• Anonym (Hjälp­)
    Äldre 7 Sep 15:24
    20442 visningar
    73 svar
    73
    20442

    Panik. Jag och min tjej har skapat en "skandal"

    Jag och min tjej kommer från en jävla kultur där man inte bör ha sex innan äktenskap. Många i min kultur har det ändå, men man pratar inte om det. Nu är det såhär. Ja och hon är unga, 23 år ganla och har varit ihop i 3 månader. Vi hade sex och jag har gjort henne gravid. Detta innebär en "skandal" då mina föräldrar och hennes föräldrar inte ens vet att jag och hon är ett par. Våra föräldrar vet inte ens att vi träffar någon! Helt plötsligt ska man gå hem o säga "ja har en tjej o vi väntar barn"...och samma sak med henne.

    Asså.... Vad fan ska vi göra? Ja vill inte hon ska göra abort. Inte hon heller. Vi måste gifta oss. Gifta oss omgående. Men då kommer de fatta varför vi gifter oss så snabbt. Vi är inget offentligt par. Vi är ett par i "smyg".

    För er svenskar kanske detta låter löjligt men det är inte så lätt när ja o hon är i en annan kultur. Hoppas ni förstår. Att bara tänka "äsch skit samma" är inte så lätt.

    Jag behöver råd. Snälla.

  • Svar på tråden Panik. Jag och min tjej har skapat en "skandal"
  • Äldre 9 Sep 03:02
    #51
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-08 18:28:00 följande:
    Jag är svensk, jag träffade min man 29/5-10, i slutet av juli bestämde vi oss för att spendera resten av livet tillsammans, förlovade oss 7/9-10 och gifte oss i februari 2011. Nu har vi två barn tillsammans. Tid är inte allt, ibland vet man bara.
    Nej, man vet inte och det gör inte du heller för fem år är inte mycket av en livstid.
  • Äldre 9 Sep 03:07
    #52
    Anonym (Anna) skrev 2015-09-08 17:08:32 följande:
    Bor troligtvis hemma??
    Knappast när man är 23 och fullvuxen
    Inte ens som svensk är det udda. De flesta vill nog vara färdiga med plugg och ha ett jobb innan de flyttar...och så har du ju bristen på bostäder i storstäderna...
  • Anonym (agda)
    Äldre 9 Sep 04:18
    #53
    Anonym (aha) skrev 2015-09-08 16:51:31 följande:
    Det vet du inte, bara att ts aldrig svarat.
    Du har fel.
  • Anonym (***)
    Äldre 9 Sep 09:38
    #54
    Ego Lovers skrev 2015-09-08 00:35:10 följande:
    Va löjlig du är. Ja vi bor i Sverige och ja man ska följa Svea rikes lagar men kultur? Vi lever tyvärr i ett sekulariserat land och iom det försvann den svenska kulturen och det är fritt att välja att leva under vilken religion och kultur man vill. Du kanske skulle åka till riksdagen och få Sverige att bli kristet igen och följa dess kultur, oj då! då måste man visst vara gift innan man skaffar barn.

    Det har bara varit ungefär 15-25 år som det varit "okej" att skaffa barn utanför äktenskapet. På 80-talet och tidigare var det oerhört fult och man vanärade sin familj även om man var vit svensk med blont hår och blå ögon.
    På 80-talet? Seriöst? Var då? 

    Min mamma skaffade två barn innan äktenskapet, barn nr 2 föddes 1974 och det var inte ett dugg konstigt då. Vanligt till och med. 
    Jag som är född tidigare gick i samma klass som en som bodde med sin äldre halvbror och deras mamma som var singel. Ingen tyckte det var konstigt eller dåligt. 
    Vanära? My ass!

    Vill tillägga att jag växt upp i ett villaområde där det var blandade människor, svetsare, läkare, snickare, undersköterskor, lärare, poliser, sjuksköterskor, civilingenjörer bl.a. 
  • Miss Skywal­ker
    Äldre 9 Sep 09:47
    #55

    Vilken tur att ni är i Sverige nu då. Här gör ni som ni vill..

  • Anonym (agda)
    Äldre 9 Sep 09:57
    #56
    Miss Skywalker skrev 2015-09-09 09:47:51 följande:

    Vilken tur att ni är i Sverige nu då. Här gör ni som ni vill..


    Nu har inte TS berättat vilken kultur det handlar om som han och flickan kommer ifrån MEN är släkten bördig från Iran så ska man ju komma ihåg att somliga (OBS SOMLIGA) därifrån ägnar sig åt "hedersmord" (Fadime, Pela m fl) och det är inget att leka med. TS verkar ha tröttnat på tråden (i bästa fall!!) men kanske han återkommer med mer info?
  • Äldre 9 Sep 10:00
    #57

    Varför har TS inte svarat?

  • Anonym (Konse­kvense­r)
    Äldre 9 Sep 10:41
    #58
    Anonym (agda) skrev 2015-09-09 09:57:36 följande:
    Nu har inte TS berättat vilken kultur det handlar om som han och flickan kommer ifrån MEN är släkten bördig från Iran så ska man ju komma ihåg att somliga (OBS SOMLIGA) därifrån ägnar sig åt "hedersmord" (Fadime, Pela m fl) och det är inget att leka med. TS verkar ha tröttnat på tråden (i bästa fall!!) men kanske han återkommer med mer info?
    Iran ägnar sig åt hedersmord? Seriöst?

    Både Pela och Fadime var kurder, den ena från Turkiet och den andra från Irak.

    Irak, Iran, Turkiet och Syrien har inte ett skit att göra med kurdernas hederskultur.
  • Anonym (anony­)
    Äldre 9 Sep 12:27
    #59
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-07 15:24:40 följande:

    Jag och min tjej kommer från en jävla kultur där man inte bör ha sex innan äktenskap. Många i min kultur har det ändå, men man pratar inte om det. Nu är det såhär. Ja och hon är unga, 23 år ganla och har varit ihop i 3 månader. Vi hade sex och jag har gjort henne gravid. Detta innebär en "skandal" då mina föräldrar och hennes föräldrar inte ens vet att jag och hon är ett par. Våra föräldrar vet inte ens att vi träffar någon! Helt plötsligt ska man gå hem o säga "ja har en tjej o vi väntar barn"...och samma sak med henne.

    Asså.... Vad fan ska vi göra? Ja vill inte hon ska göra abort. Inte hon heller. Vi måste gifta oss. Gifta oss omgående. Men då kommer de fatta varför vi gifter oss så snabbt. Vi är inget offentligt par. Vi är ett par i "smyg".

    För er svenskar kanske detta låter löjligt men det är inte så lätt när ja o hon är i en annan kultur. Hoppas ni förstår. Att bara tänka "äsch skit samma" är inte så lätt.

    Jag behöver råd. Snälla.



    Hej!

    Lugna ner dig, det är helt okej (fast vi båda vet att du har hamnat i en rising situation som ingen av era föräldrar kommer bli glada av!)

    Jag och min nuvarande man, var i samma situation, vi är också från en annan kultur, hade en relation i "smyg", hade sex, och jag blev gravid. 
    Vi insåg till slut att vi var tvugna att berätta, (vad kan man annars liksom göra?) Man kan ju dra ut på situationen länge, men BERÄTTAR DU , kan din familj hjälpa dig! Ja, dem lär inte bli glada! Och inte hennes föräldrar heller.

    Sanningen är att era föräldrar kommer bli ledsna, besvikna, och kanske inte prata med dig på några månader, men det är okej. Det kan ni bygga upp senare. Du gjorde ett misstag, och det kommer dem inse förr eller senare.
    Dock måste jag råda dig att prata med dem, innan det går så långt att det blir värre, för det kommer det bli, ju längre du drar ut på det. 

    PRATA MED DINA FÖRÄLDRAR NU!
    Du måste, du har inget annat val om du vill behålla barnet. 

    Vill du gifta dig nu, eller känns det för tidigt?
    För att göra den här situationen mer "rätt", kommer det behövas, och ja visst, dem kommer fatta att det är därför ni gifter er, men so what? Låt folk prata, låt dem undra och tänka, men du ska skita i det! för just nu måste du tänka vad du kan göra för att göra det här mer "rätt". 
  • Anonym (Pest eller Kolera­)
    Äldre 9 Sep 12:38
    #60

    Om ni gifter er för att undvika hedersmord är det helt ok. Förresten är det mycket bättre än hedersord. Min mans släkting gifte sig i smyg för över 30 år sedan och det var rejäl uppståndelse i början men släktingarna lugnade sig efter ett tag. Ni kanske borde flytta till hemlig adress i en annan stad ifall släktingarna blir hotfulla.

Svar på tråden Panik. Jag och min tjej har skapat en "skandal"