• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 4 Oct 09:35
    3345 visningar
    16 svar
    16
    3345

    + 30% på TUL i v 37?!

    I förra veckan fick jag göra ett ultraljud pga att bebis verkat slö och man ville kolla hur flöde i navelsträng osv. såg ut. Man passade även på att mäta bebis och kom fram till att den ligger på plus 30% just nu! Detta trots att mitt SF-mått ligger mitt på mittenkurvan.

    Det ledde till att jag kommer utredas för graviditetsdiabetes första som händer måndag morgon samt få två nya ultraljud, ett nu i veckan och ett veckan efter.
    Men jag är ju jätteorolig nu! Jag är livrädd för att föda ett stort barn! Mitt första barn var också modell större men kom i v 38 så det gick bra ändå. Värkarbetet var dock svagt och förlossningen tog över ett dygn, själva krystningen tog 1,5 timme då bebis inte riktigt ville sjunka ner.

    Nu till min fråga, tror ni det är värt att bråka om igångsättning innan BF? Eller är det bara att sikta in sig på ett planerat snitt? Någon med erfarenhet?
    Det här är alltså min största skräck, jag har varit livrädd för att föda stort barn sedan innan jag blev gravid första gången och nu sitter jag här med en jättebebis i magen som ska ut.... Gråter

  • Svar på tråden + 30% på TUL i v 37?!
  • Äldre 4 Oct 09:44
    #1

    Grattis till att du ska få ett barn till! Vad härligt!

    Vet du vad bebisen beräknas väga vid födsel?
    Mitt SF-mått sköt i höjden men de gjorde inga utredningar på det.
    Sen kom sonen ut och vägde 5300 g. Det var en lång förlossning men det gick jättebra. Men jag tror att de sätter igång dig eller planerar snitt om bebisen beräknas till över 5 kg.

    Lycka till och försök slappna av!

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 4 Oct 12:27
    #2

    De vill inte berätta för mig vad bebis beräknas väga vid bf. Jag hoppas att de gör det efter nästa ultraljud.

    I vissa landsting verkar + 30 % på tul automatiskt betyda snitt.

    Hade du värkarbete under förlossningen? Var det första barnet?

  • Äldre 4 Oct 14:14
    #3
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-04 12:27:02 följande:

    De vill inte berätta för mig vad bebis beräknas väga vid bf. Jag hoppas att de gör det efter nästa ultraljud.

    I vissa landsting verkar + 30 % på tul automatiskt betyda snitt.

    Hade du värkarbete under förlossningen? Var det första barnet?


    Vad konstigt att de inte berättar.

    Det var första barnet och ja jag hade värkar i 18 tim. Om det var så du mena!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 4 Oct 18:52
    #4

    Men ditt SF-mått drog iväg iaf? Känns så himla konstigt att bebis är så stor utan att jag har sto mage. Skönt att allt gick bra för dig känner mig fortfarande livrädd...

  • K grrl
    Äldre 4 Oct 19:02
    #5

    Jag hade normalt SF-mått men min dotter vägde som en fullgången större bebis trots att hon var prematur. Kan tyvärr inte dela några förlossningserfarenheter.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 4 Oct 19:55
    #6

    I vilken vecka kom hon och vad vägde hon?

  • K grrl
    Äldre 4 Oct 20:04
    #7
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-04 19:55:05 följande:

    I vilken vecka kom hon och vad vägde hon?


    Hon föddes vecka 35. Skulle inte räknas som en "stor bebis" om hon vägt så fullgången men var ändå åt det större hållet på 3,5 kilo. Fosterhinnorna sprack, hade antagligen för mycket vatten. Jag var enorm och fattar inte riktigt att SF-måttet var normalt.
  • K grrl
    Äldre 4 Oct 20:05
    #8

    ...hade tid för tillväxt-UL veckan hon föddes.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 13:01
    #9

    Fick veta att bebis beräknades väga strax över 3500 i v 36+6. Imorgon blir det ett nytt ultraljud och jag är totalt livrädd.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 19:11
    #10

    Ingen mer med erfarenhet av igångsättning/snitt/bara invänta förlossning med stort barn? Behöver pepp inför imorgon känner jag...

  • Äldre 12 Oct 21:28
    #11

    Vad säger läkare och barnmorska nu då?

  • Anonym (ooo)
    Äldre 13 Oct 04:12
    #12

    Jag hade ett stort första barn som dessutom låg med ansiktet åt fel håll och ville komma ut med hela omkretsen på huvudet påven gång, inte bara "toppen" på bakhuvudet som de ska göra. Det blev akut snitt.

    Nu väntar jag nummer två och de vill inte ens göra ett tul.. "bättre att de är stora än små" var svaret jag fick.

    Kan tillägga att med första gjordes tul och hen beräknades väga 3800g vid födsel och kom ut på bf 1.21.2kg tyngre än så. Tul är inte pålitligt heller till 100% tyvärr. Hoppas kan man ju..

  • Äldre 13 Oct 05:02
    #13

    Hej
    Jag låg mitt på SF-kurvan och hade +5% på tul V.22 men på slutet av graviditeten växte jag 4 cm i SF på två veckor. Jag fick göra Tul dagen före bf som var torsdag Min bebis var skattad till 4600 g, tror det var över 30 %. Blev helt knäckt. Jag fick göra glukosbelastning som var jättebra, ingen grav diabetes. Fick tid för att diskutera igångsättning på mån, bf+3 och fick igångsättning dagen efter . Det gick bra till en början Men värkarbetet avstannade och det blev akutsnitt. Bebisen vägde 4350 g.

    Jag vet inte hur tidigt de kan tänka sig att sätta igång, men de låter dig inte gå över tiden om barnet är skattat till mer ön 4500 g.

  • Äldre 13 Oct 05:05
    #14

    Menade tul V 32 i förra inlägget första gången.

    Jag förstår din oro, jag blev helt knäckt och kände att jag gjort nåt fel, typ ätit för mkt glass :). De sa bara att jag hade bra flöde i moderkakan...

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 09:41
    #15

    Verkar som att det bara är att ställa in sig på snitt utifrån era berättelser egentligen. Hur upplevde ni det efteråt? Hur var läkningen?

  • Äldre 13 Oct 16:40
    #16

    Det måste inte bli snitt! Om du har en vaginal förlossning bkom dig km det ju bli lättare med igångsättning tex. Jag hade gärna velat ha vaginal förlossning, men värkarbetet avstannade. Tror inte det hade med storleken på bebisen att göra. Jag fick tid på spec mvc för att diskutera hur Man skulle lägga upp det. Tyvärr Blev min upplevelse av snittet inte så bra, fick komplikationer med barnsängsfeber och sårinfektion. Men många har väldigt bra erfarenhet efter snitt :)

Svar på tråden + 30% på TUL i v 37?!