• Påven Johann­a
    Äldre 7 Sep 18:20
    4589 visningar
    6 svar
    6
    4589

    Byta mamma?

    Nej, du kan inte adoptera dem utan mammans medgivande. och jag tycker inte att du ska fundera i banor av adoption efter att du endast bott ihop med barnen och deras pappa "sedan en tid tillbaka".

    Om mamman misshandlar dem (psykiskt och fysiskt) så ska förstås pappan anmäla missförhållanden. Varför har han inte gjort det? Han brister också i omsorg om han låter sådant fortgå utan att agera.

    Du verkar ha en romantiserad bild av något som måste hanteras, det är ju inte huruvida du ska kallas för mamma eller inte (jag tycker inte det, i alla fall inte i det här skedet) som är viktigt, det är att barnen far illa hos en förälder och att den andra föräldern inte agerar i deras intresse som är viktigt. 

  • Påven Johann­a
    Äldre 8 Sep 10:14
    #5
    Madicken85 skrev 2015-09-07 18:48:41 följande:

    Givetvis har vi försökt göra något åt det med utan resultat, barnen är rädda för henne och vågar inte vittna. 


    Då kan jag alltså adoptera med hennes medgivande?


    Det påverkar barnen om huruvida jag tar ställning i det hela. För mig spelar de ingen roll vilket ord som används när de ropar på mig men för dem gör de de, annars hade de inte gjort som de gör. 


    Så din sambo har anmält till sociala myndigheter och polis? Och inget har gjorts för att barnen inte vittnat? Det låter märkligt.

    Ja, det kan du - men varför skulle du adoptera barn du inte levt med mer än en tid tillbaka? Kan du inte ha en viktig roll i deras liv ändå?

    Det är viktigt för barn som lever ihop med föräldrar som gör dem illa att de får hjälp, men det kan också ha ett stort värde att de får behålla sin mamma/pappa i en neutraliserad och oskadliggjord form. Så att "byta mamma" tycker jag i sådana fall bör komma i långt senare skede. Det är lite oroande att du inte verkar se saken på det sättet. Hur kommer det sig, tror du?
  • Påven Johann­a
    Äldre 8 Sep 10:15
    #6
    Madicken85 skrev 2015-09-08 10:06:57 följande:
    Ja, jag har jobbar rätt länge nu med äldsta tjejens "självkänsla" så hon har börjat stå på sig mot henne och är nu i tankarna om hur hon ska berätta att hon inte vill bo där.
    Hur länge är rätt länge? Och hur jobbar du med den saken? På vilket sätt? Vilka åldrar är det på barnen?
Svar på tråden Byta mamma?