• phelangie

    Extrem 'mensvärk'... hjälp?

    Jag är i vecka 8+4 och hittills har min graviditet varit förvånadesvärt bra. Inget illamående eller extremt sug efter något. Det enda som varit är tröttheten, ömma bröst och nästeppa.

    Men idag har jag legat med en sådan extrem 'mensvärk'. Självklart har jag ju ingen mens men liknande värk. Jag har endometerios så extrem mensvärk är något jag är van vid och vet hur jag ska hantera, men min mensvärk gav sig i alla fall någon minut eller en halv här och där. Så jag fick vila lite, och jag kunde alltid hitta en atällning som va någorlunda okej att sova.. för när jag vaknade var smärtan alltid helt borta eller nästan helt borta.

    Nu har jag under dagens gång tagit 5 alvedon, försökt sova så gott jag kan men har bara lyckats skrapa ihop 2-3 timmar. Jag vet allvarligt inte vad jag ska ta mig till, hela dagen har det varit så här och jag skulle ge nästan vad som helst just nu för att få i alla fall någon timmes vila från värken!

    Så all hjälp uppskattas till tusen!!

  • Svar på tråden Extrem 'mensvärk'... hjälp?
  • mariejohansen

    Du är otroligt tidigt gången, så vad gäller cravings och illamående så kan detta dyka upp precis när som helst.

    Vad gäller värken så får du helt enkelt vänja dig. Det är din livmoder som växer och detta kommer pågå ungefär resten av din graviditet. Det finns inga huskurer mot växtvärk av livmodern, förstår inte riktigt heller varför du vill ta bort nånting som är ett tecken på att allting är som det ska. Ring bm om du besväras så pass mycket.

  • fkh

    Vad jobbigt det låter. Jag hade en del värk nattetid runt v6-7 men nu har jag inget sånt. Tänk att det går över snart, jag har förstått annorlunda än vad ovanstånende skrev, att värken kommer och går och att man inte kommer behöva lida av det hela grav. Mot slutet blir det såklart sammandragningar istället men har aldrig hört om någon som hade kraftig värk genom hela graviditeten. Tänk att det är någon som växer därinne så blir det kanske lättare att utstå :) Annars har jag inga tips tyvärr. Lycka till

  • mariejohansen
    fkh skrev 2015-09-15 19:15:21 följande:

    Vad jobbigt det låter. Jag hade en del värk nattetid runt v6-7 men nu har jag inget sånt. Tänk att det går över snart, jag har förstått annorlunda än vad ovanstånende skrev, att värken kommer och går och att man inte kommer behöva lida av det hela grav. Mot slutet blir det såklart sammandragningar istället men har aldrig hört om någon som hade kraftig värk genom hela graviditeten. Tänk att det är någon som växer därinne så blir det kanske lättare att utstå :) Annars har jag inga tips tyvärr. Lycka till


    Nu menade jag såklart inte att värken sitter i dygnet runt i 40 veckor. Det trodde jag var rätt självklart.
  • phelangie
    mariejohansen skrev 2015-09-15 19:05:16 följande:

    Du är otroligt tidigt gången, så vad gäller cravings och illamående så kan detta dyka upp precis när som helst.

    Vad gäller värken så får du helt enkelt vänja dig. Det är din livmoder som växer och detta kommer pågå ungefär resten av din graviditet. Det finns inga huskurer mot växtvärk av livmodern, förstår inte riktigt heller varför du vill ta bort nånting som är ett tecken på att allting är som det ska. Ring bm om du besväras så pass mycket.


    Jo, självklart vet jag att det är min växande livmoder, har haft en del värk som jag tänkt mig en normal eller lättare mensvärk många gånger till och från. Men nu när det kom så extremt hela dagen så börjar ju tankarna vandra åt alla håll och kanter. Utam faktiskt på missfallsfronten eftersom jag inte ens har en lättare blödning. Så det är jag superglad över i alla fall.

    Självklart vill jag inte ta bort den, men det skulle vara härligt med en paus så jag kunde fortsätta med vardagen nogorlunda normalt i alla fall..
  • mariejohansen
    phelangie skrev 2015-09-15 19:30:45 följande:

    Jo, självklart vet jag att det är min växande livmoder, har haft en del värk som jag tänkt mig en normal eller lättare mensvärk många gånger till och från. Men nu när det kom så extremt hela dagen så börjar ju tankarna vandra åt alla håll och kanter. Utam faktiskt på missfallsfronten eftersom jag inte ens har en lättare blödning. Så det är jag superglad över i alla fall.

    Självklart vill jag inte ta bort den, men det skulle vara härligt med en paus så jag kunde fortsätta med vardagen nogorlunda normalt i alla fall..


    Då får du kontakta sjukvården och ta upp deras tid.
  • phelangie
    fkh skrev 2015-09-15 19:15:21 följande:

    Vad jobbigt det låter. Jag hade en del värk nattetid runt v6-7 men nu har jag inget sånt. Tänk att det går över snart, jag har förstått annorlunda än vad ovanstånende skrev, att värken kommer och går och att man inte kommer behöva lida av det hela grav. Mot slutet blir det såklart sammandragningar istället men har aldrig hört om någon som hade kraftig värk genom hela graviditeten. Tänk att det är någon som växer därinne så blir det kanske lättare att utstå :) Annars har jag inga tips tyvärr. Lycka till


    Å vad härligt att värkarna har gett med sig!

    Jo, jag får ju tänka att jag snart har en liten bebis istället för värkarna.. positiva tankar är alltid till hjälp, tack!
  • fkh
    mariejohansen skrev 2015-09-15 19:23:02 följande:

    Nu menade jag såklart inte att värken sitter i dygnet runt i 40 veckor. Det trodde jag var rätt självklart.


    Inte ens med jämna mellanrum. De flesta rapporterar ju att de känner av den typen av kraftigare växtvärk endast i början som sedan försvinner och ersätts med sammandragningar först mot slutet. Eventuellt då värk någon enstaka gång ibland. Tänkte att det känns roligare att höra en sådan formulering än att "man ska vara glad att man har ont".
Svar på tråden Extrem 'mensvärk'... hjälp?