-
Jag förstår inte vad detta inlägg har med trådens ämne att göra. Alliansen och SD är inte garantier för att pensionärerna ska få det bättre! Vid förra höstbudgeten röstade Alliansen och SD ner regeringens budget som skulle ha gett skattelättnader på ett par hundra kronor i månaden för de fattigaste pensionärerna.Dasking skrev 2015-10-10 19:22:35 följande:Men det är ju självklart att Edvin 92 som jobbat och betalat skatt hela livet ska stryka sin konjak. Sånt lyx ska man fan inte kunna unna sig när man annars har så roligt på dagarna. Tänk igen och tänk rätt! -
Det är troligt att regeringens budget, som innehåller de stora förändringarna av politiken under mandatperioden, kommer att röstas igenom i riksdagen. Därför ska det bli intressant att se hur förtroendet för Allianspartierna förändras när deras sympatisörer inser att det inte blir någon direkt förändring av politiken utan DÖ.
-
Jo det är nog politikerna medvetna om men är väljarna medvetna om detta? När man läste inläggen här på FL i fredags var det tydligt att det hos vissa finns förväntan om stora förändringar vilket för den som är insatt är ganska osannolikt.Världsmedborgare skrev 2015-10-11 10:48:51 följande:Men det måste väl dom ändå varit medvetna om, det finns ju t.o.m en reglering i lag som styr det.
Då ska det intressant att se vad som händer i opinionen. Att Regeringen har haft utmaningar i regerandet pga en opålitlig opposition är känt för alla och kan ursäkta ett och annat sviket vallöften men om inte Allianspartierna lyckas förändra politiken utan DÖ så borde de falla tillbaka på dem? Ja detta ska sannerligen bli intressant att följa! -
Ja därför är det mycket märkligt att Ebba Busch Thor inte gjorde mer för att KD stämman röstade för att behålla DÖ (vilket KD delegater hävdar att hon kunnat). Man får ju inte heller glömma bort att DÖ var Alliansen idé (enligt Annie Lööf så var det hennes påfund).Världsmedborgare skrev 2015-10-11 11:41:35 följande:Fast det var ju de som ska vara mest pålästa, som röstade igenom förslaget, dom borde åtminstone veta vad konsekvenser blir. -
Jag hittade inlägget och kanske övertolkade jag att det var hennes och Centerpartiets förslag (eller så är inlägget redigerat) men så här såg det tydligen ut på Centerns hemsida den 27 december i fjol:nihka skrev 2015-10-11 11:56:03 följande:Hur la hon fram det - alltså både förslaget och att hon gick ut med att det var hennes förslag?

www.centerpartiet.se/2014/12/27/socialdemokraterna-accepterar-centerpartiets-och-alliansens-forslag-hur-sverige-ska-kunna-regeras-minoritet/ -
Det är löjligt att påstå att en partiledare inte skulle ha mandat att företräda det egna partiet. Alternativt så är Allianspartiernas partiledare okunniga om vilken typ av överenskommelser som de har mandat att ingå. Det sista är så orimligt att jag väljer att bortse från den möjligheten.Kung Markatta skrev 2015-10-11 12:11:56 följande:Den förra KD-ledningen hade inte fått mandat av sin partikongress att ingå avtalet så det var ur demokratisk synpunkt inte mycket värt.
-
Vid tidpunkten för DÖ hade Göran Hägglund inte aviserat sin avgång och dessutom ingår KD i Alliansen och om Alliansen ska vara något att räkna med så måste den vara beslutsmässig.Kung Markatta skrev 2015-10-11 12:51:01 följande:Självklart har partiledaren mandat att företräda partiet. Här hade dock en avgående partiledare fattat beslut om hur partiet skulle agera i hela åtta år framöver utan att först ha en intern diskussion i partiet. Det kan du väl hålla med om att det är en smula tveksamt?
-
Menar du att Stefan L skulle ha varit tankeläsaren och förstått att Göran H skulle avgå eller ingick Göran H en överenskommelse som han inte hade mandat till dvs KDs partiledare har inte mandat att ingå överenskommelser för KDs räkning?Kung Markatta skrev 2015-10-11 13:09:17 följande:Jo, Göran Hägglund borde ha sagt till den otålige Löfven att vänta till efter KD:s kongress nu i höst med att besluta om att eventuellt ingå den här uppgörelsen. Jag tycker det var förhastat av honom att göra som han gjorde men jag kan förstå det med tanke på att KD precis nätt och jämt klarat 4%-spärren och att Löfven hotade med nyval. -
Alliansen kommer (om Centerpartiet ingår i Alliansen) aldrig samarbeta med SD och vi kommer därför inte se något sådant samarbete. Det är bara om Alliansen spricker som vi kommer få se samarbeten mellan enskilda borgerliga partier och SD.enånittitre skrev 2015-10-11 13:27:23 följande:www.svd.se/kinberg-batra-vi-bryter-inte-sonder-budgeten
"AKB ger idag inga definitiva besked om - eller när Alliansen tänker lägga ett gemensamt budgetförslag."
Tror inte Alliansen kommer ta upp oppositionsrollen, tror att DÖ kommer fortsätta fastän pakten brutits. De kommer dock skjuta sig i foten om de inte löper linan ut och går i opposition, väljarflykten kommer blir total.
Korkat att måla in sig i ett hörn som de gjort!, Det är väl bara att svälja stoltheten och ta kontakt med Sveriges största parti. De behöver inte ge SD allt de begär, jag tror de till och med kan vara bra att ha SD som syndabock när pk-drevet går i taket i samband när de tvingas strypa det totalhavererade asylmottagandet.
-
Om någon skulle ha tagit det lugnt så är det väl Alliansen partiledare som propsat på att få ingå ett avtal med regeringen som alla partiledare i Alliansens inte hade mandat att teckna.Kung Markatta skrev 2015-10-11 13:43:06 följande:Stefan L borde tagit det lite lugnt och bett Göran H och de andra ta en diskussion i sina partier om det förslag som Annie L lagt fram.
DÖ är synnerligen amatörmässigt hanterat av Allianspartiernas företrädare. -
Jag är enig med dig i din analys och har därför förbluffats av att Kristdemokraterna verkar ha närma sig SD politiskt i flyktingfrågan samtidigt som enstaka partimedlemmar har deklarerat att KD borde samarbete med SD. Anledningen är självklart att KD under så lång tid balanserat kring 4% spärren och KD därför tar till alla knep för att förbättra opinionsläget. KD har blivit ett högerpopulistiskt parti.Världsmedborgare skrev 2015-10-11 13:55:09 följande:Alla partier vet vilka SD samarbetar med ute i Europa, och jag kan inte tänka mig att något Allians-parti vill riskera att bli förknippade med fascister eller nazister, så att det skulle bli ett samarbete med SD är långt borta.
Det är bara SD:s anhängare som blundar för verkligheten, eller så vill dom se demokratin, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna avskaffade. -
Eftersom ett nyval inte skulle gagna något annat parti än SD så kommer vi inte få se ett nyval.micromat skrev 2015-10-11 13:57:58 följande:Om det blir nyval eller inte vet jag inte men jag hoppas på det. Annars gäller det för partierna att samarbeta över blocken.
-
Ja fy fan, jag bävar inför alla gnälltrådar som kommer att publiceras i ämnet här på FL.nihka skrev 2015-10-11 14:25:36 följande:Det tror jag också. Jag tror också att SD kommer gnälla hela vägen fram till 2018 om att det är "odemokratiskt" att inte utlysa ett extraval.