• Tokfrans

Vägrar hantera skeden..

Har ett litet krux här i hemmet. Sonen på snart 2 år vägrar äta med sked, utan kör med händerna eller om jag hjälper till då och då. 
    Jag försöker lära han men han vill inte "bli lärd", jag visar själv, sitter mittemot han dvs..Men inget intresse där heller även om vi gör de till en lek. Han vill helt enkelt köra med händerna grabben.
    (Detta gäller även pottningen om de har något samband. 0 intresse men torr om nätterna.)

Men nu till min fråga, han börjar dagis nu i November. Och har då hört att dom inte hjälper till med matning, utan förväntar sig då att han kan äta själv. Jag hoppas ju såklart att han ser på sina kamrater hur dom gör och på så sätt kanske känner sig lite mer inspirerad till att äta själv, men om inte? kommer dom inte hjälpa han då?

Vill ju verkligen inte att han ska gå hungrig lilleman..

Hoppas någon kan komma med lite tips :) rätt vilsen och slut på idéer här. 

• Svar på tråden Vägrar hantera skeden..
  • minerva123

Menar du att han äter typ gröt och yoghurt med händerna? Eller vanlig mat? Min son är 2,5 år och han äter helst med händerna fortfarande. Jag tycker det är ok, han äter ju prydligt utan kladd på det sättet. Han kan äta med gaffel och sked, men tycker själv att det går för långsamt tror jag. Han äter riktigt bra nu efter att ha matvägrat tidigare och därför lägger jag ingen större vikt vid hur maten hamnar i magen bara den hamnar där. På förskolan kommer din son att lära sig jättesnabbt, oroa dig inte för det!

• Ellie

Han kan säkert äta med sked, men han vill inte. På förskolan kan han ju fortsätta äta med händerna om han vill, men han kommer säkert ta efter de andra barnen snabbt och äta med bestick om de gör så. Han kommer inte behöva gå hungrig :)

• Anonym (mmm)

När han börjar dagis är de ingen som trugar eller knappt bryr sig om han använder sked. Då brukar de ta efter andra istället.

Jag brukar resonera att "hen kommer inte göra så när hen är 15" inte många 15 åringar som äter yoggi med händerna, inte kan säga "s" ordentligt, har blöja osv.. Då känner man inte sån stress och kan låta barnet ta det i egen takt

• Tokfrans
    minerva123 skrev 2015-10-11 21:12:40 följande:

Menar du att han äter typ gröt och yoghurt med händerna? Eller vanlig mat? Min son är 2,5 år och han äter helst med händerna fortfarande. Jag tycker det är ok, han äter ju prydligt utan kladd på det sättet. Han kan äta med gaffel och sked, men tycker själv att det går för långsamt tror jag. Han äter riktigt bra nu efter att ha matvägrat tidigare och därför lägger jag ingen större vikt vid hur maten hamnar i magen bara den hamnar där. På förskolan kommer din son att lära sig jättesnabbt, oroa dig inte för det!

Hehe nä, antingen matar jag han med sked eller så dricker han de ur en mugg, yoghurt dvs, gröt hjälper jag till med.
    Ja, alltså jag har inga problem med de heller så att han äter med händerna, han är rätt pryd han med men svägerskan noja upp mig om svält och skit. "tänk om" scenariot.. tack liksom Skrikandes 
  • Tokfrans
    Anonym (mmm) skrev 2015-10-11 21:38:27 följande:

När han börjar dagis är de ingen som trugar eller knappt bryr sig om han använder sked. Då brukar de ta efter andra istället.

Jag brukar resonera att "hen kommer inte göra så när hen är 15" inte många 15 åringar som äter yoggi med händerna, inte kan säga "s" ordentligt, har blöja osv.. Då känner man inte sån stress och kan låta barnet ta det i egen takt

De är ju sant iofs, någon gång lär man ju sig. Tack för att du påminde mig Skål
    Känns dock som att man får en stämpel om barnet inte gör en viss grej vid en viss ålder.
  • Tokfrans
    Ellie skrev 2015-10-11 21:32:18 följande:

Han kan säkert äta med sked, men han vill inte. På förskolan kan han ju fortsätta äta med händerna om han vill, men han kommer säkert ta efter de andra barnen snabbt och äta med bestick om de gör så. Han kommer inte behöva gå hungrig :)

Får hoppas på detta annars få jag väl hissa ner en korg med picknick till han Tungan ute (dagiset är 6 meter från balkongen)
  • Anonym (mmm)
    Tokfrans skrev 2015-10-11 21:42:29 följande:

De är ju sant iofs, någon gång lär man ju sig. Tack för att du påminde mig 

Känns dock som att man får en stämpel om barnet inte gör en viss grej vid en viss ålder.

Ja visst är det så! Jag brukar kontra med den kommentaren, "inte många 15 åringar som inte kan hantera sked, det kommer" eller "hen är jättebra på att ..." och berätta nåt hen kan bra istället. Folk har så mycket åsikter och är så snabba på att kommentera om någon inte passar in exakt i mallen eller ligger enligt kurvan. Är övertygad att ditt barn är jättebra på något ett annat jämngammalt barn inte ännu kan och tvärtom.
  • Anonym (D)

Den moderna förskolan ska inte utgå ifrån utvecklingspsykologiska teorier.

• isolande

Min son är 2,5 och han kan äta jättefint med sked och gaffel. Men han vill inte hemma vid matbordet, så då får det bli händerna. Han äter dåligt överlag så jag tjafsar inte om det, huvudsaken han äter liksom.

På förskolan och i offentliga sammanhang äter han med sked och gaffel fläckfritt. Antar att han faller för grupptrycket då Drömmer

Svar på tråden Vägrar hantera skeden..