Coccolina skrev 2015-08-27 21:46:13 följande:
Lille vän.. köra härskarteknik funkar inte på mig... Jag förstår att det måste vara frustrerande när man känner att man inte kan ta till något annat än just det för att känna sig i överlägsen i en diskussion. Men tji fick du... Men tack för att du säger att jag är söt. Uppiggande att få höra något sånt, även om jag vet om att det är för att du inte hade något bättre att komma med.... Men försök inte mot någon som garanterar är smartare än dig.
Och jo jag förstår väldigt väl att man inte skall ringa en ambulans i ett sånt läge, men till skillnad från dig förstår jag mig på det mänskliga psyket och har dessutom empati, så jag fattar att i panik reagerar man inte alltid rationellt. Det är i den mänskliga naturen. Han fick panik, det enda han kunde tänka på var att någon han älskade var skadad, och han ville skaffa hjälp. Han fick tunnelseende och i paniken reagerade han på ett irrationellt sätt. Det är väldigt enkelt att sånt händer om någon man älskar är skadad framför sig, eller om man av annan anledning hamnar i chock. Det krävs nu inte att man är ett geni för att förstå det, snarare så krävs det just lite empati. Jag har genom mitt yrke och genom volontärs arbeten och hobbys sett folk reagera helt fel när de hamnar under press,de tar till första saken de tänker på.
Som när jag trillade och skadade mig illa uppe på ett berg med min bror och min systerson, jag blödde ymnigt och försökte guida dem i att sätta tryckförband, blödde igenom min bandana som de använde och min systerson pratar samtidigt med sos (nåja 911 då det var på amerikansk mark) de förklarar att grabbarna måste få dit mer typ till förbandet, de skriker båda i panik att de inte har något mer tyg. Men på deras överkroppar hängde t-shirts och på deras huvuden var det bandanas...... En tjej som går förbi stannar och frågar om hon kan hjälpa till, varpå grabbarna frågar om hon har något tyg, hon tittar på de med förvirrad blick och tar av sig sin t-shirt..... Först när vi kom hem igen och de inte längre var chockade så insåg de båda att de totalt missade att de själva hade tyg. Just för de hade panik och reagerade irrationellt. ( jag själv var mer eller mindre avsvimmad så kunde inte tänka eller ingripa)
Det jag vill ha sagt är att det inte är så lätt att reagera rationellt och ja det kan betyda att man ringer på ambulans för saker som är mindre allvarliga än vad den som ringer uppfattar det som. Och att sitta där som ambulanssjukskötare och inte förstå detta visar på att du saknar en av de saker som jag som tur är aldrig träffat en av dina kollegor som saknar, nämligen EMPATI...
Och här följer ditt egna svar när någon frågade vad ett triagesystem var... Det där om kakor och att du gillar marshmallows säger allt egentligen...
Ambulansliv skrev 2015-08-26 18:32:06 följande:
Beror på vilka färger det är på kakorna, och vilka ingredienser dom har. Jag som älskar mashmallows låter alltid såna kakor gå först, de som gillar choklad triagerar dom kakorna. Är kakorna för nyttiga kommer dom alltid sist.
Oj oj oj....ambulanssjuksköterska heter det, till att börja med!
Hade du läst hela tråden ordentligt så hade du sett att den personen jag började prata kakor med hade ett första inlägg med riktigt taskig attityd. Det inlägget är borta nu, men det tog nån dag. Det stod att "alla kakor ska ha ambulans, för det är en taxiverksamhet"....
Får man panik av ett finger, då har man att jobba med, det kan jag ju säga. Såna personer bör ta tag i sig själva och gå en kurs i första hjälpen. En typisk människa som inte tar ansvar för sig själv utan kallt räknar med att alla andra ska sköta sånt, när det händer något utöver det vanliga i vardagen. Därför skall debatten föras! Samma sak med släkten i amerikat, en kurs i första hjälpen ger kunskap och kunskap ger trygghet till de allra flesta. 95% av alla som gråter ut i tidningarna tex verkar ju ha grundläggande problem med självinsikten, fast det gått ett tag sen det hände....