• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • absoluteawesome
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:13:52 följande:

Varför skulle man inte vara fördömande mot sexuella övergrepp? Förstår du verkligen inte skillnaden?

Inga myndigheter i Sverige dömer någon för att de skaffar barn, hur dålig situation man än har.

Det jag menar är att man inte ska döma någons handlingar (som inte är kriminella) när man inte har kunskap om situationen. De flesta svenska har levt i trygghet i hela sina liv och kan egentligen inte alls sätta sig in i hur det är att inte ha det så. Och bör följaktligen inte vara så fördömande. Vi vet helt enkelt inte vad vi pratar om.

Jag tycker att svenskar som inte har pengar så dem klarar sig och skaffar barn är lika korkade som syrier som sätter barn till det krig dem lever i.

Klart att det är oansvarigt som fan.
  • Anonym (Autism)
    absoluteawesome skrev 2015-09-12 13:20:48 följande:

Jag tycker att svenskar som inte har pengar så dem klarar sig och skaffar barn är lika korkade som syrier som sätter barn till det krig dem lever i.

Klart att det är oansvarigt som fan.

Kanske är det så att driften att skaffa barn är väldigt stor. Mycket tyder ju på det. Kanske hade man om man var i den situationen avstått men det sannolika är ju att man hade betett sig som de flesta andra. Och det tror jag är viktigt att man är ödmjuk inför.
  • Anton Chigurh
    Nerfherder skrev 2015-09-12 13:16:09 följande:
    Ska du bestämma vem folk svarar?
    Knappast. Men jag tycker det är min demokratiska rättighet, som svensk hedersmedborgare, att bestämma vem jag själv svarar.

//Anton jumpmove
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (inte bestämt mig)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:13:52 följande:
    Varför skulle man inte vara fördömande mot sexuella övergrepp? Förstår du verkligen inte skillnaden?

Inga myndigheter i Sverige dömer någon för att de skaffar barn, hur dålig situation man än har.

Det jag menar är att man inte ska döma någons handlingar (som inte är kriminella) när man inte har kunskap om situationen. De flesta svenska har levt i trygghet i hela sina liv och kan egentligen inte alls sätta sig in i hur det är att inte ha det så. Och bör följaktligen inte vara så fördömande. Vi vet helt enkelt inte vad vi pratar om.
    Sexuella övergrepp och barnmisshandel, jag förstår skillnaden i att det är två olika klandervärda handlingar. Även om just den här typen av barnmisshandel inte är kriminell

Jag förstår att det inte är kriminellt att skaffa barn, men förstår för mitt liv inte hur man kan göra det när man har den livssituationen. Jag känner inte de där människorna och vet inte hur de hade det och varför de valde att skaffa barn när det råder krig och oroligheter, men vad kan det finnas för rimlig anledning egentligen? Har mycket svårt att ha överseende med detta.

Förstår hur du menar, många gånger vet man inte hur folk har det och bör inte vara fördömande, men är det barn som blir utsatta har jag mycket svårt att tänka så och inte tycka att de gör fel

För barnmisshandel är vad det är, även om inte lagen säger det
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:34:33 följande:
    Kanske är det så att driften att skaffa barn är väldigt stor. Mycket tyder ju på det. Kanske hade man om man var i den situationen avstått men det sannolika är ju att man hade betett sig som de flesta andra. Och det tror jag är viktigt att man är ödmjuk inför.
    Hur beter sig de flesta andra?
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:34:33 följande:
    Det verkar vara en mycket självisk drift, i så fall

Tänker knappast vara ödmjuk inför det
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 14:49:47 följande:

Hur beter sig de flesta andra?

Det föds barn i alla kulturer under i princip alla omständigheter.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 14:56:54 följande:

Det verkar vara en mycket självisk drift, i så fall

Tänker knappast vara ödmjuk inför det

Du får vara som du vill så klart. Hoppas inte att du kommer i kontakt med kvinnor som skaffat barn i misshandelsförhållande, flyktingfamiljer, föräldrar med missbruk, föräldrar som valt att skaffa barn trots cancer osv. För min del är det viktigt att ha förståelse. Få människor önskar att de aldrig blivit födda så det är inte deras talan du för.
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:05:34 följande:
    Du får vara som du vill så klart. Hoppas inte att du kommer i kontakt med kvinnor som skaffat barn i misshandelsförhållande, flyktingfamiljer, föräldrar med missbruk, föräldrar som valt att skaffa barn trots cancer osv. För min del är det viktigt att ha förståelse. Få människor önskar att de aldrig blivit födda så det är inte deras talan du för.
    Nej jag för ingen annans talan men undrar vad Aylan (Eller Alan eller vad det korrekta namnet nu är) skulle tycka. Det var ju han som var upphov till den här diskussionen. Han fick leva ett orosfyllt kort liv med en plågsam död. Så meningslöst. Jag hade i varje fall föredragit att inte födas alls.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 15:34:54 följande:

Nej jag för ingen annans talan men undrar vad Aylan (Eller Alan eller vad det korrekta namnet nu är) skulle tycka. Det var ju han som var upphov till den här diskussionen. Han fick leva ett orosfyllt kort liv med en plågsam död. Så meningslöst. Jag hade i varje fall föredragit att inte födas alls.

Det är där det brister när man egentligen inte vet vad man pratar om. Det blir ju inte så intressant vad du tycker eftersom du inte levt under de omständigheterna. Man måste ju fråga dem som lever i det om de önskar att de aldrig blivit födda. Få människor tycker ju det. Hade döden varit att föredra hade man ju valt det ( inte när man är tre år men senare). Det är ju i västvärlden självmordsstatistiken är hög.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!