• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • apburen
    FDFMGA skrev 2015-09-20 13:02:21 följande:
    Jo, du började vaja av förtrytelse när todo nada förklarade att hon skulle anmäla inlägget  från ett rasist som försökte göra propaganda av en drunknad fyraåring.  Det är faktiskt jävligt obehagligt när rasismen är så gränslös att den ger sig på en död fyraåring.

Dessutom. Det här är ett privat forum där det tydligt har förklarats att det inte är tillåtet med rasistisk propaganda.

Lämpligen så beger man sig till avpixlat och tömmer tarmen om man känner hur behoven blir för påträngande - eller tar på sig en blöja om man ska vara kvar här.
    Jag är trött på det hysteriska anmälandet, det var DET jag tog upp.
    Inte sanningshalten i inlägget som ev skulle anmälas.

Jag är av uppfattningen att när/om någon gör bort sig, skriver idiotiska saker och liknande, att inläggen får vara kvar och påvisa skribentens dumhet/rasism eller vad det nu må handla om.
    Det visar för andra var personer har sin  hemvist och det är bra att veta.

Det var DET mitt inlägg handlade om.

Jag är överens med dig(!) i att det är åt fanders att utnyttja det stackars barnet, i alla riktningar. Det är en förfärlig händelse oavsett orsaken, pojken var iallafall inte skyldig till något.

Vad som är propaganda är godtyckligt, vissa har snava ramar andra är med vidlyftiga i sina bedömningar.
    Vissa anser att man är rasist för att man vill dra ner på invandring, andra inte.
    Alla däremot borde se rasismen i att påstå att "negrer" skulle vara på ett visst sätt.

De som har sådana åsikter håller jag med dig om att de kan ta på sig en blöja, eller för den delen kan de gärna skita ner sig också.

Vi är inte överens om mycket men kom inte dragande med lögner, har du några åsikter i övrigt om vad jag skrivit så är du välkommen så ska jag bemöta dig.
  • apburen
    todo nada skrev 2015-09-20 13:08:04 följande:
    Så klart du tycker det är tragisk, vem gör inte det? Därför vill ju du lika lite som jag att fler lögner kring denna tragiska händelse sprids, eller hur?
    Jag vet inte vad som är sanning och lögn och det vet inte ni heller som "slåss" om det.
    Det jag däremot vet är att det är fruktansvärt att pojken inte fick leva och det tror jag alla håller med om.

Nu låter jag den stackars pojken vila i frid.
  • apburen
    todo nada skrev 2015-09-20 13:08:57 följande:
    Jag har inget skägg dessvärre, men du kan få gnugga en av alla mina geniknölar om du vill och hoppas på det bästa.
    Tack för erbjudandet  men jag avstår. 
    Jag har gott om egna vet du. {#emotions_dlg.flower}
  • Flash Gordon
    todo nada skrev 2015-09-20 13:02:01 följande:
    Skippa all onödig skrift och dela med dig av fakta som visat att mannen var människosmugglare.

Jag gav dig just vittnesmålen om saken. Det du kallar "onödig skrift".

Men jag förstår problematiken.

"De goda krafterna" har gjort stor propaganda av denne pojks död.

"Bilden som skall förändra allt!" hette det och var på varenda framsida i varenda tidning.

Utnyttjandet av ett dött barn.

Då blir det naturligtvis pannkaka om bilden av den döde pojkens öde kompliceras av att familjen egentligen levde i trygghet i Istanbul men ville till EU (och förmodligen Sverige) för att fixa pappans tänder.

Skulle det dessutom vara så att pappan, som tre personer nu vittnat om, dessutom var den som var ansvarig för att köra båten så solkas den tidigare så rena propaganda-bilden.

Egentligen borde det inte behöva vara så.

Att familjen reser, inte från krig utan till bättre ekonomiska möjligheter och billigare vård, och att pappan varit en av de ansvariga för resan - det BORDE inte behöva skymma tanken på att det är hemskt att en treåring drunknar.

De som nu förkastar tanken på pappans inblandning och reflexmässigt kallar allt som inte stämmer med den rena bilden för lögn BORDE ändå kunna argumentera för säkrare hantering och resor för dessa migranter. Utan att bli arg på verkligheten för att den inte är helt perfekt.

Borde ...
  • Nerfherder
    apburen skrev 2015-09-20 13:20:02 följande:
    Jag vet inte vad som är sanning och lögn och det vet inte ni heller som "slåss" om det.
    Det jag däremot vet är att det är fruktansvärt att pojken inte fick leva och det tror jag alla håller med om.

Tack, bra!
  • todo nada
    Anonym (???) skrev 2015-09-20 13:11:51 följande:

Du borde slå upp ordet vän, ni verkar tro att vän är synonym till fiende.

Flyktingar ska hjälpas där dom är, det inte innanför eugränser.

Trist att dom som idag skämtsamt kallar sig för sverigevänner anser att det man inte ser finns inte.

Under tiden lik exploateras för att berättiga en galen skadlig politik så är dom verkliga offer i närområden där dom svälter när biståndet från dom rika länder sinar.

Dom allra flesta har inte råd att smuggla sig till eu eller har hjärna nog att inte skuldsätta sig för att ta sig till oss.

Men du.. Inte är du fiende, jag ifrågasatte dig ju bara, inget farligt. Du överlever det med.

Du vill ge människorna mat och vatten i Syrien, medans kriget är i full gång? Varsågod, hoppas vattnet smakar, se upp för bomberna, och ha en trevlig helg..
  • todo nada
    apburen skrev 2015-09-20 13:20:02 följande:

Det var därför jag bad om fakta som styrker påståendet, om inte det finns, är det en lögn.
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-20 13:21:16 följande:

Jag gav dig just vittnesmålen om saken. Det du kallar "onödig skrift".

Men jag förstår problematiken.

"De goda krafterna" har gjort stor propaganda av denne pojks död.

"Bilden som skall förändra allt!" hette det och var på varenda framsida i varenda tidning.

Utnyttjandet av ett dött barn.

Då blir det naturligtvis pannkaka om bilden av den döde pojkens öde kompliceras av att familjen egentligen levde i trygghet i Istanbul men ville till EU (och förmodligen Sverige) för att fixa pappans tänder.

Skulle det dessutom vara så att pappan, som tre personer nu vittnat om, dessutom var den som var ansvarig för att köra båten så solkas den tidigare så rena propaganda-bilden.

Egentligen borde det inte behöva vara så.

Att familjen reser, inte från krig utan till bättre ekonomiska möjligheter och billigare vård, och att pappan varit en av de ansvariga för resan - det BORDE inte behöva skymma tanken på att det är hemskt att en treåring drunknar.

De som nu förkastar tanken på pappans inblandning och reflexmässigt kallar allt som inte stämmer med den rena bilden för lögn BORDE ändå kunna argumentera för säkrare hantering och resor för dessa migranter. Utan att bli arg på verkligheten för att den inte är helt perfekt.

Borde ...

En artikel om två personer som påstår det, kallar du DET fakta..? En av dem bekräftar att karln rört rodret efter de som körde övergav båten och inget annat.

www.cbc.ca/m/news/canada/british-columbia/abdullah-kurdi-not-people-smuggler-family-says-1.3224794

Stackars man, förlora sin familj och bli utsatt för lögner av hjärtlösa individer som inte har någon nedre gräns för hur lågt man kan sjunka.
  • Flash Gordon
    todo nada skrev 2015-09-20 13:30:19 följande:
    En artikel om två personer som påstår det, kallar du DET fakta..? En av dem bekräftar att karln rört rodret efter de som körde övergav båten och inget annat.

www.cbc.ca/m/news/canada/british-columbia/abd...

Stackars man, förlora sin familj och bli utsatt för lögner av hjärtlösa individer som inte har någon nedre gräns för hur lågt man kan sjunka.

Som skrivet, det BORDE gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt men så mycket är så infekterat idag.

Tre personer har vittnat om samma sak - att pappan körde båten från start till slut. Pappan erkänner att han kört "men bara efter att kaptenen hoppat överbord".
    todo nada skrev 2015-09-20 13:24:36 följande:
    Det var därför jag bad om fakta som styrker påståendet, om inte det finns, är det en lögn.
    Bortsett från att du inte erkänner vittnesmål som något slags "fakta" så är det där påståendet ett logiskt felslut.

Men det är OK, du kommer inte att ändra inställning oavsett vad jag skriver så vi kan stoppa här om du vill. det som behöver föras upp har förts upp och inget blir bättre av att vi drar det varvet runt flera gånger till..
  • FDFMGA
    apburen skrev 2015-09-20 13:15:46 följande:
    Jag är trött på det hysteriska anmälandet, det var DET jag tog upp.
    Inte sanningshalten i inlägget som ev skulle anmälas.

Jag är av uppfattningen att när/om någon gör bort sig, skriver idiotiska saker och liknande, att inläggen får vara kvar och påvisa skribentens dumhet/rasism eller vad det nu må handla om.
    Det visar för andra var personer har sin  hemvist och det är bra att veta.

Det var DET mitt inlägg handlade om.

Jag är överens med dig(!) i att det är åt fanders att utnyttja det stackars barnet, i alla riktningar. Det är en förfärlig händelse oavsett orsaken, pojken var iallafall inte skyldig till något.

Vad som är propaganda är godtyckligt, vissa har snava ramar andra är med vidlyftiga i sina bedömningar.
    Vissa anser att man är rasist för att man vill dra ner på invandring, andra inte.
    Alla däremot borde se rasismen i att påstå att "negrer" skulle vara på ett visst sätt.

De som har sådana åsikter håller jag med dig om att de kan ta på sig en blöja, eller för den delen kan de gärna skita ner sig också.

Vi är inte överens om mycket men kom inte dragande med lögner, har du några åsikter i övrigt om vad jag skrivit så är du välkommen så ska jag bemöta dig.
    Jag är inte en del av Familjelivs redaktion utan bara en person som försöker skilja mellan åsikter som baserar sig på känslor och de som grundar sig på konkreta fakta.

Inte så att det är fel att utgå från känslor, alla politiska ideologier grundar sig ju egentligen på känslor/värderingar som man sen försöker underbygga med fakta.

Påståendet om hysterisk anmälningsfrekvens är ju din upplevelse, din känsla. Du kan inte bedöma hur hög anmälningsfrekvensen är, om den ökat eller minskat över tid - eller om moderatorernas benägenhet att bifalla anmälningar är konstant eller ökande/minskande.

Min upplevelse är att alla nästan alla som deltar i den politiska debatten får inlägg borttagna, men att somliga gör ett himla väsen av detta medan andra mer rycker på axlarna.

Själv skulle jag skämmas om jag började snyfta om att jag fått inlägg borttagna för att en moderator anser att jag gått över gränsen, jag skulle känna det som att jag i så fall gått vilse i det egna navelskådandet.

Jag anmäler inte mycket, men konsekvent alla länkar till den enligt min uppfattning rasistiska kloaken avpixlat. Detta efter att forumvärden förklarat att länkar till rasistiska hatsajter inte är tillåtna på FL och uppmanat oss att anmäla sådana.

Handen på hjärtat. Mycket av SD-propagandan på FL går ut på att invandrare inte vill anpassa sig till svenska regler och svenska tänkesätt utan i stället kräver anpassning från oss.

Har du aldrig funderat på hur den bedövande klagovisan över FL:s regler från SD-aktivister kan te sig ur detta perspektiv. Här är det vi som är gäster, det är inte vi som bestämmer reglerna.

För att travestera Vivianne Franzén "Passar inte galoscherna är det bara att packa sig i väg till avpixlat"

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!