• Anonym (Svea)

Ge gemensamma barnen bonussonens rum?

Jag har skrivit här tidigare om min bonusson.
    Han är en mycket speciell kille och med det menar jag inget negativt om. Jag har varit sambo med hans pappa i 7år så har varit med länge.

Han har valt att inte alls komma till oss längre pga mig och han har inte träffat sin pappa och sina syskon sedan i augusti.
    Vi kom i kant med varnadra för sambon har inga regler och jag tar inte vad som helt och jag erkänner att jag kanske säger saker väldigt klumpigt ibland. 
    Han påstår att jag inte älskar honom pga och att jag ljuger.

Men nu till saken. 
    Vi bor väldigt trångt. Vi har två gemensamma barn och bonusdottern är här varannan vecka. 
    Sambon frågade hans son om vi kan möblera om. Han har ett eget rum som nu står tomt och bonusdottern och min äldsta delar rum, skiljer 7 år mellan dom och våran 2 åring som sover inne hos mig och sambon fortfarande.

Är det fel av oss att "ta" bonussonens rum och ge till mina två barn?

• Svar på tråden Ge gemensamma barnen bonussonens rum?
  • Anonym (D)
    Anonym (Svea) skrev 2015-10-06 11:44:34 följande:

Jag har skrivit här tidigare om min bonusson.
    Han är en mycket speciell kille och med det menar jag inget negativt om. Jag har varit sambo med hans pappa i 7år så har varit med länge.

Han har valt att inte alls komma till oss längre pga mig och han har inte träffat sin pappa och sina syskon sedan i augusti.
    Vi kom i kant med varnadra för sambon har inga regler och jag tar inte vad som helt och jag erkänner att jag kanske säger saker väldigt klumpigt ibland. 
    Han påstår att jag inte älskar honom pga och att jag ljuger.

Men nu till saken. 
    Vi bor väldigt trångt. Vi har två gemensamma barn och bonusdottern är här varannan vecka. 
    Sambon frågade hans son om vi kan möblera om. Han har ett eget rum som nu står tomt och bonusdottern och min äldsta delar rum, skiljer 7 år mellan dom och våran 2 åring som sover inne hos mig och sambon fortfarande.

Är det fel av oss att "ta" bonussonens rum och ge till mina två barn?

Nej jag tycker inte att det är fel att göra så.

Bonussonen behöver väl inte ha ett eget rum som står tomt när han inte är hos er?
  • Tow2Mater

Hur gammal är han? Låter som tonåring, då borde man ju forstå att ett rum kan användas bättre än att stå tomt pga en tonårings lynne.

• annananonym

Nej ni kan inte ta hans rum. Vad är det du har gjort mot pojken och vad är det för flat pappa som inte säger ifrån - till både Dig och sonen?!

• Anonym (Vic)

Hur gammal är han och vad har du sagt och ljugit om?

• mammalovis

För det första låter ju pappan väldigt flat som inte har sett till att umgänge har skett sedan augusti. Det innebär ju även att han har övergivit sonen och inte bara du som kanske har sagt något ogenomtänkt. Nu framgår ju inte heller åldern på pojken, så är han över 12 år har han ju större bestämmanderätt själv. Så pappan behöver ju se till att träffa sin son om det så är i lekpark, på café eller var som för att visa att han fortfarande är älskad. Likaså är ju nästa steg att kontakten med syskonen består även om han inte vill bo i ert hem eller träffa dig.

Att ta sonens rum och ge till dina barn känns helt fel i dagsläget om han inte är närvarande i diskussionen, men däremot kan ju bonussystern och brodern få dela rum och er yngsta flytta in hos din äldsta. Det framgår heller inte vad pappan fick för svar av sonen.

Hos oss delar alla tre barnen rum genom att de två äldsta sover i våningssäng och den yngsta i utdragssäng. Sambons 11-åring är här varannan helg och mina barn på snart 2,5 och 5 år bor här på heltid. Vi känner oss inte så trångbodda mer än rent förvaringsmässigt.

• Anonym (Svea)
    Anonym (Va?!?) skrev 2015-10-06 12:27:02 följande:

Detta är inte okej någonstans! Om ni tar hans rum och ger de andra barnen så signalerar ni att ni inte vill att han kommer tillbaka och bor med er. Men det kanske du/ni inte vill?

Och vad är det för pappa barnet har egentligen, varför har inte de träffats sen augusti?

Dessutom förstår jag inte hur ni kan "tro" på bonusen och att han aldrig tänker komma tillbaka? Sånt kan barn (och vuxna) känna för stunden, men när man löser problemet så ändras det. Min 14-åring blev förbannad på sin pappa (förvisso för en skit sak) och bestämde sig för att flytta till mig för alltid. Hans pappa kom hit samma kväll pratade igenom problemen med sonen och sa att han ville att han skulle komma hem igen, sen gick de hem till pappan tillsammans och så var det med det.

Men du tycker att vi andra ska bo trångt och vänta in honom. Bonusdottern och min äldsta son delar ett litet rum och jag sambon och våran yngsta delar sovrummet som inte heller är stort medans ett rum står tomt.. 
    Känns inte helt rättvist 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Vic) skrev 2015-10-06 16:46:38 följande:

Hur gammal är han och vad har du sagt och ljugit om?

Han är 12 år och jag har ljugit om att jag älskar han och hans syster. Han säger att jag gör skillnad på han och hans syster och mina gemensamma barn bla
  • Anonym (Ta ansvar)
    Anonym (Svea) skrev 2015-10-06 21:20:37 följande:
    Han är 12 år och jag har ljugit om att jag älskar han och hans syster. Han säger att jag gör skillnad på han och hans syster och mina gemensamma barn bla
    Och nu vill du ge hans rum till dina barn? Jag kan förstå att han reagerar.

Du och din man är vuxna. Det är ni som valt att föda barn och det boendet ni har. Om ni inte får plats måste ni hitta ett annat boende. Ni kan inte säga att ni "lider av trångboddheten" på grund av ett 12-årigt barn. Det är inte han som valt att ni ska bo med 5 barn i en 4a, det är ni själva som gjort det.

Börja med att ta ansvar för ert liv och era barn. Och låt pojken vara med och bestämma över sitt rum. Det hade varit självklart för dig om du verkligen hade brytt dig om honom.
  • Anonym (Gkj)

Men se till att ordna upp relationen!! Du är den vuxna. Klara du inte av det så får du ta till hjälp. Hur kan man ens fundera på rummet??

Stackars kille med så värdelösa vuxna runt sig.

Hur fan kan man vara så elak mot ett barn?!

• Anonym (Va?!?)
    Anonym (Svea) skrev 2015-10-06 21:18:56 följande:

Men du tycker att vi andra ska bo trångt och vänta in honom. Bonusdottern och min äldsta son delar ett litet rum och jag sambon och våran yngsta delar sovrummet som inte heller är stort medans ett rum står tomt.. 

Känns inte helt rättvist 

Nej jag menar inte att ni ska vänta in honom, jag menar att ni eller framförallt pappan aktivt ska lösa problemen med sonen så att han vill bo hos er igen.

Att i den här situationen ta hans rum signalerar att ni inte vill att han ska bo hos er mer, det måste du väl ändå förstå? Han vill inte bo hos er för att han inte känner sig älskad och du svarar genom att vilja ta hans rum. Vill du inte att han ska kunna flytta tillbaka när ni löst problemen?

Ja det är trist att ni är trångbodda, men kunde ni bo så innan så tycker jag att ni kan fortsätta att bo så tills det löst sig med sonen. Då kan ni diskutera hur ni ska dela upp rummen mellan barnen. Just nu är liksom inget bra läge.
Svar på tråden Ge gemensamma barnen bonussonens rum?