• Anonym (Fertil)

    Donera sperma till frus lesbiska syster?

    Hej på er,
    Jag och min fru har varit gifta i drygt ett år, vi är i 35-årsåldern båda två och har två barn.
    Min frus yngre syster är lesbisk och i ett parförhållande med en annan tjej. Vi umgås en hel del alla fyra, och kommer väldigt bra överens. 
    Nu är det så att systern har frågat mig om jag kan tänka mig att donera sperma till henne så hon kan bli gravid. 
    Spontant känner jag att absolut, klart jag ställer upp - men samtidigt funderar jag på om det kan finnas något problem eller nackdel med det upplägget. 
    Vad tycker ni, är det bara att köra eller har ni några invändningar? Skulle uppskatta lite olika synpunkter.
    Tack!
  • Svar på tråden Donera sperma till frus lesbiska syster?
  • Seven Costanza

    Jag tycker att det låter konstigt, blir ju som att barnen blir mer som syskon än kusiner eftersom de då har samma pappa OCH delar viss DNA via mammorna också. Hon kan väl ställa sig i kö för insemination i sitt landsting, eller inseminera sig i Danmark om de inte uppfyller kraven eller inte vill vänta i kön.

  • Anonym (Fertil)
    Ja genetiskt blir de ju så nära man kan bli med olika partners. Men är det ett problem? Hon vet heller inte om hon vill att barnen ska veta om det, och jag lägger mig inte i uppfostran och liknande, har fullt upp med mina egna. 
    Hon skulle bli en bra mamma, så där finns inga tveksamheter. Och hennes partner är kanon. 
    Det enda som jag egentligen kan tänka mig kan bli ett problem är om jag och min fru nån gång går skilda vägar. Jag kommer ju säkert vilja träffa systerns barn då men är det så lyckat?
    Och angående landsting och Danmark så bor vi utomlands i ett land där inseminering endast görs på privata kliniker och kostar skjortan. 
  • Seven Costanza
    Anonym (Fertil) skrev 2015-10-09 05:43:30 följande:
    Ja genetiskt blir de ju så nära man kan bli med olika partners. Men är det ett problem? Hon vet heller inte om hon vill att barnen ska veta om det, och jag lägger mig inte i uppfostran och liknande, har fullt upp med mina egna. 
    Hon skulle bli en bra mamma, så där finns inga tveksamheter. Och hennes partner är kanon. 
    Det enda som jag egentligen kan tänka mig kan bli ett problem är om jag och min fru nån gång går skilda vägar. Jag kommer ju säkert vilja träffa systerns barn då men är det så lyckat?
    Och angående landsting och Danmark så bor vi utomlands i ett land där inseminering endast görs på privata kliniker och kostar skjortan. 
    Jag hade inte velat veta vem som fick mina donerade ägg för jag tror precis som du att man skulle vilja ha en relation med barnet då. Har de kollat upp hur mycket pengar det faktiskt kostar? Om det är så dyrt att det är otänkbart att de skulle kunna spara till det så tycker jag att det är en bättre lösning att de frågar någon annan de känner men som inte är så nära som du och din fru och där den personens relation till dem inte är beroende av en annan person så som din relation till dem är beror på din fru.
  • Anonym (Fertil)
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 06:23:02 följande:
    Jag hade inte velat veta vem som fick mina donerade ägg för jag tror precis som du att man skulle vilja ha en relation med barnet då. Har de kollat upp hur mycket pengar det faktiskt kostar? Om det är så dyrt att det är otänkbart att de skulle kunna spara till det så tycker jag att det är en bättre lösning att de frågar någon annan de känner men som inte är så nära som du och din fru och där den personens relation till dem inte är beroende av en annan person så som din relation till dem är beror på din fru.
    Ja det kostar motsvarande 60 000 SEK att köra en period. Man försöker flera gånger tror jag?

    Det är ju fruktansvärt mycket pengar med tanke på att jag går omkring med oändlig tillgång till bevisligen fungerande grejer :)

    Jag tänkte bara spruta i en sån där plastkanyl som man har till medicin ibland och ge henne för uppförning.. eller är det konstigt? Kan man gå till en klinik med egen donator?
  • Seven Costanza
    Anonym (Fertil) skrev 2015-10-09 06:41:50 följande:

    Ja det kostar motsvarande 60 000 SEK att köra en period. Man försöker flera gånger tror jag?

    Det är ju fruktansvärt mycket pengar med tanke på att jag går omkring med oändlig tillgång till bevisligen fungerande grejer :)

    Jag tänkte bara spruta i en sån där plastkanyl som man har till medicin ibland och ge henne för uppförning.. eller är det konstigt? Kan man gå till en klinik med egen donator?


    Om man tycker att det är mycket beror ju helt på vad man tjänar och vilka utgifter man har. I min bekantskapskrets är 60000 kronor exempelvis två okej semestrar eller en lite lyxigare semester. Så genom att bara avstå semesterresor skulle många jag känner enkelt kunna få ihop pengarna. För oss skulle vi spara max ett halvår för att ha till ett försök. Jag är i allmänhet rätt snål men jag hade hellre lagt pengarna på att få en annan godkänd donator som inte hade familjeband till mottagaren för jag hade tyckt att det vore alldeles för komplicerat.

    Man kan säkert prova att göra så som du tänkt - rent praktiskt är det ju inga problem utan det är helt andra saker som gör att jag inte skulle välja den lösningen.
  • Seven Costanza

    Alltså: du har ju rätt i att det förstås är mycket pengar jämfört med att andra kan få det helt gratis, men som summa anser inte jag att 60000 kr är omöjligt att spara ihop för att slippa ta en gratisdonator som är komplicerad.

  • AnnaZL

    Jag tycker att det låter som en jättebra ide att hålla det inom familjen. Men du och systern behöver resonera mer omkring det, komma överens om hur stort engagemang du vill/ska ha när barnen är födda. Även om du och din fru skiljer er så kommer du väl att ha delad vårdnad om dina barn? Det går väl utmärkt att träffa kusinerna då?

  • Anonym (Ja det är konstigt.)

    Haha så du ska ha barn med både frugan och hennes syster? Och du kommer träffa barnet ofta och kanske barnet liknar dig? Plus att du kommer veta att du är biologisk pappa till detta barn men inte ha några rättigheter allt till barnet? Så kusinerna är även syskon? JA det är konstigt. Hon får väl hitta en annan spermadonator?

    Hade jag varit din fru hade jag undrat om ni blivit galna allihopa. Hade sagt aldrig i livet faktiskt.

  • Seven Costanza
    AnnaZL skrev 2015-10-09 07:05:05 följande:

    Jag tycker att det låter som en jättebra ide att hålla det inom familjen. Men du och systern behöver resonera mer omkring det, komma överens om hur stort engagemang du vill/ska ha när barnen är födda. Även om du och din fru skiljer er så kommer du väl att ha delad vårdnad om dina barn? Det går väl utmärkt att träffa kusinerna då?


    Jo men det kan ju ändå bli väldigt infekterat. Om det skulle vara TS fru som vill skilja sig så kommer antagligen systern ta fruns parti så det är ju inte alls säkert att TS skulle kunna träffa det lesbiska parets barn. Han skulle ju heller inte ha några rättigheter till barnet eftersom han inte blir vårdnadshavare och det verkar ju inte som att mamman vill att barnet ska veta vem pappan är heller.
Svar på tråden Donera sperma till frus lesbiska syster?