• mersi89

    HJÄLP AKUT VECKA 27

    Jag har jobbat heltid nu sen augusti, var mammaledig juni juli. I tors börja ja uppleva sammandragningar så ja ringde bm på fre hon sa att ja måste trapp ner på aktiviteter NU. Så ja har läkar tid imorn 11.15 antsr att ja blir sjukskriven men ja e så kluven???? Ja orkar inte BARA ligga hemma liksom. Käns som att mitt psyke inte pallar de i 2 månader liksom är i vecka 27 nu... Med tvilli gar men de käns som att ja borde acceptera det. Hur vet man om man tar rätt beslut. Ska ja be om 50%? Är de någpn ide ens? Låter korkat men ja tyckwr synd om mina kollegor de hamnar i skiten totalt. Just nu e de 3 sjukskrivna & många borta. Senast i tors grät min andra närmsta kollega för hon inte klarar allt sjölv om ja försvinner.

  • Svar på tråden HJÄLP AKUT VECKA 27
  • mirandaekstroem
    mersi89 skrev 2015-09-27 21:53:42 följande:

    Jag har jobbat heltid nu sen augusti, var mammaledig juni juli. I tors börja ja uppleva sammandragningar så ja ringde bm på fre hon sa att ja måste trapp ner på aktiviteter NU. Så ja har läkar tid imorn 11.15 antsr att ja blir sjukskriven men ja e så kluven???? Ja orkar inte BARA ligga hemma liksom. Käns som att mitt psyke inte pallar de i 2 månader liksom är i vecka 27 nu... Med tvilli gar men de käns som att ja borde acceptera det. Hur vet man om man tar rätt beslut. Ska ja be om 50%? Är de någpn ide ens? Låter korkat men ja tyckwr synd om mina kollegor de hamnar i skiten totalt. Just nu e de 3 sjukskrivna & många borta. Senast i tors grät min andra närmsta kollega för hon inte klarar allt sjölv om ja försvinner.


    Jag blev sjukskriven i v 17 pga sammandragningar och helt extrem foglossning, och jag är sjukskriven än. Går in i v 28 på tisdag. Jag kan förstå att du känner att det är tråkigt att bara ligga hemma... Men det känns lite som att din och bebisarnas hälsa går före...
  • mersi89

    Jag e rädd att bli deprimerad igen.. Jag va hemma 6 mån innan fl med förra barnet & mådde piss. Är livräd att hamna där igen

  • Milleman

    I vissa lägen måste man tänka mer på sig själv (och då sina barn i magen!!) än på jobbet. Det är jobbigt men vilket är viktigast i slutändan? Att dina kollegor sluppit jobba extra eller att dina bebisar föds i bra tid för att slippa komplikationer?
    Att få prematura barn är ingen dans på rosor har jag förstått.

    När jag var sjukskriven från v 8 i min förra graviditet började jag sy barnkläder. Små mössor, filtar och sånt. Kunde ingenting när jag började. Kan jag kan du :) man fick tiden att gå :)

  • mammalovis

    Jag förstår ditt dilemma, själv satt jag i en liknande situation, men med ett barn i magen i vecka 33+5. När jag gick till jobbet en fredag hade jag sammandragningar varannan, var tredje minut. Jag var jätteorolig och fick rådet av förlossningen att sjukskriva mig direkt och bara vila under helgen, inte hämta på förskolan och inte lyfta mina barn. Om sammandragningarna fortsatte oftare än en gång i kvarten i vila eller blev onda så skulle förlossningen dra öronen åt sig.

    Jag följde väl inte rådet helt då jag ville testa och se om det var en tillfällighet och jag kanske ändå kunde fortsätta jobba, så det gjorde jag fram till läkartiden jag fick på tisdagen. Tappen var som tur var opåvekad och 39 mm lång, så jag fick välja på hel eller halv sjukskrivning. Med tanke på att all rörelse triggade så insåg jag att jag skulle ångra mig efteråt om jag valde halv och gå i trappor var 45 minut om barnet föddes prematurt, något jag kanske hade kunnat undvika om jag valt till barnets förmån. Jag kan säga att jag var helt knäckt då jag lämnade beskedet på jobbet då jag räknade med att jag skulle få social panik av att gå hemma. Nu är jag i vecka 37+0 och trots minimalt med rörelse i hemmet och jag bara är utanför huset två gånger i veckan har mina sammandragningar ökat och blivit mer kännbara. Jag har överlevt med längre sovmornar, mobilspel och mycket läsning på forum för att få tiden att gå.

    Imorgon har jag ny läkartid och får se vad han säger. Sist var han inne på om jag ville ta fp resten av tiden, men med tanke på att 2- och 4,5-åringen bara får vara på förskolan 15 timmar och jag får ta ansvaret för alla hämtningar och lämningar så är det inget drömscenario precis, så vi får se vad de säger imorgon.

Svar på tråden HJÄLP AKUT VECKA 27