• Äldre 4 Oct 21:26
    882 visningar
    3 svar
    3
    882

    Dåligt självförtroende, skadligt för förhållandet?..

    Hej alla på familjeliv!

    Jag är en femtonårig tjej som snart fyller sexton. Och jag börjar bli orolig över att min brist på självförtroende är destruktivt för mitt ''förhållande'' med en kille jag träffat. Anledningen till att jag satt inom situationstecken på förhållande är just för att vi inte officiellt är ett par. 

    När jag träffade honom var jag okysst, aldrig haft pojkvän, aldrig gått på dejt, oskuld, ja, allt! Nu har jag övernattat hos honom ett par gånger. Sist jag gjorde det var i fredags. Då kan man säga att det blev alltmer intensivt emellan oss. Vi inledde ett förspel, men jag gjorde det klart för mig att jag inte ville ha sex. Vilket han respekterade. Notera att jag fortfarande är oskuld och aldrig haft pojkvän. 

    Saken är den att jag är så himla osäker på mig själv att det inte finns. Både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Jag tycker att jag är extremt oattraktiv och har svårt att förstå varför han någonsin skulle kunna se något i mig. Sitter ofta och tänker; Vad är det för speciellt med mig egentligen? Det finns så många andra vackra tjejer där ute, så varför mig? Är han bara ute efter sex?

    Klarar knappt av att se mig själv i spegeln utan att bryta ihop. Han har kallat mig vacker, fin, sagt att jag är mogen, har fina ögon, har ett väldigt utvecklad ordförråd, är intelligent, med mera. Men jag har så svårt att tro på det. 

    Är rädd för att vår relation kommer skadas i längden på grund utav mitt dåliga självförtroende. Till exempel att han kommer tröttna på mig, då jag är tillbakadragen och reserverad. 

    Någon som har tips?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Dåligt självförtroende, skadligt för förhållandet?..
  • Äldre 4 Oct 22:01
    #1

    Dåligt självförtroende är ett elände, jag vet av egen erfarenhet. Men du är så ung att du har alla chanser att ta dig ur den onda cirkeln.

    Fokusera på sådant som du är bra på. Ditt inlägg är extremt välformulerat för att vara av en 15-åring, du är alltså jätteduktig på att skriva och har bättre ordförråd än många vuxna. Dessutom är du intelligent, det märks på dina tankar och formuleringar. Så din kille har rätt, lita på mig! Intelligens är sexigt... Det finns säkert annat du är bra på också.

    Så ska jag berätta en hemlis för dig. Killar bryr sig inte så mycket om utseende om bara helheten är intressant! Se dig omkring bland dina bekanta i vuxen ålder.  Där finns många kvinnor som inte är jättevackra, ändå har de man och ett lyckligt förhållande. Det är annat som avgör. Dessutom, om det är du på bilden är du ju skitsnygg!

    Så du är bra, på många sätt. Om jag varit i din ålder hade jag blivit kär i dig. Vänta med sex om du inte känner dig redo, det är ingen panik. Du kommer att träffa många trevliga killar. En del vill bara ha sex men so what, du kan välja och vraka.
    Men du har rätt i att om du är alltför reserverad och tillbakadragen kan det skada förhållandena.

  • Äldre 4 Oct 22:38
    #2
    Tecum skrev 2015-10-04 22:01:47 följande:

    Dåligt självförtroende är ett elände, jag vet av egen erfarenhet. Men du är så ung att du har alla chanser att ta dig ur den onda cirkeln.

    Fokusera på sådant som du är bra på. Ditt inlägg är extremt välformulerat för att vara av en 15-åring, du är alltså jätteduktig på att skriva och har bättre ordförråd än många vuxna. Dessutom är du intelligent, det märks på dina tankar och formuleringar. Så din kille har rätt, lita på mig! Intelligens är sexigt... Det finns säkert annat du är bra på också.

    Så ska jag berätta en hemlis för dig. Killar bryr sig inte så mycket om utseende om bara helheten är intressant! Se dig omkring bland dina bekanta i vuxen ålder.  Där finns många kvinnor som inte är jättevackra, ändå har de man och ett lyckligt förhållande. Det är annat som avgör. Dessutom, om det är du på bilden är du ju skitsnygg!

    Så du är bra, på många sätt. Om jag varit i din ålder hade jag blivit kär i dig. Vänta med sex om du inte känner dig redo, det är ingen panik. Du kommer att träffa många trevliga killar. En del vill bara ha sex men so what, du kan välja och vraka.

    Men du har rätt i att om du är alltför reserverad och tillbakadragen kan det skada förhållandena.


    Tack så jättemycket för ditt svar och dina vänliga ord! Vill så gärna kunna tro på mig själv, men det är väldigt svårt! Jag och denna kille har en väldigt öppen dialog med varandra, vi säger oftast till varandra om något är fel. Detta kanske är något jag bör ta upp med honom.

    Tack igen, fick en liten boost nu att vilja försöka ändra mig själv till det bättre. För min egen skull mestadels!
  • Anonym (Nä)
    Wed 1 Dec 2021 21:12
    #3

    Är tjejen trevlig och ödmjuk går det bra

Svar på tråden Dåligt självförtroende, skadligt för förhållandet?..