• Anonym (systern)

För snåla presenter från moster ?

Har en femåring hemma som nyss fyllt år. Av min syster fick hon en nalle från Ikea, en sån där för 9 kr med randig pyjamas med ett hjärta på. Jag kräver inget dyrt alls, men har däremot en liten invändning då min syster själv har en dotter som är 10. Till varje födelsedag och jul brukar jag fråga vad hon önskar sig. Nu var det en vindfleece från Polarn eller monster high dockor. Inget billigt alls alltså. Jag brukar köpa något åt min systerdotter som hon vill ha och nu till födelsedagen ska hon få en sak från önskelistan. Min syster frågade mig vad min dotter ville ha och jag sa att hon gärna ville ha något med pippi, pussel eller spel. Men fick alltså denna nallebjörn för 9 kr. Jag känner mig snål och otacksam men när jag köper grejer för flera hundra till hennes barn... det har varit lika i alla år. Förra julen fick dottern en sagobok från loppis. Förra födelsedagen fick hon en polkagrisklubba. Vad gör man ?

• Svar på tråden För snåla presenter från moster ?
  • Anonym (Säg något!)

Ja men då vet du ju "hur hon är" och har ändå valt denna skeva fördelning. Du kanske kan tänka att du GER barnet det barnet önskar sig och ta bort din snåla syster ur ekvationen och tänka att hon inte har med gåvan du ger att göra.

• Anonym (Maja)
    Anonym (systern) skrev 2015-10-04 08:33:59 följande:

Jag är mammaledig och jobbar heltid så hennes ekonomi är bättre än min så det är inte där skon klämmer. Hon är oerhört snål på andra sätt också, om vi ska dit och fika får jag köpa med fika, om vi ska gå ut och luncha eller dricka kaffe så tar hon inget om jag inte bjuder, hon bidrar aldrig med bensin om vi åker långt i min bil och hon vägrar ta sin, hon har alltid kuponger på gratiskaffe och sådant som våra föräldrar får i julklapp... listan kan göras lång.

Ja men då är det ju så hon är. Du har väl egentligen två (som jag tycker vettiga) alternativ. Endera så pratar du med henne om hur du uppfattar henne generellt, att det inte känns så gästvänligt att be gästerna ta med fika, att det är oförskämt att vägra betala sin del av bensinen på resan osv. Eller så gör du ingenting, accepterar hur hon är och anpassar dig i sammanhang som det känns bäst (men utan någon "hämndbaktanke"). Tex anpassar presentkostnaderna om det känns bäst för dig.

Men här handlar det ju inte bara om en syster som köper billiga presenter, som kanske är sparsam och miljövänlig. Utan en person som går ganska långt utanför de vanliga "sociala koderna". Så då tycker jag egentligen att det är det som är huvudfrågan. Om man ska bemöta systerns "sociala svårigheter" eller inte. Inte hur mycket presenten ska kosta.
  • grind

Snåla människor bör man undvika. Det är egentligen säkraste sättet att få veta att personen inte värdesätter en.

Jag skulle inte ha mer än nödvändig kontakt med denna syster och vara lika snål mot henne och hennes barn som hon är mot er.

• Anonym (Snåla idioter)

Vi frågar alltid vad släktens barn önskar sig och försöker alltid köpa något från önskelistan men jag har slutat med det nu när de ändå aldrig frågar våra barn efter en önskelista eller ens bemödar sig ringa mig eller in man. De kommer med kläder som inte passar för de trodde våra barn är mindre än vad storleksguiden säger fast man ska gå på längden men de bemödar sig inte ens att ringa och fråga om vilken storlek. Mina barn blir alltid besvikna fast de visar det inte på kalaset. Och jag får fråga efter kvitto och byta. Det blir krångligt för mig. En fång fick min dotter en kjol som var en storlek för liten. De tog tillbaka den och gav den till sin dotter och min dotter, nä hon blev utan julklapp från dom.

• Snygg kotlett

Jag tycker inte du ska ta ut det på din systers dotter. Att din syster snålar med presenter till din dotter innebär inte att du ska snåla mot hennes dotter eftersom presenten faktiskt går till hennes dotter. Du kan istället vara snål mot DIN syster. Inte hennes barn. Gör skillnad på vem som köper. Hennes dotter har inte gjort något fel. Det är ett barn. Håll samma vanan och köp til henne det hon önskar sig. Ta inte ut det pö flickan.

Snygg svärmor föder snygg dotter
  • EnAnonumius
    Snygg kotlett skrev 2015-10-04 11:59:40 följande:
    Jag tycker inte du ska ta ut det på din systers dotter. Att din syster snålar med presenter till din dotter innebär inte att du ska snåla mot hennes dotter eftersom presenten faktiskt går till hennes dotter. Du kan istället vara snål mot DIN syster. Inte hennes barn. Gör skillnad på vem som köper. Hennes dotter har inte gjort något fel. Det är ett barn. Håll samma vanan och köp til henne det hon önskar sig. Ta inte ut det pö flickan.
    Håller med...
    Straffa rätt person...
  • scanmia
    EnAnonumius skrev 2015-10-04 12:58:46 följande:
    Håller med...
    Straffa rätt person...
    Ja just det bara för att hon är en snål moster behöver ju inte du bli en snål moster. En 10-åring (din systerdotter alltså) är ju ganska stor och ni kan ha er alldeles egna relation och du kan vara en förebild för henne. En som är varm och generös och så vidare. Din syster verkar ju ha lite problem med sociala koder så då kan det vara än viktigare för din systerdotter att ha andra sunda, goda förebilder i sin närhet. 
  • Anonym (Give up)

En del är bara inte så skarpsynta/tänker rättvist...

Var föredömet och framför allt - gör det du tycker är rätt, utgå från det så blir man inte bitter. Gör inte det där extra osköna/obekväma... Balansen.

:-/

• AstaMärta
    Anonym (systern) skrev 2015-10-04 08:33:59 följande:

Jag är mammaledig och jobbar heltid så hennes ekonomi är bättre än min så det är inte där skon klämmer. Hon är oerhört snål på andra sätt också, om vi ska dit och fika får jag köpa med fika, om vi ska gå ut och luncha eller dricka kaffe så tar hon inget om jag inte bjuder, hon bidrar aldrig med bensin om vi åker långt i min bil och hon vägrar ta sin, hon har alltid kuponger på gratiskaffe och sådant som våra föräldrar får i julklapp... listan kan göras lång.

Oj! Ja, livet är ju inte alltid rättvist. Nu verkar tillexempel din dotter ha fått en gulligare mamma som är generösare och bättre på sociala koder, än vad systerdotterns mamma är.
Svar på tråden För snåla presenter från moster ?