• BioBonus

Oense om flytt/ledsen dotter

Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:46:01 följande:

Nej du tänker alldeles för nyanserat.

Vad jag lärt mig av de 5 andra som skriver här är det enda som betyder något hur mycket man som förälder offrar för sitt barn.

Va märkligt. Jag ser att de andra 5 ser till barnets bästa och inte till sitt eget bästa. Inte för att offra allt och bli martyr utan för att få trygga, harmoniska barn som har goda relationer till båda sina föräldrar. Och man behöver inte bo nära den andra föräldern hela livet som nån skrev, det är ju bara larv. Men när barnen är små får man offra lite för att barnens vardag och umgänge ska fungera även med den andra föräldern. Det hör tyvärr till om man skiljer sig och har gemensamma barn. Inget man behöver ikläda sig någon martyrroll för. Det är enbart en del av att vara förälder.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:04:31 följande:

Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos pappan eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära? På det viset så löser sig Ts problem.

Var har jag skrivit att det är larv för barnet? Det var nån som skrev typ "ska jag vara tvungen att låta exet styra var jag bor resten av livet" och DET är larv.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:32:13 följande:

I inlägg 145 skrev du att det är larv. Jag skrev inget om att det är larv för barnet så det behöver du inte hitta på. Visst är det larv att skriva som den gjorde och Ts kan naturligtvis flytta vart hon vill när hon vill. Barnet kan hon däremot inte ta och flytta med om pappan inte går med på det.

I inlägg 145 skrev jag "Och man behöver inte bo nära den andra föräldern hela livet som nån skrev, det är ju bara larv." Vilket du då tolkade som att "Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos sin pappa eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära." Och det var alltså en feltolkning från din sida.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 18:54:56 följande:

Jag läser inte in något. Jag står fast vid min åsikt och jag har rätten att framföra den, vad du än anser om det. :)Ingen feltolkning från min sida. Jag tycker absolut att det är barns bästa att få fortsätta ha båda föräldrarna nära om det är vad de har haft under hela sin uppväxt (idag 10 år). Du får naturligtvis anse att det är larv att vissa av oss sätter barnens rätt till båda föräldrarna högre än sina egna önskemål om t.ex mindre pendling.

Eeeeh va? Jag anser att det är larv att påstå att exet ska styra var man bor HELA LIVET! Jag tycker det är SJÄLVKLART att man bor nära varandra om man kan medan barnen är små/växer upp så de kan ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar....

Nu börjar jag faktiskt tro att du spelar dum. Eller så menar du att man ska ha sina föräldrar nära sig hela sitt liv, är det så du menar?
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 18:54:56 följande:

Du får naturligtvis anse att det är larv att vissa av oss sätter barnens rätt till båda föräldrarna högre än sina egna önskemål om t.ex mindre pendling.

Var har du läst att jaganser detta? Läs mina inlägg igen och läs vad jag faktiskt skriver är du snäll innan du börjar tillskriva mig åsikter jag inte har.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 20:24:37 följande:

Tack detsamma! :)

Jag har inte tillskrivet dig en enda åsikt. Nånstans. Jag har enbart framfört mina egna åsikter och du har glatt förvanskat dem till något helt annat. I inlägg efter inlägg. Dina åsikter har jag inte kommenterat öht.

Nu ger jag upp. Det går inte att föra en vettig diskussion med dig.
  • BioBonus
    BioBonus skrev 2015-10-12 19:42:15 följande:

Det var 12 år innan reformen 2006.

Och innan dess var det 15 (fram till 1983).

Efter reformen 2006 är det alltså numera ålder och mognad.

Vilket då inte gör det så konstigt att en 13 åring fick sin vilja fram, men inte en 14 åring.
  • BioBonus

Det är ju inte en hemlighet som inte finns på nätet hur Föräldrabalkens 21 kapitel 5§ var utformad före och efter reformen 2006, så kan vi inte bara enas om att det idag inte längre finns någon åldersgräns?

• BioBonus
    BioBonus skrev 2015-10-13 09:01:05 följande:

Det är ju inte en hemlighet som inte finns på nätet hur Föräldrabalkens 21 kapitel 5§ var utformad före och efter reformen 2006, så kan vi inte bara enas om att det idag inte längre finns någon åldersgräns?

Och vi kan ju också fastställa att det är skillnad på tex lag, praxis och förarbeten så behöver inte heller det orsaka några missförstånd framöver.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter