• minnaaa

    Ålderskillnad mellan barnen

    Asså jag har funderat på en grej.. Om man föder ett barn och man har sex månaden efter, kan man bli gravid igen då? Fördelar/nackdelar?

    För då kan det ju bli ca 9 månaders skillnad på barnen bara? Eller hur funkar det? Känner mig trög som frågar det men har funderat på det sååå länge! :)

  • Svar på tråden Ålderskillnad mellan barnen
  • En PantherTant

    Kan man. Tufft dock för kroppen med två barn inom ett år. Och har du jobbig graviditet kan du inte riktigt njuta av bebistiden med den förstfödde.

  • Dixie

    har du sex och inte använder preventivmedel kan du ju bli gravid - men om 2:an inte föds för tidigt blir det ju lite mer än 9 månader mellan - fast det känns ju inte optimalt för någon........ kan inte se några fördelar med så tätt! 

    mammans kropp har inte hunnit hämta sig från den första graviditeten/förlossningen, det första barnet är ju fortfarande en baby när nästa baby kommer. 

  • Anonym (Nja)

    Särskilt om du ammar är det inte troligt att du blir gravid direkt igen. Ägglossningen måste ju ha startat igen. De flesta har väl inte samlag innan man har läkt ordentligt och slutat blöda (sk avslag, ca 6-8 veckor). Får man barn väldigt tätt så har kroppen som sagt inte hunnit återhämta sig och risken är stor att barn nr 2 föds för tidigt och det är inte kul för någon (särskilt inte för barn nr1) när mamma/föräldrarna ligger på neonatal en lång tid... Så jag skulle inte rekommendera det, nej.

Svar på tråden Ålderskillnad mellan barnen