• Gulkisse

Missfall?

Hej! Jag är en tjej på 28 år och som plussade för några veckor sedan, min senaste mens var den 26:e juni och på tisdag ska jag åka för inskrivning. (Detta är första gången jag är gravid)

Nu till det tråkiga, på kvällen i tisdags så märkte jag lite blod på pappret när jag var på toa innan läggdags. Var bara lite blod och behövde inte något skydd. På onsdagen så kom inget blod förrän sent på eftermiddagen. Efter det har jag haft mensliknande blödningar dock ej så mycket att jag behövt ha skydd. Det har varit färskt blod men någon enstaka minimal koagulerad klump ibland.

Jag ringde 1177 som sa åt mig att det lät som att det var början på ett missfall och att jag skulle åka in akut om jag fick mer ont, större blödning eller feber.

Detta har dock inte hänt utan jag har jämnt blodflöde och allmäntillståndet är bra. Däremot har jag rätt ont i äggstockarna, framförallt på vänster sida så det känns som att någon klämmer runt äggstocken, smärtan är konstant.

Jag vill inte åka upp akut som det är nu utan vill vänta till på tisdag.

Vad jag mest undrar är, är detta normalt att ett MF är så utdraget? Jag har väntat på att fostret ska komma men som sagt så kommer bara blod och hur länge efter ett MF kan jag ta en sticka för att se ifall graviditeten är över?

Kanske låter okänslig i min text men detta är oerhört jobbigt för mig.

Framförallt att inte veta. Är sjukskriven från jobbet just nu men kan inte va hemma hur länge som helst, vill bara att det ska vara över.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med svar, ha en fin helg allihop.

• Svar på tråden Missfall?
  • gruvan

Jag fick mf i v 7. Började få bruna flytningar redan när jag plussade som höll i sig i nästan tre veckor innan det kom färskt blod. Sedan blödde jag i en vecka innan embryot kom ut och efter det i ytterligare två dagar. Jag åkte till gynakuten dagen efter jag började blöda färskt blod och fick göra ett vul där de kunde se att graviditeten hade upphört. Gravtesten visade dock positivt i drygt tre veckor till efter vul.

Det behöver ju inte vara mf för dig vilket jag självklart hoppas på! Men om jag var du skulle jag åka till gynakuten ändå för det är hemskt att gå och undra. Nu går det inte att avgöra om det är ett mf eller inte och du kommer antagligen inte kunna avgöra det med ett gravtest på ett tag heller. Håller tummarna för att det går bra för dig!

• elinville

Har du ont på ena sidan bör du åka in om inte ikväll så imorgon - kan vara ett utomkvedshavandeskap

• Jemp

Jag vet inte om alla mvc kan göra vul för att kolla ens?

• Gulkisse

Hej och tack för era svar!

Jag blöder fortfarande men det har börjat komma lite mer blodklumpar. Smärtan är nu värre i hela livmodern och strålar ner i benen samt bak på ryggen.

Har tagit 2 Ipren som har hjälpt något men har nu bestämt mig för att åka in imorgon och jag har lika ont.

Anledningen varför jag inte åkt in än är för att jag som sagt har läkartid på tisdag kl 9 och då ska de göra ett vul för att se hur långt jag är gången. Tänker att jag borde få svar på mina frågor då.

Jag är verkligen en person som inte åker in till akuten i första taget, känner själv att det är en löjlig orsak då de inget kan göra ändå om det nu är ett MF.

• semlan1234

Åk in direkt!!! Låter som utomkvedeshavandesksp! Det är livshotande om du inte får hjälp i tid!

• LisaAa

Åk in och kolla tycker jag! Har precis haft ett MA och jag hade bruna flytningar men inget ont.. Jag önskar jag kollat upp det tidigare! Upptäcktes i v 10 men hade stannat av i v 6

• Gulkisse

Jag har fortfarande inte åkt in, smärtan har i princip försvunnit men blöder fortfarande och den ser ut att va slem blandat med blod.

Ska ringa gyn senare om smärtan kommer tillbaka.

• Iowhannah
    Gulkisse skrev 2015-09-05 12:50:25 följande:

Jag har fortfarande inte åkt in, smärtan har i princip försvunnit men blöder fortfarande och den ser ut att va slem blandat med blod.

Ska ringa gyn senare om smärtan kommer tillbaka.

Jag tycker att du ska åka in meddetsamma!
  • Gulkisse

Nu hoppas jag att det börjar närma sig slutet, har börjat blöda betydligt mycket mer. Har pratat med gyn som säger samma sak som 1177, kom in om du får mer ont.

Jag hoppas verkligen att det här tar slut snart, är så trött på detta nu. Även om det är det sorgligaste jag varit med om så kan jag inte sluta önska att allt ska komma ut och ta slut.

• Gulkisse

Jag tror att det är över nu. Har i natt vaknat flera gånger av att livmodern har gjort ont och nu på eftermiddagen blev smärtan så hög och intensiv att jag tog smärtlindring, dessa hann dock inte värka utan smärtan blev värre och värre.

Sprang till toan och nu forsade blodet ut mig samt att en "klump" på ca 2,5-3 cm kom ut.

Ilar fortfarande i äggstockarna men de gör absolut inte lika ont som tidigare.

• CatEyes

Så jobbigt!! Har varit med om samma sak. Det är så skönt på något sätt när allt är över.

Åk in om du känner att det blir för jobbigt eller om något känns konstigt så att du inte åker på någon infektion eller nåt.

Många kramar!!

• Iowhannah
    Gulkisse skrev 2015-09-06 16:03:08 följande:

Jag tror att det är över nu. Har i natt vaknat flera gånger av att livmodern har gjort ont och nu på eftermiddagen blev smärtan så hög och intensiv att jag tog smärtlindring, dessa hann dock inte värka utan smärtan blev värre och värre.

Sprang till toan och nu forsade blodet ut mig samt att en "klump" på ca 2,5-3 cm kom ut.

Ilar fortfarande i äggstockarna men de gör absolut inte lika ont som tidigare.

Fy vad hemskt det låter! Jag tycker så synd om dig :(

Massa kramar!
  • Gulkisse
    CatEyes skrev 2015-09-06 16:19:25 följande:

Så jobbigt!! Har varit med om samma sak. Det är så skönt på något sätt när allt är över.

Åk in om du känner att det blir för jobbigt eller om något känns konstigt så att du inte åker på någon infektion eller nåt.

Många kramar!!

Ja det känns jätteskönt att det är över nu. Har fortfarande lite ont men antar att jag får leva med det. Jag har en läkartid på tisdagmorgon så väntar till dess om nu inte jag får hemskt ont
  • Gulkisse
    CatEyes skrev 2015-09-06 16:19:25 följande:

Många kramar!!

Ja det känns jätteskönt att det är över nu. Har fortfarande lite ont men antar att jag får leva med det. Jag har en läkartid på tisdagmorgon så väntar till dess om nu inte jag får hemskt ont
  • Gulkisse

Hej vänner! Var hos läkaren idag och fick veta att jag har ett pågående missfall, har alltså plågats hemma en hel vecka och än är det inte klart.

Eftersom de redan var på gång fick jag med mig smärtstillande och har nu tagit dom + 4 cytotec.

Har legat en timme nu men känner ingenting. Någon som har erfarenhet av hemaborter?

Svar på tråden Missfall?