• flexi

Sjögrens syndrom? Behöver hjälp

Hej!
    Jag har Sjögrens syndrom. Fick diagnosen 2013 och är idag 47 år gammal. När jag tänker tillbaka mer än 20 år så förstår jag att jag haft små symtom hela tiden men nu då jag närmar mig klimateriet har det blossat upp väldigt mycket. Förutom mycket muntorrhet och torra ögon har jag även fått dålig rygg med olika diskbråckar/ atros/ rotpåverkan. Tycker egentligen hela kroppen påverkas av Sjögrens syndrom (SS). Nu har jag inte råkat på så mycket problem nedtill men tror att det kan vara vanligt för vissa med SS då man även får torrhet nedtill och med mer torrhet så får man lättare svampinfektioner / bakterier. Lättare för Uvi osv. Jag är den enda i familjen som har diagnos på primär SS, men jag är helt säker på att min mamma även har det. Då det redan finns i din familj tycker jag absolut du ska göra undersökning om du har detta. Tyvärr har jag dålig erfarenheter från vården och det är inte alltid så lätt att få läkare att lyssna på en. Om du har en vetig läkarkontakt på Vc, så börja där. Nu visar sig inte alla med SS på blodprover utan man får räkna med att göra salivmätning/ göra test på ögonens tårar samt även biopsi på salivkörtlarna. Finns inget botemedel för SS. Men för torra slemhinnor i mun/ögon och underliv så tycker jag man får en viss lindring av havtornskapslar som membrasin eller mucopen.
    Mvh Flexi

Svar på tråden Sjögrens syndrom? Behöver hjälp