• IMHO

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Anonym (Hmm) skrev 2015-09-04 16:41:12 följande:

Det finns ingen motsättning i det. TS räddar hunden och du räddar dem andra.

Förutom att det inte var TS som använde hundexemplet, utan deko. TS är anonym(empatistörd?).

TS, lika svårt som det är för dig att förstå hur människor kan bli så berörda av ett främmande barns död, lika svårt kan de vara för dem att du inte blir det. Kanske är du empatistörd, kanske inte. Om du ska söka vård för det beror inte på din oförmåga att pressa fram tårar i situationer där du tror att det förväntas av dig socialt. Vård söker du om det skapar problem i ditt vardagsliv. Känner du att du mår bra i övrigt är det bara att acceptera att vi alla är olika.

Jag befinner mig i någon slags mellanzon där jag ibland upplever folk som känslokalla och ibland som överdrivna PK-människor som försöker boosta sin sociala status genom att visa hur empatiska de är. Antagligen kan dessa tankar vara både orättvisa och korrekta samtidigt, så jag låter oftast folk vara som de är så länge de inte sårar/skadar någon annan. Då går jag däremot igång på ett sätt som får andra att vilja sätta PK-stämpel på mig.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!