• mumsis

Dåligt samvete lätt :(

Jag skriver här för jag behöver verkligen lite råd kring hur jag ska tänka... Så länge jag kan minnas har jag haft låg självkänsla, men jag har verkligen jobbat mkt med mig själv de senaste åren och kommit långt tycker jag. En sak som dock är väldigt svår att få bukt med är att jag vill att alla ska tycka om mig. Varje gång jag träffar kompisar eller till och med mina föräldrar och syskon har jag ångest när jag åker hem igen. Jag får dåligt samvete och skuldkänslor på olika vis, ofta är jag rädd att jag pratat för mycket om mig själv. Jag tror tyvärr jag har tendens till det men jag försöker verkligen anstränga mig för att lyssna på andra, ställa frågor och vara intresserad. Jag vill vara en bra lyssnare. Men jag har ett stort behov av att prata om egna funderingar och berätta saker, vilket jag skäms över. Speciellt med människor som inte berättar saker spontant och utförligt, för då tar jag alltid mest plats och det är en egenskap jag inte vill ha. Varför är jag rädd för att ta mkt plats?? Varför är jag inte bara avslappnad i mig själv och nöjd över att kunna berätta roliga historier - jag är bra på att få folk att skratta och jag tror många trivs i mitt sällskap. Jag har många vänner och många som hör av sig och vill träffas, ofta fler än jag hinner med. Jag har lätt för att få kompisar och det är inte bara jag som tjatar på andra att vi ska ses, snarare har jag svårt att säga nej till folk. Så jag upplever att många gillar mig, men ångesten får jag jättemycket. Några exempel:

En av mina bästa vänner är den bästa lyssnaren jag vet och henne berättar jag mkt för. Hon själv är inte så öppen av sig och har en tendens att dras till folk som pratar mkt - hon blir lyssnaren. Jag tycker dock att jag anstränger mig och lyssnar aktivt när hon berättar saker, och hon hör ofta av sig och vill ses så jag tror hon gillar att umgås med mig. Men jag får ofta skuldkänslor efter vi umgåtts att jag pratat för mkt om mig själv. Likadant är det med min mamma, hon får ofta lyssna på mitt tjat om olika saker, men där är jag inte alls lika bra på att lyssna tilllbaka :( Jag måste verkligen anstränga mig för att lyssna, jag tror inte jag är en naturligt bra lyssnare :/

Idag hade jag en kompis här på lunch. Vi har inte känt varandra så länge men jag tycker verkligen om henne och känner att vi "klickar". Hon stannade över två timmar men fick väldigt bråttom iväg fick jag för mig. Hon sa hur trevligt det varit ovh tackade mkt för sig och sa att vi måste ses snart igen. Jag tycker vi hade trevligt ihop men får ångest och undrar om jag sa ngt dumt eller varför hon skulle åka hem så plötsligt. Förmodligen var det inte ens hastigt hejdå när jag tänker efter men får ändå en ångestklump i magen.

Min sambo och min pappa har inte riktigt samma typ av humor. Min sambo skojar mkt med mig på ett retsamt sätt vilket jag tycker är kul hemma och bland vänner. När han gör det inför mina föräldrar får jag dock ångest och skäms lite över honom. Min pappa snackar mycket skit om folk, till exempel min brors tjej och olika bekanta och jag får för mig att han inte uppskattar min sambos humor alls. Så då får jag ångest! Varför gör jag ens det till mitt problem, kan jag inte bara låta alla andra va som dom är?!

Vad handlar allt detta om?? Någon som känner igen sig? Hur ska jag tänka för att inte få sån här ångest?

• Svar på tråden Dåligt samvete lätt :(
  • Gunilla1957

Jag är ingen expert på ångest men det jag vet är att det är något hämmande, tyngande och deprimerande. Ångest dödar livsglädje och nyfikenhet.

Du verkar vara en omtänksam person och du gör redan alla rätt. Vissa vill hellre lyssna och vissa vill hellre prata. Du är redan medveten om att du är en bättre pratare och försöker tänka på att även lyssna medvetet. Det är inget fel att prata om sig själv så länge man kan varva det med att slänga in en fråga då och då.

Att din kompis fick bråttom iväg kan ju bero på att hon plötsligt insåg att hon stannat länge. Hon kanske blev orolig för att hon tog upp din tid, eller hon hade en tid att passa själv. Tänk vad dumt det vore om ni båda fick ångest, trots att ni båda haft det trevligt?

Låt det faktum att många hör av sig till dig och att du har ett rikt socialt liv bli din biljett på att din ångest är helt obefogad. De flesta gillar dig. Och det är inte farligt att inte vara gillad av alla, eller att ibland säga något tokigt. Påminn dig själv om det.

• MissNastrax

Hej TS jag är en empatisk lyssnare som är jävligt social och brukar va duktig på att både ge och ta men har samma som dig.

Dåligt samvete, rädsla för att ta för mycket plats eller säga eller göra fel (kan fundera på varför jag sa så; hur reagerade h*n osv...)

Skit tråkigt men har mycket att göra att jag blev den tysta lyssnaren och hjälpare till folk som jag tyckte oerhört mycket om som sen när jag väl sa vad jag kände eller mådde dåligt eller ja något av det jag lyssnat på hos dem blev utfryst och idag nästan helt ensam förutom från sambo..

Tror notoriskt att alla ogillar mig och tycker jag är tråkig då jag blivit så tillbaka dragen och tyst.

Jag som kunde hålla hov för två år sedan och folk älskade mina föreställningar, fick t.o.m främmande kurskamrater att hänga på och skratta och toka sig.

Inte idag..

Svar på tråden Dåligt samvete lätt :(