha sagt är att det inte är så lätt att reagera rationellt och ja det kan betyda att man ringer på ambulans för saker som är mindre allvarliga än vad den som ringer uppfattar det som. Och att sitta där som ambulanssjukskötare och inte förstå detta visar på att du saknar en av de saker som jag som tur är aldrig träffat en av dina kollegor som saknar, nämligen EMPATI... 

Och här följer ditt egna svar när någon frågade vad ett triagesystem var... Det där om kakor och att du gillar marshmallows säger allt egentligen... 

Ambulansliv skrev 2015-08-26 18:32:06 följande:
    Beror på vilka färger det är på kakorna, och vilka ingredienser dom har. Jag som älskar mashmallows låter alltid såna kakor gå först, de som gillar choklad triagerar dom kakorna. Är kakorna för nyttiga kommer dom alltid sist. 
    Oj oj oj....ambulanssjuksköterska heter det, till att börja med! 
    Hade du läst hela tråden ordentligt så hade du sett att den personen jag började prata kakor med hade ett första inlägg med riktigt taskig attityd. Det inlägget är borta nu, men det tog nån dag. Det stod att "alla kakor ska ha ambulans, för det är en taxiverksamhet"....

Får man panik av ett finger, då har man att jobba med, det kan jag ju säga. Såna personer bör ta tag i sig själva och gå en kurs i första hjälpen. En typisk människa som inte tar ansvar för sig själv utan kallt räknar med att alla andra ska sköta sånt, när det händer något utöver det vanliga i vardagen. Därför skall debatten föras! Samma sak med släkten i amerikat, en kurs i första hjälpen ger kunskap och kunskap ger trygghet till de allra flesta. 95% av alla som gråter ut i tidningarna tex verkar ju ha grundläggande problem med självinsikten, fast det gått ett tag sen det hände....
  • Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 22:11:06 följande:

Kan även tillägga att min mor när hon fick en hjärtinfarkt behövde vänta nästan en timme på ambulans eftersom hon ringde in själv. Och ja det är hemskt att sånt kan hända.

Men tror inte folk kommer sluta ringa 112 när de får panik. Det man kanske borde se över är mängden ambulanser och läkare på akuten istället... Så man kan täcka upp för de där fallen som inte är helt akuta. 

Istället för att skuldbelägga de som tror de agerar rätt...

Ja, ambulansen var väl ute och lugnade ner hysteriska kids som ringde ambulans för ett skoskav som blöder.....då får de som har ett stort behov vänta. Varför tror du jag öht orkar skriva dessa trådar? Jo, om du tänker ett varv till...få folk att uppnå handlingsberedskap genom att tänka till FÖRE!!! Att gå en kurs i första hjälpen, att ta reda på telefonnummer, att veta var närmaste jour ligger och när den är öppen osv osv osv!!!!!!!!!!!!
  • Ambulansliv
    Coccolina skrev 2015-08-27 22:15:30 följande:
    Måste vara ganska så skönt att vara så empatilös... Självinsikten hos dig är inte heller den största...

Nej alla kan inte reagera kallt i krissituationer, och vissa hamnar i kris lättare, du borde läsa på lite om sånt, eftersom du ju träffar folk i kris i ditt arbete.......... 

Du visar sällsynt prov på empatilöshet och insikt i människopsyket. Byt jobb.. du är inte gjord för vård av människor. Robotar är bra och känslolösa och reagerar inte i panik... Kanske något för dig... 

Nu säger jag hej svejs för orkar inte med att prata mer med dig för tillfället, orkar bara med en viss dos av personer av ditt slag per dag... 
    Jag flödar över av empati, för de som har ett stort behov av ambulanssjukvård!!!! Och även äldre ffa som till sist inte får hjälp nån stans. 

Nä, alla kan inte agera kallt, men de allra flesta kan agera lite mer varmt när det bränner till om man har lite förberedelse och tar lite ansvar! Men hamnar man i kris pga ett skadat finger, då behöver man söka hjälp för detta! Och då menar jag inte fingret i första hand....

Men du är fortsatt söt och verkligen utstrålar att du inte tagit dig så långt i livet och tror så himla gott om alla, det är ju syyyynd om alla förutom Ambulansliv. För bara för att jag vågar säga ifrån OCH inte att förglömma träffat 1000 tals patienter och anhöriga, så kan jag upplysa om att många inser sina misstag men övergår då istället i den där självgoda tuffa skitpatienten som bara ska ha och ska ha och ska ha och alla andra skall ta ansvar! För varför ska dom ta ansvar för sig själva? Ta en Alvedon, nä jag ska träffa doktorn NU! Gå i mina skor några veckor så har du en större förståelse för hela världen sen....och behöver inte vara så blåögd som du framstår i den här tråden!
  • Ambulansliv
    Nerfherder skrev 2015-08-28 12:18:10 följande:

Hej ambulansliv

Hej Nerfherder!
  • Ambulansliv
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-28 12:46:51 följande:

Håller med att problemet bör lyftas. Dock kanske ambulanspersonalen bör gå en kurs i att hitta rätt för att öka sin effektivitet. Har ringt ambulans ngr ggr i mitt yrke och det har flera ggr hänt att vi fått vänta pga felkörningar. När jag första och enda ggr hittills privat ringt ambulans fick vi vänta i 35 min för att ambulansen inte hittade och då bor vi centralt ca 3 min från sjukhuset. Handlade om ett barn som slutat andas så var allvar och ambulansen var inte upptagen.. Det slutade inte bra.

Då utgår jag ifrån att detta är IVO anmält och ambulanssjukvården på akutellt ställe har fått förklara sig och frågan är utredd. Så det inte ar SOS som la in fel adress eller kanske snål privat ambulans som inte uppdaterat GPS:en eller har skitit  att lägga i kartor? 
    Risken är ju att det blir värre för seriösa rykten säger att polska ambulanssjukvårdare är på väg till Svergie.
    De gånger jag varit med om att hamna fler har det endera fördröjt oss nån minut alt så har felet legat hos inringaren eller SOS. 
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-28 13:13:23 följande:
    Jaha, för jobbigt att gå...
    Alltså, det där tycker tom jag är lågt...även om jag själv inte suttit och väntat i 35 min med ett barn som inte andas om sjukhuset ligger 3 min bort.....
Svar på tråden Vem behöver ambulans?