• Äldre 3 Sep 17:31
    2478 visningar
    8 svar
    8
    2478

    Ett dött barn. Vad betyder det?

    Ett dött barn. Vad betyder det?
    Känslorna väller fram. Jag har försökt undvika den här bilden, inte loggat in på Facebook och inte läst på Twitter. Min kille såg bilden och han var förstörd, satt tyst vid frukostbordet och bara stirrade framför sig. Jag hade svårt att ta honom på allvar. Hur farligt kunde det vara? Bara en bild. Ett fotografi, stilla, platt. Statiskt.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Ett dött barn. Vad betyder det?
  • Äldre 3 Sep 17:31
    #1

    SÅÅÅ farlig tycker jag inte bilden var. Kanske är man avtrubbad, men värre saker har man ju sett.

    Barn dör, vuxna dör. Det är verkligheten. Detta förändrar ju inte situationen nåt

  • Äldre 3 Sep 17:39
    #2

    JAg är ledsen, men jag kan inte hjälpa att tycka att man ska ha levt i en väääääääldigt skyddad verkstad för att bli förstörd av den bilden, Det ÄR sorgligt att barn dör, vad som än hänt, vems ansvar det än är. Det är sorgligt när vuxna dör. Livet är hemskt och orättvist. Men det finns värre saker än döden. Och en bild på ett dött barn är en bild på ett dött barn. Samtidigt finns det inga bilder på tusentals barn som lever och som behöver vår hjälp.


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Gert
    Äldre 3 Sep 17:49
    #3

    Tja, inte så mycket tror jag. I Sverige utförs årligen mellan 35 000 och 38 000 aborter.


    Give ´em Hell!
  • Äldre 3 Sep 19:09
    #4

     klart det alltid är tragiskt när ett barn dör - men jag förstår inte att bilden ovan är så fruktansvärd - har (tyvärr) sett många värre bilder de senaste dagarna.....

  • Äldre 4 Sep 08:57
    #5

    Visste du att ytterligare 6 barn spolades upp på samma strand, samma dag, för att sedan tas till samma sjukhus.
    Visste du att 100-tals barn redan spolats upp på samma strand, tidigare i år.
    Visste du att det är barn som dör dagligen, runt om i världen - många efter veckovist lidande. Den pojken du skriver om dog ju relativt snabbt och smärtfritt. Den det är mest synd om i den storyn, är pappan som förlorade allt.
    Sluta vara så jävla falsk och förljugen. Det är tröttsamt.

  • seriös­använd­are
    Äldre 4 Sep 11:15
    #6
    1) Skicka tillbaka de farliga smuggelbåtarna, så att det inte längre lönar sig att ta dem.

    2) Utöka möjligheten att söka asyl från hemländerna eller flyktinglägren, med rimliga kvoter för varje EU-land.

    3) Utöka hjälpen i flyktinglägren, eftersom bara en liten andel av alla miljontals fyktingar kommer att kunna erbjudas asyl i EU.

    4) Utöva påtryckningar mot Gulfstaterna att ta ett större ansvar, då de befinner sig geografiskt närmare än EU. I dagsläget är det bara ett fåtal flyktingar som får tillstånd att resa in i Gulfstaterna, trots att deras religion, kultur och samhällen ligger närmare många av flyktingarnas, än vad Europas gör.

    5) Ingrip militärt för att få stopp på IS och kriget i Syrien.

    Ovanstående tror jag är enda lösningen om vi vill få bukt med den kaosartade situationen, samt slippa se fler döda 3-åringar spolas upp på stränderna.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Äldre 5 Sep 23:52
    #7

    dom reste från Turkiet efter att ha varit där i 3 år, det är inte krig i Turkiet.
    deras eget aktiva val att söka lyckan i ett annat land, farsan behövde visst fixa tänderna.

    Det som jag däremot känner stakt för, det är när jag ser bilder på bland annat halshuggna barn och sådant som IS håller på med, men då är det ingen som bryr sig verkar det som?

    så ja ta hit 1% som "vinner på lotto" och skit i resten av dom 99% som blir kvar.
    Heja Sverige....

  • Äldre 29 Sep 15:50
    #8

    Det finns inga säkra och lagliga vägar in i Europa för att söka asyl. "Om ni kommer hit, får ni troligen asyl, men vi ser till så att ni inte kan komma hit genom transportöransvaret". Där har vi hyckleriet!

    Annars ser jag ingen motsättning mellan att ta emot flyktingar och att skicka pengar till organisationer som hjälper i flyktinglägren. 

    Det är ju FNs säkerhetsråd som förhindrar att FN gör något för att stoppa kriget i Syrien. Förtrycket i Eritrea kan ingen heller göra något åt. Eller talibanerna och korruptionen i Afghanistan.

Svar på tråden Ett dött barn. Vad betyder det?