• Äldre 14 Sep 22:23
    3489 visningar
    8 svar
    8
    3489

    Gravidmat: Vad ska bort från tallriken?

    Gravidmat: Vad ska bort från tallriken?
    Som gravid får man gott om goda råd om vad man absolut inte får äta och dricka. Har du svårt att veta vad som stämmer? Här är en snabbguide till de vanligaste rekommendationerna som gäller i dag.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Gravidmat: Vad ska bort från tallriken?
  • Äldre 14 Sep 22:24
    #1
    Jag undrar varför livsmedelsverket inte rekommenderar oss att inte äta mat som förvarats i konservburkar eller metalltuber? Dessa har en vätskebarriär som innehåller bisfenol A, som är hormonstörande och bör inte konsumerar under graviditet och amning. Som ni vet har bisfenol A förbjudits i nappflaskor, men i konservburkar får det finnas kvar Rynkar på näsan
  • Äldre 14 Sep 23:20
    #2
    josephinem skrev 2015-09-14 22:24:33 följande:

    Jag undrar varför livsmedelsverket inte rekommenderar oss att inte äta mat som förvarats i konservburkar eller metalltuber? Dessa har en vätskebarriär som innehåller bisfenol A, som är hormonstörande och bör inte konsumerar under graviditet och amning. Som ni vet har bisfenol A förbjudits i nappflaskor, men i konservburkar får det finnas kvar 


    Bra fråga! Jag har dock förstått det som så att bisfenolet i konservburkar inte börjar utsöndras förrän det kommer i kontakt med syre, dvs du öppnar burken. Du som har koll vet nog också att man häller över innehållet i en annan behållare så fort man öppnat burken. Mitt ex tyckte att det var okej att öppna en burk majs, äta lite och sedan bara sätta plastfolie på och ställa in i kylen. Vet inte hur många gånger jag fick gå efteråt och hälla över i en Tupperware-burk...
  • Äldre 15 Sep 08:08
    #3
    +1

    Det där men lakrits är ju lite jaa... Det gäller bara om man som gravid lider av högt blodtryck då det är blodtryckshöjande. Själv hade jag runt 100/60 när jag var gravid och fick mer än gärna äta så mycket lakrits jag ville.

  • Äldre 15 Sep 09:41
    #4
    Iowhannah skrev 2015-09-14 23:20:23 följande:
    Bra fråga! Jag har dock förstått det som så att bisfenolet i konservburkar inte börjar utsöndras förrän det kommer i kontakt med syre, dvs du öppnar burken. Du som har koll vet nog också att man häller över innehållet i en annan behållare så fort man öppnat burken. Mitt ex tyckte att det var okej att öppna en burk majs, äta lite och sedan bara sätta plastfolie på och ställa in i kylen. Vet inte hur många gånger jag fick gå efteråt och hälla över i en Tupperware-burk...
    Tyvärr så är det så att bisfenol A är fettlösligt, så det reagerar inte med t ex syre, utan löses upp av och lagras i fett (fettvävnader hos människor). Så feta produkter som kokosmjölk och kaviar bör undvikas, men majs borde vara mer okej. Men det bästa är ju att undvika konserver helt, för om vi inte köper dem, kommer producenterna vara så illa tvungna att ändra sina förpackningar. 
  • Äldre 15 Sep 09:44
    #5
    josephinem skrev 2015-09-15 09:41:54 följande:

    Tyvärr så är det så att bisfenol A är fettlösligt, så det reagerar inte med t ex syre, utan löses upp av och lagras i fett (fettvävnader hos människor). Så feta produkter som kokosmjölk och kaviar bör undvikas, men majs borde vara mer okej. Men det bästa är ju att undvika konserver helt, för om vi inte köper dem, kommer producenterna vara så illa tvungna att ändra sina förpackningar. 


    Det är skönt att fler och fler väljer att sälja konserver i tetrapak!
  • Äldre 15 Sep 10:22
    #6
    Iowhannah skrev 2015-09-15 09:44:09 följande:
    Det är skönt att fler och fler väljer att sälja konserver i tetrapak!
    Mycket! Tur att det går att välja bort!
  • Äldre 24 Sep 08:54
    #7

    Enligt livsmedelsverkets ostguide kan man äta alla hårdostar, även de opastöriserade.

  • Äldre 24 Sep 11:08
    #8
    Karpalo skrev 2015-09-15 08:08:57 följande:

    Det där men lakrits är ju lite jaa... Det gäller bara om man som gravid lider av högt blodtryck då det är blodtryckshöjande. Själv hade jag runt 100/60 när jag var gravid och fick mer än gärna äta så mycket lakrits jag ville.


    Lakrits innehåller anisolja som kan orsaka hormonförändringar om man äter det ofta. Tex ökad mjölkavsöndring men även missfall. Fänkål och bockhornsklöver likadant. Så skippa starka currysåser. Största orsaken till missfall beroende på vad man äter tror jag är koffein i alla former.
Svar på tråden Gravidmat: Vad ska bort från tallriken?