• Anonym (Orolig)

    Jag har begått bedrägeri oavsiktligt. Vad göra?

    Så här ligger det till.
    Jag var väldigt i behov av pengar, så jag bestämde mig för att sälja min nya iPhone 6 som jag bara använde i cirka 1 vecka.
    Jag la upp telefonen på tradera, och jag valde att ta betalt via klarna. Jag gav alltså klarna mitt bankkontonummer, så när denna köparen skulle köpa iPhonen så betalade han till klarna 5 tusen var det nu då, och sen så skickar klarna dessa pengar till min bank. Jag kände mig säkrare så, bättre än att ge främmande människor mitt kontonummer.
    Det var första gången jag sålde på tradera, jag visste inte riktigt hur det gick till så jag var lite orolig
    Jag fick ett mail från tradera där det stod att köparen har köpt min mobiltelefon, och att det var dags för mig att packa varan som jag skulle sälja.
    Det var ju första gången jag nånsin sålde på tradera så jag blev orolig. Jag ville inte skicka varan, inte förrän jag såg pengarna på min bank.
    Sen kom ytterligare ett mail från tradera, och på det stod det då att jag skulle få pengarna på mitt konto, och så stod det datum när pengarna skulle komma.
    Jag var fortfarande lite orolig, så jag vågade inte skicka varan, utan bestämde mig för att vänta på den dagen som pengarna skulle komma, och den dagen kom till slut.g
    Den dagen pengarna kom så sa det bara SWISH, så fort blev jag av med dem. Som sagt, jag var i behov av pengar, kan inte riktigt gå in på det nu eftersom det är ganska lång historia, men det blev verkligen akut.
    I alla fall så var det dags att skicka iväg varan till köparen.
    Det var samma dag när jag fick pengarna som jag skulle skicka varan.
    Den dagen hade vi besök hemma hos oss, min moster hade sina två barn med sig, en är 4 eller 5 år och den andra är 9 tror jag.
    Jag hade iPhonen på soffan som låg kanske 1-2 meter från balkongen. Jag skulle packa den eftersom jag skulle skicka iväg den, och just vid den stunden så blev jag ganska nödig, så jag sprang till toaletten. Jag hade faktiskt jätte ont i magen, så jag var borta ungefär 15-20 minuter.
    När jag kommer tillbaka så är iPhonen borta. Jag letar och letar, men jag hittar inte den. Jag var så stensäker på att jag la den på soffan.
    9 åringen springer ut ur köket som börjar skrika att hans lillasyster kastade iPhonen från balkongen ( alltså 5 åringen ).
    Eftersom vi bor på 6:e våningen så kan man knappt se något litet som finns där nere, så jag går ut i stället och där ligger iPhonen, sönder. Man kan inte ens starta den, den är död.
    Jag går upp igen, men jag säger ingenting. Jag får ju skylla mig själv? Varför i hela friden la jag telefonen på soffan för!?
    Jag fick sån panik. Vad skulle jag göra? Telefonen som jag ska skicka är borta.
    Dagarna gick, och jag kollade mejlen dagligen för att se ifall köparen hörde av sig, men det gjorde han inte. Jag ville skriva till honom, men jag visste inte riktigt vad jag skulle säga.
    Hade jag haft pengarna kvar så hade jag skickat dem tillbaka, men nu har jag dem inte. 
    Det har nu gått ungefär 2 veckor sedan jag fick pengarna, och idag kom mejlet från klarna, det lyder så här: 
    " Hej!
    Vi kontaktar dig angående försäljning med objektnummer XXXXXXXXX, ordernummer XXXXXXXXXX.
    Köparen har varit i kontakt med oss och meddelat att de inte har mottagit varan som de köpte av dig. Vi har därför har pausat fakturan i väntan på att varan kommer fram. Vi undrar därför om du har skickat varan till köparen ännu?
    Har du redan skickat varan ber vi dig återkomma inom 5 dagar med datumet då paketet skickades samt spårningsnumret som visar var paketet finns. Om varan inte har skickats ännu behöver ni skicka den till köparen inom 5 dagar och återkomma till oss med spårningsnumret i vändande mejl.
    Klarna bär inte risken för paket som skickas utan spårningsnummer enligt Säljarskyddet. Återkom till oss med ett svar innan 2015-09-28. I annat fall kommer fakturan att tas bort då Säljarskyddet inte är uppfyllt.
    Vill du läsa närmare om Klarnas Säljarskydd kan du göra det här ".
    Jag sitter verkligen i klistret. Jag har varken telefon eller pengar.
    Om jag nu inte hör av mig alls, gör klarna en polisanmälan?
    Någon som vet hur det går till?
    Vad ska jag göra???
  • Svar på tråden Jag har begått bedrägeri oavsiktligt. Vad göra?
  • Virriga Vera
    Anonym (Orolig) skrev 2015-09-24 02:32:49 följande:
    Jag skickar denna telefonen och får spårningsnummer, jag ger den till klarna senare.

    Köparen kanske märker att varan inte är i samma skick och kontaktar klarna, men han har ju inga konkreta bevis? 

    Hur ska klarna förresten veta vad som finns i paketet som jag skickar till köparen? Det kanske är tex kläder eller nåt annat?

    Köparen kommer kontakta klarna och säga att han fått kläder, men köparen har kunnat själv lagt kläderna där?
    Eller så tar du det med ditt försäkringsbolag, betalar en självrisk som antagligen är lägre än 2000:- och skickar den nya telefonen till din köpare.

  • Ragdoll83

    Givetvis ska du betala tillbaka hela summan till köparen samt be om ursäkt och förklara vad som har hänt.

  • EcceHomo
    driver28 skrev 2015-09-24 08:28:15 följande:

    Verkar ju lite underligt att TS har en sprillans ny iphone 6 sedan bara några dagar och hamnar på ekonomiskt obeständ dagarna efter så att man behöver sälja i panik... antar att mobilen är på avbetalning eller så?

    I vilket fall, föräldern till den som kastade mobilen från balkongen är skyldig att ersätta mobilen, eller åtminstone självrisken om försäkring finns som täcker den här typen av skada.

    Hör av dig till köparen och meddelan vad som hänt, och säg till att du löser detta åt denne.


    Tycker också det är lite underligt att TS är i stort behov av pengar men ändå går och köper en ny iPhone. Låt mig gissa, TS är 18 och har ingen inkomst och tyckte det var en fantastiskt bra idé att köpa en telefon på avbetalning som hen sen säljer. Snabba pengar!

    Mitt råd till TS är att lösa situationen genom att betala tillbaka säljaren. Hitta på ett sätt bara! Sälj det du har på blocket! Var ärlig.

    Sen plöjer du ett par säsonger Lyxfällan för att se vad som händer när man spenderar pengar man inte har.
  • ÄngDal

    TS, om din historia stämmer lär du kunna få det mesta tillbaka från försäkringsbolaget, antingen ditt eget eller mosterns - det var ju hennes barn som förstörde telefonen. Om telefonen endast var en vecka gammal, kommer nypris att betalas ut (minus självrisk) och självrisken borde ju mostern stå för kan jag ju tycka...

  • HejPippi
    ÄngDal skrev 2015-09-25 00:28:44 följande:

    TS, om din historia stämmer lär du kunna få det mesta tillbaka från försäkringsbolaget, antingen ditt eget eller mosterns - det var ju hennes barn som förstörde telefonen. Om telefonen endast var en vecka gammal, kommer nypris att betalas ut (minus självrisk) och självrisken borde ju mostern stå för kan jag ju tycka...


    Hoppas hon har en försäkring, det är ju inte alla som har det...
  • mirandaekstroem

    Wow. Okej.

    Du kan uppenbarligen inte hantera pengar. Små som stora summor. Men det är ju inte det ts handlar om, jag var bara tvungen att påpeka det uppenbara.

    Jag tycker inte att din story håller. Barnet skriker att syskonet kastat ner telefonen och alla hör detta förutom mamman till barnen, din moster? Den biten tycker jag är märklig. Att du inte säger något är jag inte ett dugg förvånad över, du verkar helt enkelt vara så pass dum.

    Jag vet inte hur många inkasso - skulder du har, men hade jag fått in 5000 kr så hade dessa gått till att betala av dem.

    Varför skickade du inte varan direkt hellre? Det krävdes liksom två veckor och en påminnelse och då hamnar mobilen i soffan.

    Det är ligger lite osanning i din berättelse, men helt klart 95% allmän dumhet. Du vet helt enkelt inte bättre och det är ju väldigt tragiskt.

    Vad heter du på tradera? Dig vill jag hålla mig väck från.

  • Anonym (Gick över)

    Kände lite sympati med dig men det gick över ganska snabb när jag läste dina inlägg. Att ens fundera på att sätta nån annan i skiten för dina misstag är ruttet. Tycker du verkligen det är rimligt att köparen skulle stå med ett paket kläder och en faktura på 5000??! Ring klarna och förklara, du får väl betala av till dom. Och ring försäkringsbolaget ditt eller ungens mammas. Reda upp skiten efter dig! Och väx upp ta lite ansvar för dina handlingar

  • SIS79
    Anonym (Orolig) skrev 2015-09-24 11:17:53 följande:

    ÅH ! jag är världens ondaste människa som har gjort detta. 


    Nä, bara korkad.

    Det finns något som heter hemförsäkring - den är bra vid tillfällen som detta. Mammor och pappor är också ganska bra att ha.
  • Anonym (Köant)

    Du får helt enkelt hosta upp 5000:- och skicka tillbaka till köparen och förklara läget och be om ursäkt. Det är väl inte köparens problem att du är en klant?

  • Anonym (Köant)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-09-24 02:06:50 följande:
    Jag hade ingen aning om det med klarnas krav.
    Anonym (Bill) skrev 2015-09-24 02:00:03 följande:Du vill alltså ha råd om hur du ska göra för att fullfölja ditt bedrägeri?

    Snyggt TS, låter som en bra lösning ända tills polisen blir inkopplad...
    Jag mår verkligen inte alls bra

    Jag är 18 år och har inte alls så mycket pengar, och jag hamnade i kris, det blev jätte akut.

    Jag känner mig jätte ond som nu inte kan fixa pengar tillbaka. För jag kan ju inte det.. För att fixa fram pengar så måste jag göra ytterligare bedrägeri och det vill jag inte 
    Och det är köparens problem på vilket sätt??
  • Anonym (1)
    ÄngDal skrev 2015-09-25 00:28:44 följande:

    TS, om din historia stämmer lär du kunna få det mesta tillbaka från försäkringsbolaget, antingen ditt eget eller mosterns - det var ju hennes barn som förstörde telefonen. Om telefonen endast var en vecka gammal, kommer nypris att betalas ut (minus självrisk) och självrisken borde ju mostern stå för kan jag ju tycka...


    Även om ingen av dem har försäkring så kan mostern vara skyldig att betala eftersom det var hennes barn som orsakade skadan. Det är inte säkert men det får ju TS kolla upp.
  • Anonym (Lös det bara)

    Vill du slippa mer problem, lös det bara. Låna pengar från vän/familj. Kräv att barnets förälder ersätter telefonen. Sälj saker för att skrapa ihop pengarna.

    Och vad det gäller ekonomiska biten. Lär dig något av det här. Låt det inte bli värre.
    När min man var "ung och dum" stack han huvudet i sanden i stället för att ta tag i sina ekonomiska problem. För oss har det tagit sju år... SJU ÅR att få ordning på hans ekonomi. 

    Och om du ens överväger att fortsätta detta bedrägeri så förtjänar du alla eventuella följder. Dra av dig offerkoftan och satt igång lösa problemet.
    Ring klarna, förklara läget. Lös pengarna på något sätt (och det finns alltid saker man kan sälja, såvida du inte är hemlös med en uppsättning kläder). Prylar/möbler/kläder kan man ersätta när man har råd.

  • Leone i Västerås

    Om du nu tydligen inte har en försäkring som täcker så antar jag att din moster har det. Om inte så betalar hon säkert för telefonen själv, för det gör normala människor. De tar ansvar för vad barnen gör. Att din telefon ligger framme i ditt hem är ju inte konstigt, (även om man bör vara försiktig med varor man faktiskt sålt, dvs att de faktiskt inte längre tillhör dig.)

    Som någon sa, HUR kan mostern ha undgått att höra det SKRIKANDE barnet när telefonen kastades ner? Och vilket barn i den åldern får helt utan anledning för sig att ta en telefon och hiva ner den från balkongen? Har barnen någon särskild diagnos som gör att hen saknar impulskontroll? Isf ännu större anledning för mostern att hålla koll pp sin avkomma.

    Nej, gör om, gör rätt. Prata med moster så löser sig säkert problemet och du kan betala tillbaka till köparen.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Flygfotogen

    Du är 18 år och har redan hamnat hos inkasso och nu detta? Du behöver hjälp med din ekonomi! Kontakta din bank.

    Ang bedrägeriet så var ärlig. Ta tjuren vid hornen.

  • Anonym (Men)

    Men har du en ny telefon så har väl knappast värdet sjunkit så mycket att försäkringen inte täcker en stor del? Och berätta för köparen vad som hänt.

  • Anonym (Boris)

    Håller med övriga om att du ska ta detta via försäkringsbolaget, ditt eller mosterns. Att försöka söka stöd i att fullborda bedrägeriet är sjukt lågt. Vill du verkligen vara en sån människa?

Svar på tråden Jag har begått bedrägeri oavsiktligt. Vad göra?