• JOHA80

Ruvar - symtom

missmissis skrev 2015-09-12 23:10:11 följande:

Asså testade lördag kväll. Höll på göra på mig!! Sååå nervös. Stod en bit bakom mannen och kikade. Såg bara ett streck. Han också. Sen tog jag upp den och såg ett till svagt streck!!!!

Jag är graviiid! Förstår knappt.

Håller alla tummar och tår för dig!

Jättestort grattis!!!! :D

Tack för tummar och tår men det verkar kört för oss nu.. det kom lite rosabrunt när jag gick på toa i natt, sedan inget när jag gick på toa på småtimmarna, men sedan samma sak nu på morgonen och en mensvärk som stegras. BIM är ju igår/idag så det stämmer tidsmässigt. Jag känner mig så förtvivlat uppgiven och känner att det är kört. Jag är säker på att det fäste denna gång med tanke på att jag inte känt ngt liknande innan, men tydligen ville det inte stanna :(
  • JOHA80
    missmissis skrev 2015-09-13 10:12:37 följande:

Åååh nej!

Jag vet precis. Man vågar knappt tro men det gör man av hela sitt hjärta. Förra gången trodde jag verkligen att det fäst men icke.

Det kommer gå bra i framtiden. Det måste det göra!! Jag tror och hoppas innerligt för er.

Kram

Tack snälling.

Första gången blev jag understimlulerad och fick endast ett ok 2-dagars embryo tillbaka, men de två andra gångerna har vi haft ganska bra resultat (IVF/ICSI nr 2: 14 ägg ut, 13 mogna, 11 befruktade, ett toppembryo tbx på dag 2, övriga odlades vidare. En fin blastocyst till frysen. IVF/ICSI nr 3, 10 ägg ut (tror jag), 6 befruktade, en helt ofragmenterad blastocyst tillbaka dag fem, en jättefin blastocyst till frysen - vilket är den jag ruvar på nu). Läkarna har varit positiva hela tiden, men framför allt denna gång eftersom blastocysten fortsatte dela på sig när den tinades och t o m börjat kläckas. Har blödit lite mer, mörkrött blod nu på morgonen när jag går på toa och lite rosa på pappret och mensvärken vill inte gå över så hoppet dör undan för undan nu. Visst kan man ha genombrottsblödning även om man är gravid, men det känns kört. Kommer ändå testa på torsdag när det är testdag. Ev testar jag imorgon bara för att bekräfta det jag redan vet, så kan jag åtminstonne börja unna mig kaffe på mornarna igen.
  • JOHA80
    Cyanea skrev 2015-09-13 10:46:15 följande:

Stort grattis missmissis!!! 

Jag trodde också att det var kört den här gången för oss. Jag blödde dagen innan TD, så vi tjuvtestade. Det blev starkt plus. Sen tog jag Lutinus vilka kan ha irriterat slemhinnan till att blöda. Kanske är det så att det inte gått vägen, kanske har det gått bra. Bestäm dig inte redan nu för vad du tror, för du behöver inte förbereda dig. Du klarar beskedet oavsett vad det är. Du är van.

Det stämmer säkert att embryot fäste. Men för allt i världen - lägg inte det här på dig! Det är inte alls så att embryot inte "ville stanna". Det är i så fall så att det inte överlevde. Om du blir gravid eller inte har så väldigt lite med dig och din kropp att göra, och nästan enbart med embryot och dess livskvalitet. Fäste det inte beror det på att någon celldelning gått riktigt, riktigt illa, inget annat. 

Du har gjort jättebra ifrån dig. Du har gjort allt i din makt och ännu mer. Avvakta lite till (även om det är fruktansvärt svårt). Är det lättare för dig - ta ett test någon morgon. Är det negativt kanske det hjälper dig att gå vidare till nästa försök om det är för tufft för dig att kastas mellan hopp och förtvivlan. Är det positivt, ja, då har du inget att oroa dig för. 
    Tack! Det du skriver värmer! Jag kommer testa när det är dags, bara för att. I mitt huvud är jag redan på nästa försök dock... jag vågar inget annat än att ge upp på detta försök. Jag har klamrat mig fast tidigare gånger och hoppats in i det sista, men denna gång känner jag mig bara ledsen och uppgiven. Men skam den som ger sig. Vi kommer försöka igen. Och igen. Nästa gång blir det privat eftersom våra landstingsförsök är slut. Jag försöker sätta mig in i vilka klinker som är bra men som samtidigt har ok pris, inte ligger för långt bort... Svårt.
  • JOHA80
    missmissis skrev 2015-09-13 20:21:25 följande:

Tänk att en liten liten del av mig känner mig "skyldig". Eller mer obekväm här. För jag vet ju så väl känslan när det inte går vägen och så plussar "alla andra" som det känns. Igår var jag inte säker på att det gått vägen. Idag är allt annorlunda. När man försökt så länge som vi har är allt så komplicerat. Inget självklart och enkelt. Därför lider jag med dem som inte plussar. För det har varit jag!!

Du ska absolut inte känna dig skyldig! Unna dig att njuta ordentligt av ditt pluss! Och att höra om folk som plussar när man försökt några gånger är ju faktiskt hoppingivande.
    toksnippan skrev 2015-09-13 20:35:31 följande:

Styrkekram JOHA80! Vilken känslokarusell vi hamnat på. Jag håller tummen ändå för dig.

Tack vad snällt! Blöder mer nu och klarrött så känner mig helt inställd på minus nu. Ska testa imorgon och på testdag, men det blir mest för att bekräfta...

Har kännt mig förtvivlad varje gång vi fått minus, men denna är värst hittills. Har gråtit konstant i ett dygn känns det som. Men det blir nya tag, för det måste det. Vi har ju inget annat val.

• JOHA80
    toksnippan skrev 2015-09-13 21:15:09 följande:

Det är helt okej att gräva ner sig ett slag. Få sörja och boosta om. Det ska bara gå! Kraaaam!

Cyanea skrev 2015-09-13 21:32:09 följande:
    Känner med dig, vännen :'( Ta din tid. Bryt ihop. Sörj. Skit i allt omkring dig. Då reser du dig snabbare igen. Hoppas att du har ordentligt med stöd där hemma, och ta i så fall vara på det. Jag är så ledsen för din skull. 

Massor med massor med kramar <3
    Jag ska försöka gå lite  på halvfart i några dagar nu tror jag, och frösöka fina bäring igen. Mer klarrött och "slemmigt" blod nu på morgonen, mer som min mens brukar se ut. Ruvardag 9 och testade negativt med RFSU testa tidigt. Kommer avstå alkohol, rött kött etc fram till officiell testdag, men kommer unna mig en kopp kaffe nu på morgonen och en efter lunch (vilket jag helt avstått innan)... behöver känna mig lite mer normal..

Jag vet inte hur det blivit i era liv under och runt ivf-försök? En utbildning jag egentligen borde ha avslutar för länge sedan har jag inte klarat av att ta tag i, jag har inte gett upp men det segar på i så långsam takt så det känns som jag står still sedan jag började med IVF för mer än ett och ett halvt år sedan. Lite samma med karriären. Det är lite hemsk att känna sig fruktlös på så många plan samtidigt. Funderar på att försöka ta tag i utbildningen/jobb nu iaf. Det är ju faktiskt ngt jag kan utöva kontroll över..

• JOHA80

Är förvirrad och lite ledsen så glömde att skriva det jag ville skriva - att era ord och omtanke verkligen värmer. <3

• JOHA80
    missmissis skrev 2015-09-14 09:49:21 följande:

Hej. Förstår precis vad du menar. Men då vi har barn rullar vardagen oftast på. Dock har jag "skolkat " från jobbet och tagit paus när jag inte pallat. Humöret har inte varit på topp under behandling och så stress på jobb och en "trotsig" treåring på det. Migrän har jag fått också. Det jag menar är att livet rullar på och att jag försöker hänga med. Stängt av ibland. Tillåtit mig bli ledsen ibland.

Man ska göra det som känns rätt för en själv. Längtan/stressen efter syskon har blivit stark men jag har inte pausat livet. Det var långt kvar innan jag kunde börja acceptera/sörja att vi inte skulle få fler barn.

Låter som en god idé att ta tag i jobb och utbildning. Så får man annat fokus parallellt.

Jag är nog fortfarande i chock. Känns så overkligt. Och fanatiskt. Vågar jag tro allt går vägen?

Håller alla tummar och tår för att allt ska rulla på på bästa sätt för dig och knyttet du bär på nu! <3
  • JOHA80
    Cyanea skrev 2015-09-14 13:19:34 följande:
    Det låter bra att gå på halvfart. Ta det i din takt och forcera dig inte. Jag har hängt upp allt kring försöken. Jag har prioriterat allt som har med det att göra. Jobbet har varit på paus, likaså familjen och vännerna. Jag kände som du, att allt stod stilla. Jag kallade det för barnlöshetsbubblan. Tiden går i vanlig fart utanför, men allt är stilla och statiskt inuti. 

Jag gick in i väggen av detta. Rejält. Så det är inte en så bra strategi. Jag tror att det du funderar på just nu är det allra bästa - att fokusera på något som är på riktigt nu, inte sen. Din kropp behöver vila från sorgen och stressen, så karriär och annat är säkert betydligt bättre sysselsättningar. 

Jag har, precis som du, lagt av med allt som eventuellt kan vara skadligt för barnet/fertiliteten, men ärligt talat tror jag att det inte är värt det. Alkohol hade jag avstått från, men nästa gång tycker jag att du ska leva som vanligt under ruvningen. Det gjorde jag den här sista gången, och uppenbarligen gick det alldeles utmärkt. Sen slutade jag med bl.a koffein när jag testade positivt. 

Jag är så imponerad av dig. Du är så logisk mitt i allt det tråkiga. Du är en stark människa, och du kommer att klara det här. Se bara till att du tar hand om dig på bästa sätt de gånger du har möjlighet. Du måste hålla igenom det här. 
    Tack snälling! <3

Blödde lite mer under dagen men inte så mycket, mest lite levrat ngn gång. Men å andra sidan blöder jag aldrig så mycket så det kanske inte blir så mycket mer än så här. Har brutit ihop lite då och då under dagen men försöker nu finna ngn slags känsla av hopp inför framtiden och att det kan fungera ngn gång.

Ja jag undrar egentligen hur mycket levernet påverkar, en del skulle jag gissa men inte in absurdum. Jag avstår all alkohol under sprutperioder och under ruvningar, samma sak koffein. Nikotin slutade jag med i samband med första IVF-försöket. Jag föröker äta mer ekologiskt, försöker dra ner på parabener i skönhetsproduker (det är svårt dock,har inte lyckats hitta så bra alternativ). Försöker äte fisk minst 2 gånger per vecka, äter graviditetshormoner och omega 3 dagligen. Jag har dock inte klarat av att skippa socker eller ta bort processerad mat vilket man kanske borde (jag gillar att dricka söta drycker tyvärr, alkoholfritt öl och äta nachos/chips). Jag har nu även försökt börjat träna minst 2 gånger per vecka och försöker tänka på att röra på mig mer i vardagen, (men vågar inte ta mer än promenader när jag ruvar)..

Jag inser när jag skriver detta att jag trots mina laster i form av juice/saft/alkoholfri öl och nachos faktiskt gör en hel del. Inser också att folk lever så in i helsikes onyttigt och destruktivt och blir gravida bara ngn tittar på dem. Livet är inte rättvist.

Kanske är receptet att vara lite mer sorglös. Om jag nu ska orka gå igenom detta om och om igen menar jag. Samtidigt finns det ju en tillfredställelse i att man vet att man verkligen gjort allt man kan... svårt.

• JOHA80
    JOHA80 skrev 2015-09-14 22:54:23 följande:
    Ja jag undrar egentligen hur mycket levernet påverkar, en del skulle jag gissa men inte in absurdum. Jag avstår all alkohol under sprutperioder och under ruvningar, samma sak koffein. Nikotin slutade jag med i samband med första IVF-försöket. Jag föröker äta mer ekologiskt, försöker dra ner på parabener i skönhetsproduker (det är svårt dock,har inte lyckats hitta så bra alternativ). Försöker äte fisk minst 2 gånger per vecka, äter graviditetshormoner och omega 3 dagligen. 
    Bara som en parantes så menade jag att jag äter graviditetsvitaminer dagligen, inte hormoner? :)
    Cyanea skrev 2015-09-15 10:45:22 följande:
    Tror att det är bra att ta det lite i vågor. Då orkar man. Det gör bra jävla ont en stund, sen kan man vila. En vacker dag är man inne i nästa försök med nya hopp och förväntningar och då tror jag att det är bra att man hanterat sin sorg och inte bara stoppat undan den. Det här är en fruktansvärd prövning på alla sätt och vis. Men du kommer igenom det igen. 

En del saker tror jag definitivt påverkar chanserna att lyckas, t.ex. vissa mediciner, droger, nikotin och alkohol. I övrigt tror jag att det har extremt liten påverkan. Rent krasst klarar kroppen att bli gravid genom nästan vad som helst. Kvinnor som svälter eller som lever i krigsdrabbade områden lyckas. Knarkare lyckas. Alkoholister lyckas. 

Jag gjorde likadant. Jag tog bort allt som kunde påverka fertiliteten och gjorde allt enligt regelboken. Men det hjälpte mig inte. Varje misslyckande tog jag på mig helt och fullt som mitt fel, för jag hade kunnat göra mer, det fanns fler saker jag borde ha uteslutit och fler saker jag kunnat lägga till. Och det var inte sunt någonstans. Mina sista två transfers har jag levt som vanligt och brytt mig mer om min egen psykiska hälsa. Sen vet ju vi också om att problemet inte ligger hos mig, så det kanske är lättare för mig att släppa det än för dig. Och de senaste två transfers har jag plussat. 

Jag tror inte alls på att mina levnadsvanor påverkat om jag plussat eller inte, det är inte det jag vill framföra, utan påpeka att det inte hindrade det heller. Och det gjorde allt så mycket lättare för mig. Jag upplever det som att jag varit gravid i över tre år, för det är så jag levt. Och det är hemskt att behöva leva som det man önskar mest men inte lyckas uppnå. Det var lättare för mig att börja leva som vanligt igen och gå vidare med allt omkring mig så inte hela livet stod stilla bara för att familjesituationen gjorde det. 

Sen när jag blev gravid den här gången kraschade ändå matvanorna. Jag var glad om jag kunde äta något alls, vilket oftast blev något fullständigt olämpligt. Jag har gått ner massor i vikt, men det påverkar inte barnet. Barnet tar det det behöver. Om det inte påverkar barnet när det tar näring från mamman ser jag inte alls hur det ska påverkas innan dess. 

Livet är inte på något sätt rättvist. Det är så fruktansvärt många som aldrig borde få skaffa barn som lyckas gång efter annan. Det finns inget som helst system i vem som lyckas eller inte. Men den dagen du tar dig ur det här kommer du att ha nytta av all smärta du genomgått. Du kommer aldrig att ta din graviditet eller ditt barn för givet. Du kommer vara bättre förberedd än de flesta andra. Du kommer att vara redo och du kommer att älska alla små delar av graviditeten, förlossningen och livet med ditt barn. Nu ska du bara överleva vägen dit. 

Din lycka är viktig. Din lycka är din prioritet just nu. Ditt framtida barn behöver en mamma som är stark i sig själv, som älskar livet och som har energi att ge. Strunt i alla kemikalier som "eventuellt kan påverka fertiliteten" - fokusera på det som faktiskt spelar roll: ditt välmående. 
    Du har så rätt i att välmåendet går före nitiskt petande i dieter och livsstilsfaktorer. Och du har rätt angående lyckan. Inte för att jag tror att stress egentligen påverkar själva fertiliteten särdeles lätt, men den påverkar ju oss och vår upplevelse av nu och vår ork inför framtiden, som du så klokt poängterar. Inget blir bättre av att man mår dåligt. Tack fina du!

Jag kan säga att emellan försöken så njuter jag av goda ostar, blodiga biffar, kaffe och ett och annat glas vin när det är helg. Jag har inte blivit renlevnadsmänniska på heltid av detta, men jag märker mina krav på mig själv och mitt leverne har gått upp sedan vi började med detta. Min sambo är inte alls lika brydd, men han har slutat snusa precis som jag, har börjat träna och har gått ner lite i vikt vilket är positivt eftersom vi har manlig faktor. 
    Lisma18 skrev 2015-09-15 11:22:37 följande:

Hej på er. Läst er tråd men inte kommenterat något förrän nu. Jag vill bara lämna några uppmuntrande ord . Att ruva är den absolut värsta tiden , förutom när man skall kissa på stickan. Jag ruvade 4 ggr innan det tog sig. Första ggn blev det MA och vi fick göra kemisk abort. Sitter nu med en tre veckor underbar bebis i min famn. Vi har även gjort en äggdonation utomlands så det fjärde försöket var vårt sista från vår andra donator. Hade redan lagt ut ca 200.000 och om inte detta skulle ta sig så var det bara att leta ny donator och 65,000 till. Det jag vill säga att ge inte upp, till slut lyckas det. Glöm bara inte er själva i allt detta. Försök hitta på kul saker och ta hand om varandra. Exkludera inte allt kul och gottigheter. Jag tror om man mår bra trots osundheter så mår kroppen bra och det är bra för graviditeten . Lycka till

Tack för att du peppar och delar med dig av dina positiva erfarenheter - det är verkligen alltid lika kul att höra om folk som lyckas! Och grattis till bebislyckan :D
  • JOHA80
    missmissis skrev 2015-09-15 20:55:04 följande:

Å, jag håller med er om att välmåendet är viktigt, att man är snäll mot sig själv och inte skuldbelägger sig.

Tänker också att kvinnor i krigsdrabbade länder blir gravida av våldtäckt. Hemskt jag vet. Men menar att det tillståndet/förhållandena är nog det värsta tänkbara och det trauma de upplever. Trots det blir ett barn till.

Vi kan inte göra mkt alls som påverkar. (Försöka ta det lugnt och inte stressa brukar jag tänka på men det spelar nog ingen som helst roll).

Innan jag började med IVF rökte jag vilket jag naturligtvis slutade med inför första försöket. Det tog och är idag min underbara dotter.

Nu äter jag och dricker (ej alkohol såklart) som vanligt och jag plussade tillslut. Jag är ett levande exempel på att jag inte har större inverkan. Självklart tänker och nojar jag också. Påbörjade en detoxbehandling med tabletter men slutade när blaston sattes in för att inte alla gamla gifter i kroppen skulle frisättas.

Jag dricker fortfarande kaffe! Inte mer än tillåtet såklart. Äter inte kött av andra orsaker och äter mkt fisk. Äter tacos typ en gång i veckan. Godis alldeles för ofta.

Att röra på sig tror jag har större påverkan än vad man äter.

Eventuellt gå ner några extrakilon. Jag hade tänkt att komma lite i form här i höst men det hann jag inte. :)

Om jag får säga vad jag tycker tänker jag att du ska sänka kraven på dig själv och inte känna skuld! Försöka njuta av livets goda för som gravid kan du inte äta goda ostar och annat smarrigt.

Min syster tyckte jag kunde prova akupunktur och jag förstår tanken om alternativ medicin men tänker ändå att sticka nålar i mig inte gör så att ägget kommer fastna. Det handlar om ägget först och främst.

Vad vet jag.

Kram

Ja du har rätt, och intellektuellt sett vet jag ju att jag inte borde känna skuld, men då och då så faller jag i sådana tankegropar ändå. Under ivf-försök och ruvningar så känner jag mig nästan lite instängd i min kropp, den blir så central och så oundviklig.

Tror också att röra på sig är viktigt i sammanhanget. Jag märker dock att jag är rädd för att ta i under ruvningarna - jag övergår alltid till promenader då istället för mer pulshöjande träning. Hur gör ni?
  • JOHA80
    Cyanea skrev 2015-09-16 13:47:57 följande:
    Förstår dig verkligen. Man vill så gärna kunna påverka, plus att de mindre insatta i fertilitetsproblem ofta ger "tips" som utgår ifrån att man själv kan påverka det, så det är jättesvårt att inte känna skuld. Det blir dessutom ett väldigt invant mönster, vilket är svårt att bryta sig ur. Men ge det tid och uppmuntra dig själv när du väl lyckas tänka annorlunda, så kommer tankarna sakta men säkert att bli enklare att hantera. 

Jag hade jätteproblem med min kropp ganska länge. Jag kände att mitt huvud mest var fastskruvat på en kropp som tillhörde alla andra. Det var en av sakerna jag och IVF-psykologen jobbade ganska mycket med - hur jag skulle börja tycka om min kropp igen. Jag hatade den. Jävla kropp som inte dög någonting till... Jag kände mig väldigt instängd i huvudet och väldigt, väldigt utsatt rent kroppsligt. 

Ta dina känslor på allvar, för det kan vara grogrunden till ett riktigt problem. Jag fick tips att bl.a. skämma bort min kropp, alltså t.ex. med massage eller att klä den fint. Kanske har er klinik också någon samtalskontakt du skulle kunna prova? För att ha sin egen kropp till fiende är inte så kul :( Hoppas att det inte är så allvarligt för dig, men nämner det i alla fall. 

Jag har varit dålig på träning under ruvningarna, men tänker att allt som får bort tankarna från hur det ska gå och vad som händer sedan är bra. Gör det som känns bra för kroppen, tycker jag. 
    Egentligen är det lustigt att man kan bli så påverkad av vad icke-insatta människor ger en för välmenande putslustiga råd och tips när man genomgår ivf ("Slappna av så går det.."/"Har ni funderat på att skaffa hund/katt? Jag hörde om ett par.."/"Har du kollat så att ni har sex under ägglossning? Jag köpte sådana där stickor?"/"Jag känner en som känner ett par som adopterade och när de fick barnbeskedet så blev det naturligt gravida?"/"Har du prövat att äta glutenfritt?.."/Osv osv). Men det är väl som du säger att man så gärna vill kunna påverka att det blir svårt att värja sig emot.

Då och då utbrister jag i klagosång över det faktum att alla alltid utgår ifrån att det är min fertilitet det är fel på när vi berättar att vi gör IVF, ingen har någonsin frågat sambon om hans fertilitet eller gett honom hurtiga råd. Vi har ju manlig faktor och när vi ngn gång berättar det så verkar folk ha svårt att ta in det. Och även när folk vet detta så fortsätter de att rikta råden till mig, inte honom. Kvinnans kropp är verkligen i fokus, dels under behandlingen av helt naturliga skäl men också som en samhällelig konstruktion av en idé om hur graviditet uppnås. Primärt är det Kvinnans uppgift att producera liv. Eller egentligen verkar det inte bara vara hennes uppgift, utan till och med hennes moraliska ansvar. Idéen om disciplineringen av kroppen som framgångsreceptet för allt och det individualistiska samhällets tilltro till att var man är sin egen bästa dräng jämt spelar säkert in. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta egentligen, det är mest ett konstaterande över diskrepansen mellan den samhälleliga idén om det egna ansvaret och den medicinska verkligheten. Och att jag trots att jag kan utbrista i ovanstående klagosång/analys faktiskt själv går på dessa bilder. Som du säger, man vill ju så gärna detta.

På något plan önskar jag ju att jag kunde vara min egen dräng, göra allt bra med hjälp av positivt tänkande, yoga, ekologiska örtteer, husdjursinköpande och ivrig ananas-konsumtion. Om någon sa åt mig att det hjälpte att klucka som en kalkon och skutta baklänges över ett staket i månsken så skulle jag säkert överväga det också..
  • JOHA80

(Och med det ville jag inte säga att jag inte tror att man påverka alls själv, det kan man säkert till viss del eller en liten del beroende på vad man har för problematik förstås..)

• JOHA80
    Sudden skrev 2015-09-16 18:42:47 följande:

Har läst era kloka inlägg i tråden eftersom jag varit/är ruvare efter ett ostimulerat FET. Jag har ett barn sedan tidigare men efter det bara gjort ivf eftersom mannen inte kan få barn naturligt, två färska och 5 frys. Jag har plussat två gånger av alla dessa försök och ruvningar. Ett färskt och nu i denna ruvningen faktiskt. Min första ivf slutade i ett sent missfall så visst är jag glad för plusset denna gång, det måste ju liksom hända först, men jag vet att det är långt kvar. Det jag främst vill säga angående ruvning är att plötsligt händer det bara. Jag tror det har med embryo och placering att göra. Jag tror helt ärligt inte det har ett dugg att göra med hur man lever. Eftersom jag ruvat minst sju gånger har jag provat det mesta - allt från att äta ananasstammar och göra avslappningsövningar till att leva som vanligt. Ibland har jag varit stressad, ibland inte. Och de två försök som har lyckats har inte skett då jag vänder ut och in på mig själv. Tror som ngn sa, det bara leder till att man klandrar sig själv. Pausa och "gör det vid sidan om" lite. Det är svårt, jag vet, men man kan försöka. Då funkar det övriga livet lite bättre, tycker jag. Tillbaka till rutiner, boka upp saker, jobba, plugga, umgås med människor man gillar. Till slut mår man kanske bättre, "trots" det jobbiga. Min tanke är att OM det är nåt med leverne som påverkar så tror jag att stress möjligtvis kan påverka cykeln negativt. Det tycker jag mig se bland mina vänner som de flesta är i 35-års åldern. Men det har jag inte belägg för och är inte sjukvårdsutbildad på ngt sätt. kram och lycka till, det kommer att lyckas framöver för dig :)

Tack för dina uppmuntrande och snälla ord! Ja, får försöka att göra detta lite mer som en "sidoverksamhet". Hade testdag idag och det var negativt precis som vi redan visste. Satte mig igår kväll och gjorde en lista över nästkommande steg. Det första är att vi ska prata med sambons androlog igen. Innan vi böjade med IVF sa hans androlog att vi skulle återkomma om ivf-försöken inte fungerade, för att se om det finns möjlighet för sambon att medicinera. Därefter ska vi försöka ta kontakt med FC i Göteborg som ju har ett forskningsprojekt med PGS för  att se om det är en möjlig väg samt hitta lämplig klinik och köpa ett 3-pack. Sista stegen om upprepning inte fungerar kanske blir immmunutredning och ännu senare spermie- eller äggdonation. Vi får se. Jag gillar att ha en plan. Lite känsla av kontroll är bättre än ingen kontroll. Jag har också insett att jag blir olycklig av att min karriär/utbildning är i vänteläge, jag måste börja ta tag i det för inget blir bättre av att offra sådant som jag tidigare i livet jobbat så hårt för att uppnå.

Lite överväldigande och skrämmande är det dock. Dammsuger nätet efter solskenshistorier om folk som blivit gravida för första gången efter flera IVF/ICSI...

• JOHA80
    Zchimla skrev 2015-09-17 12:05:10 följande:

Hej. Läst lite i tråden och lider med dig. Jag är själv gravid med andra barnet (första var oxå med IVF) efter FET i naturlig cykel och har alltså ett misslyckande och förstår verkligen den förtvivlade känslan när det inte går.

Vi valde att köpa ett 3-pack och då fick jag veta att FET räknas som ett halvt försök - det kanske du redan vet, men jag visste det inte och blev så himla glad - dvs skulle du efter stimulering få ut 3 där ett kan återinföras och 2 som klarar sig till frysen, så är det ju i praktiken 3 återinförande som skulle bli 2 försök tillsammans. Lite snurrigt kanske men jag hoppas så det ska lyckas för dig och er andra som försöker.

Tack! Och grattis till graviditet! :)

Det verkar som att de olika klinikerna har lite olika regler när det gäller trepacken.. Var går du?

• JOHA80
    Zchimla skrev 2015-09-17 20:38:58 följande:
    Jag gick på Nordic ivf i Göteborg ????
    Zchimla skrev 2015-09-17 20:41:33 följande:

Det ska vara en smilet där och inte en massa frågetecken. För jag är rätt säker på vart vi gick

Har ni trivts med Nordic IVF? Hur är de med bemötande? Och hur öppna är de för att pröva olika behandlingsalternativ?

• JOHA80
    MadArp skrev 2015-09-18 05:57:32 följande:

Ruvardag 7 med 2 dagars och som på beställning kom mensvärken inatt händer alltid dessa dagar... Oron börjar stiga som vanligt.

Hur går det för er andra här ute som ruvar??

Det behöver ju inte vara ett negaativt tecken med värk. Håller alla tummar och tår för att det går vägen för dig!

• JOHA80
    Zchimla skrev 2015-09-18 10:00:09 följande:
    Vi har trivts bra Särskilt efter att de flyttade till Odinsgatan. Vårt första försök skedde i deras gamla lokaler och vi fick då ett ok bemötande men lokalerna var slitna och de pratade mycket om det nya. På nya stället så var bemötandet jättebra och fräscha lokaler.

Vad gäller behandlingsmetoderna så tror jag det bästa är att ta en kontakt för att få veta mer.
    Tack för svar :)

Håller på att försöka samla info om olika kliniker eftersom vi ska försöka köpa ett trepack snart..
Svar på tråden Ruvar - symtom