• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (inte bestämt mig)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 18:17:42 följande:
    Man kan visst tycka en massa saker. Det går ju att sätta sig in i saker på andra sätt, man behöver inte själv ha upplevt det. Man kan t.ex . fråga dem som har upplevt det innan man förutsätter något. Särskilt när det gäller saker som att önska att man aldrig blivit född.

Som exempel kan jag ta homosexuellas rätt till adoption. Jag var själv negativ till detta pga att jag hade fått för mig att de lättare skulle bli mobbade. Sen var jag på en föreläsning där man presenterade fakta, studier som var gjorda som visade att de som vuxit upp med homosexuella föräldrar inte blev mer mobbade. Min förutfattade mening stämde inte alls. Det var en viktig lärdom för mig. Man måste fråga dem det gäller och inte tro att man kan sitta hemma och räkna ut saker utifrån sin egen världsbild.

När det gäller de flyktingar man ser på tv så kan man ju inte fråga just dem. Men det finns ganska mycket forskning kring hur det är att leva i krig och hur man mår efteråt. Det är bara att söka om du är intresserad.
    men jag har aldrig förutsatt att han önskade det. Jag sa att jag själv inte hade velat ha det livet. Undrar vad Alan skulle tycka? Skrev jag.

Ja det låter som en sund erfarenhet du har fått. Tyvärr kan man inte tillämpa samma här, med vad vi vet nu. Nej vi vet inte vad de tänkte men vi har ju klart och tydligt sett konsekvenserna av just den här familjens barnskaffande.(I ditt fall så fick du ju lära att konsekvenserna, mobbning, faktiskt inte var värre för att homosexuella skaffade barn). Man är alltid ansvarig som förälder för sina barns väl. En helt annan sak är det om man redan har barn och sedan bryter det ut krig. Vissa saker är utanför ens makt. Men de här människorna levde i oroligheterna och ändå skaffade de barn. Kan inte kalla det för annat än barnmisshandel.

Fruktansvärt oansvarigt

Om du kallar det för fördömande eller att du ens har åsikter om mina val av åsikter så funderar jag hur det går ihop med din syn på att man inte kan tycka något om människors val när man inte vet hur de har det? Du vet ju inte mitt mående och situation alltså kan du heller inte tycka något om hur jag tycker eller yttrar mig. Med ditt resonemang.

Måste förresten säga att jag hittills haft bra upplevelse att utbyta meningar med dig, du verkar lugn och saklig och skippar en massa trams och utbrott, skönt
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-13 08:49:34 följande:
    Det kan vara som det skrivs i artiklen, men, den är skriven av en journalist, den är skriven av EN människa (Joel Gunter) och, det kan som sagt vara sant till 100 %, men vad har vi för garantier. En journalist som "jagar" tittare/lyssnare osv är i mina ögon inte alltid det mest trovärdiga som gått i ett par skor.

Lite så, nikha.
    BBC sysslar med något som heter KÄLLKRITIK och de kanadensiska myndigheterna har bekräftat att ingen ansökan kommit in för pappan, frun och deras 2 barn.

Du får adressera din noja om trovärdigheten gällande bekräftade uppgifter på egen hand eller med en terapeut. Lämna mig utanför.
  • Anonym (inte bestämt mig)
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 18:17:42 följande:
    Man kan visst tycka en massa saker. Det går ju att sätta sig in i saker på andra sätt, man behöver inte själv ha upplevt det. Man kan t.ex . fråga dem som har upplevt det innan man förutsätter något. Särskilt när det gäller saker som att önska att man aldrig blivit född.

Som exempel kan jag ta homosexuellas rätt till adoption. Jag var själv negativ till detta pga att jag hade fått för mig att de lättare skulle bli mobbade. Sen var jag på en föreläsning där man presenterade fakta, studier som var gjorda som visade att de som vuxit upp med homosexuella föräldrar inte blev mer mobbade. Min förutfattade mening stämde inte alls. Det var en viktig lärdom för mig. Man måste fråga dem det gäller och inte tro att man kan sitta hemma och räkna ut saker utifrån sin egen världsbild.

När det gäller de flyktingar man ser på tv så kan man ju inte fråga just dem. Men det finns ganska mycket forskning kring hur det är att leva i krig och hur man mår efteråt. Det är bara att söka om du är intresserad.
    Förresten om du är intresserad av personliga erfarenheter som kan kopplas till det vi diskuterar så kan jag berätta att jag faktiskt har en närstående som valde att skaffa barn trots ärftlig invalidiserande (heter det så? du förstår nog vad jag menar iaf) sjukdom. De visste att det var stor risk. Barnet fick sjukdomen. Vidrigt själviskt gjort av föräldrarna tycker jag (och märk väl att här känner jag faktiskt personerna i fråga) Och sedan ska samhället betala för vård osv.

Svara gärna på #283 också:

Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 18:10:29 följande:
    Varför inte? Att komma i kontakt med andra människor som man tycker har gjort fel i det förflutna är nog svårt att undvika. Ibland blir man till och med vänner.

Förståelse? Hur ska det gå till om det är som du säger att ingen av oss kan förstå de där föräldrarna?
  • Anton Chigurh
    nihka skrev 2015-09-13 11:50:39 följande:
    BBC sysslar med något som heter KÄLLKRITIK och de kanadensiska myndigheterna har bekräftat att ingen ansökan kommit in för pappan, frun och deras 2 barn.

Du får adressera din noja om trovärdigheten gällande bekräftade uppgifter på egen hand eller med en terapeut. Lämna mig utanför.
    Vadå noja !!!  Nu får du fan skärpa till dig, nikha, jag skriver ju tom att det mycket väl kan vara med sanningen överensstämmande. 

Källkritik my ass förresten, eller menar du att BBC aldrig skrivit en felaktigt artikel, eller visat ett felaktigt reportage, helt eller delvis ???

Nä....JUST DET !!!

Så dina patetiska påhopp på min skröpliga person, nikha, kan du stoppa upp där dom hör hemma.

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-13 12:56:36 följande:
    Vadå noja !!!  Nu får du fan skärpa till dig, nikha, jag skriver ju tom att det mycket väl kan vara med sanningen överensstämmande. 

Källkritik my ass förresten, eller menar du att BBC aldrig skrivit en felaktigt artikel, eller visat ett felaktigt reportage, helt eller delvis ???

Nä....JUST DET !!!

Så dina patetiska påhopp på min skröpliga person, nikha, kan du stoppa upp där dom hör hemma.

Mvh //Anton
    För sista gången, vänligen vänd dig till någon annan med dina nojor angående sanningshalten beträffande bekräftade uppgifter från myndigheter. Jag är som sagt inte intresserad av att hjälpa dig. Hejdå Anton eller vad nu nu väljer att kalla dig.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-13 11:46:58 följande:

men jag har aldrig förutsatt att han önskade det. Jag sa att jag själv inte hade velat ha det livet. Undrar vad Alan skulle tycka? Skrev jag.

Ja det låter som en sund erfarenhet du har fått. Tyvärr kan man inte tillämpa samma här, med vad vi vet nu. Nej vi vet inte vad de tänkte men vi har ju klart och tydligt sett konsekvenserna av just den här familjens barnskaffande.(I ditt fall så fick du ju lära att konsekvenserna, mobbning, faktiskt inte var värre för att homosexuella skaffade barn). Man är alltid ansvarig som förälder för sina barns väl. En helt annan sak är det om man redan har barn och sedan bryter det ut krig. Vissa saker är utanför ens makt. Men de här människorna levde i oroligheterna och ändå skaffade de barn. Kan inte kalla det för annat än barnmisshandel.

Fruktansvärt oansvarigt

Om du kallar det för fördömande eller att du ens har åsikter om mina val av åsikter så funderar jag hur det går ihop med din syn på att man inte kan tycka något om människors val när man inte vet hur de har det? Du vet ju inte mitt mående och situation alltså kan du heller inte tycka något om hur jag tycker eller yttrar mig. Med ditt resonemang.

Måste förresten säga att jag hittills haft bra upplevelse att utbyta meningar med dig, du verkar lugn och saklig och skippar en massa trams och utbrott, skönt

Jag tänker så här: ingen vet om man hade velat ha det livet eftersom vi inte har provat. Det livet är dessutom så långt ifrån livet i Sverige att vi inte riktigt kan sätta oss in i det. Vi vet att det är krig, det är hemskt allt möjligt händer och kan hända. Finns det bra stunder också? Var Alan glad ibland? När man lever under såna förhållanden hoppas man på en bättre framtid där det blir lugnt igen? Hoppas man på att kunna fly? Är meningen med livet att skaffa barn även om situationen inte är bra? Jag vet inte. Kanske sitter det stenrika människor och funderar över hur vi kan skaffa barn. Som bor i ett hus där man får dela toalett, barnen går i allmän skola, man har ingen barnflicka utan barnen får klara dig själva eller, om de är mindre, vara på fritids i stora barngrupper. Jag vet inte om någon tänker precis så, men jag tror absolut att det finns de som tycker att jag lever ett fattigt liv och kanske tycker de det är dumt att skaffa barn när man inte har tryggheten i att ha x antal miljoner på banken.

Jag kan ta ett exempel på vad jag menar med att det är dumt att fördöma någons val när man inte har kunskap bakom. När jag kommer i kontakt med misshandlade kvinnor tänker jag ju alltid "varför lämnar hon inte" och de allra flesta tänker "jag hade gått direkt". Jag har också tänkt så. Men vid närmare eftertanke vad är det som säger att jag skulle vara den som lämnar direkt? Det troliga är väl att jag hade betett mig som nästan alla som hamnar i den sitsen. Stannat kvar, försökt anpassa mig, skuldbelagt mig själv.

Jag tänker att det är samma sak med att skaffa barn i farliga situationer. Eftersom så många gör det måste det vara någon kraft som finns som jag inte känner till. Det övergår liksom mitt förstånd. Kanske är driften att fortplanta sig enormt stor. Nu antar jag dessutom att avsaknad av preventivmedel och ingen möjlighet till abort är två viktiga orsaker till att det föds barn under brinnande krig.

Det klart att du har rätt i att du kan ha de åsikterna du vill beroende på vad du varit med om. Om du har varit i krig så vet du naturligtvis utifrån din erfarenhet. Men riktiga svar på varför man skaffar barn under krig får vi nog inte förrän man gör en större studie. Fram tills dess tycker jag det är bra att inte uttala sig särskilt inte om man levt hela livet i trygghet.

Jag tycker också att vi lyckats hålla en bra ton och då blir det roligt att diskutera. Jag tar till mig av det du skriver och får tänka ett varv till. Det är bra!
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-13 12:13:22 följande:

Förresten om du är intresserad av personliga erfarenheter som kan kopplas till det vi diskuterar så kan jag berätta att jag faktiskt har en närstående som valde att skaffa barn trots ärftlig invalidiserande (heter det så? du förstår nog vad jag menar iaf) sjukdom. De visste att det var stor risk. Barnet fick sjukdomen. Vidrigt själviskt gjort av föräldrarna tycker jag (och märk väl att här känner jag faktiskt personerna i fråga) Och sedan ska samhället betala för vård osv.

Svara gärna på #283 också:

Jag tänker nog att den enda som kan uttala sig om det är barnet i fråga. Önskar hon/han att den aldrig blivit född?
  • Anonym (Autism)
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-12 18:10:29 följande:

Varför inte? Att komma i kontakt med andra människor som man tycker har gjort fel i det förflutna är nog svårt att undvika. Ibland blir man till och med vänner.

Förståelse? Hur ska det gå till om det är som du säger att ingen av oss kan förstå de där föräldrarna?

Det är där vi är olika. Jag tycker inte att det tjänar något till att jag sitter och dömer över de val människor jag träffar har gjort. Vad har jag för rätt liksom?
  • Nerfherder
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-13 14:48:36 följande:
    Det är där vi är olika. Jag tycker inte att det tjänar något till att jag sitter och dömer över de val människor jag träffar har gjort. Vad har jag för rätt liksom?
    Ja, precis.
  • nihka
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-13 11:46:58 följande:
    Men de här människorna levde i oroligheterna och ändå skaffade de barn. Kan inte kalla det för annat än barnmisshandel.

Fruktansvärt oansvarigt
    Fruktansvärt oansvarigt av dig att kalla andras handlingar för "fruktansvärt oansvarigt" och "barnmisshandel" för att de skaffar barn när du inte vet något om deras situation. Du vet ingenting om var de befann sig när mamman blev gravid, ingenting om hur det politiska läget var där de befann sig då och ingenting om vilka andra överväganden som ledde fram till utökningen av familjen. Pojken blev 3 år och kriget i Syrien började 2011. Kobane intogs första gången i 2014 och de flydde därifrån samt återvände för att fly igen i takt med IS framfart och tillbakadragande.

I Somalia har det varit krig i över 20 år. Tycker du att en hel nation skulle ha upphört med att skaffa barn under en hel generation eller längre? Skulle norskar och svenskar ha låtit bli att skaffa barn under andra världskriget? Det small ju på andra sidan norska gränsen och ett annekterande av Sverige var planerat och inte så svårt att förutsäga.

Hur skulle du reagera om någon sa att dina släktingar
    var "fruktansvärt oansvariga" och utsatte dina föräldrar eller möjligen mor/farföräldrar för "barnmisshandel" som lät dem komma till världen och att det hade varit bättre om de (och följaktligen du) aldrig blivit födda?
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!