Inlägg från: Insider |Visa alla inlägg
  • Insider

Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?

Att ni orkar. Runt 12 % fick SD enligt valmyndigheten, se mer här: www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html

Fi, V och MP fick 3, 5 respektive 6 % 

Det är de siffror som är officiella, ni ser de exakta värdena på länken där. TS säger att 12 är lite men är man lite slängd i matte så är 6 som bekant hälften av det och 3 som Fi har gjorde att de inte ens kom in i Riksdagen.

Att SD fick 12 och har ökat sedan dess är enkelt - övriga partier har inte en migrationspolitik som är tillfredsställande. Om övriga partier inte ändrar sin inställning så gissar jag att SD i nästa val kan närma sig 25-30 % i Riksdagsvalet. Jag kan ha fel, det kanske blir ännu mer. Jag hoppas verkligen att övriga partier tar sig en funderare och ser över sin politik.

• Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-18 21:33:22 följande:
    Fast om övriga riksdagspartier såg över sin politik, vad ska ni då med Sugdemokraterna till?
    Nej, de behövs inte. Då kanke det återgår till hur det var innan. Men tror du att det kommer att hända? Att t ex M anammar SDs partiprogram...
  • Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-18 21:33:22 följande:
    Fast om övriga riksdagspartier såg över sin politik, vad ska ni då med Sugdemokraterna till?
    På samma sätt är Fi ett missnöjesparti för feminister, om övriga traditionella partier såg över sin politik kring feminism skulle inte heller Fi behövas.
  • Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-18 21:42:22 följande:
    Aha, och av alla partier du kunde valt, varför tog du just Fi? Har du ätit några engelska kakor kanske?
    För att de fick minst antal röster som parti. Förlåt, det fanns inget parti som hade mindre antal röster.
  • Insider
    adindic skrev 2015-09-18 21:45:02 följande:

8%? Vad pratar du om? SD fick 12.9 i riksdagsvalet 2014, och i samtliga senare opinionsundersökningar så har SD varit över 20%.

Senaste från Yougov: www.metro.se/nyheter/yougov-flyktingfragan-viktigast-bland-svenskar-sd-storsta-parti/EVHoip!9x7k81NHsgoEM/
    Senaste från TV4/Novus; novus.se/wp-content/uploads/2015/09/Novus-V%C3%A4ljarbarometer-15-september-2015.pdf
    Senaste från Sentio: nyheteridag.se/efter-flyktingkrisen-sd-storsta-parti-med-hogsta-noteringen-nagonsin/

Här kan du finna mer status.st/

Detta är f.ö. en helt naturlig politisk utveckling med tanke på den rådande invandringspolitiken.
    Det råder inget tvivel om att SD kommer att bli det största partiet 2018, detta är något som även många stora statsvetare är övertygade om.

Precis, 12,9 i valet och de har ökat rejält sedan dess - av anledningar som jag skrev om tidigare. Migrationspolitiken måste ändras! Alla måste hjälpas åt att hjälpa flyktingarna - inte bara 6 länder av 28 som det är nu. Vidare måste reglerna för ersättningar vara likadana i alla länder, mao det ska inte vara mer lönsamt att söka asyl i Norge än i Polen t ex.
  • Insider
    Rataxes skrev 2015-09-18 21:48:42 följande:
    Det var många partier som fick mindre röster än F? .  Piratpartiet, det saligen avsomnade Svenskarnas Parti, Klassiskt Liberala Partiet för att ge några exempel.
    Om du kollar min länk till valmyndigheten så redovisas de inte i den där bilden, där hamnar alla som övriga. Är du Fi-anhängare så ber jag om ursäkt men det var bara ett exempel.
  • Insider
    Rataxes skrev 2015-09-18 21:56:46 följande:
    Okej, du menar så. Då är jag med.

Nej, Fi fan
    Nånstans finns med all säkerhet alla rösterna redovisade, säkert några som röstat på "Kalle Anka-partiet". Men det hjälper lixom föga - för att göra nytta måste rösterna hamna över 4 % som ni vet.
  • Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-18 22:10:22 följande:
    Läs vad de andra skriver till mig, det är bara om dubär mot SD de blir såhär.
    Jo, jag har sett vad som skrivs. Trist nivå helt klart. Jag är inte emot någonting alls, alla partier har rätt att finnas, det är vad demokrati handlar om. Sedan är det förstås synd(?) att vi har 4 %-spärren - eller så är det en bra grej att inte få in Kalle Anka-partiet. Det hade varit kul att få in Schyman, hon är en skicklig politiker. Blir man påhoppad då man skriver sådant? Det innebär inte att jag står bakom deras politik måste jag kanske tillägga då.
  • Insider
    apburen skrev 2015-09-18 22:12:14 följande:
    Hur så, jag svarade inte på en kommentar från dig?

Inte heller kom kommentaren från något relaterat till dig såvida du inte är... analysera. Hepp!
    Föreslår att ni alla lägger ner käbblet så pratar vi om något intressant politiskt istället. Gärna då utan påhopp osv.
  • Insider
    Insider skrev 2015-09-18 22:14:45 följande:
    Föreslår att ni alla lägger ner käbblet så pratar vi om något intressant politiskt istället. Gärna då utan påhopp osv.
    Men den här tråden kanske har spelat ut sin roll? Vi har redan rett ut procenten kring senaste valet.

En mer intressant tråd vore hur övriga partier ska anpassa sin migrationspolitik för att minska SDs fantastiska ökning. För den kommer att fortsätta om inget görs från de andra partierna.
  • Insider
    Insider skrev 2015-09-18 21:51:38 följande:
    Alla måste hjälpas åt att hjälpa flyktingarna - inte bara 6 länder av 28 som det är nu.

Många är dock inte "flyktingar", utan lyckosökare, något som du kan läsa om nedan.

Så är det såklart, ekonomiska migranter.

• Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-19 07:13:00 följande:
    Häxjakt? Ta i lite mer va. Så som du stöttar sd:arna är det inte svårt att tro att du röstar på dem.
    Man får väl rösta på vad man vill?
  • Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-19 11:05:11 följande:
    Märkrr även hur folk desperat gör inlägg för att trycka bort det pinsamma som hände förut.
    Det spelar inte så stor roll vad SD:arna gör, järnrör efter krogen eller liknande. Så länge inget annat parti anammar deras politik i migrationsfrågor så kommer de att öka.
  • Insider
    Nerfherder skrev 2015-09-19 11:06:13 följande:
    Hur tänkte du nu?
    Precis som det står - att man får rösta på vad man vill.
    Du skrev det inte var svårt att tro att han röstade på SD. Vad spelar det för roll? Han är fri att rösta på precis vad han vill.
Svar på tråden Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?