• twiinssen

    tvillingmammor, hjälp mig

    Hej! Alla ni med tvillingar snälla hjälp mig med dessa frågor.

    Hur var er graviditet. Vad var jobbigast?

    Uppstod d ngt komplikationer?

    Ni som har barn sedan tidigare, upplevde ni tvillingarna mer "till freds" i och med att de hade varandra?

    Hur var nätterna?

    Gick förlossningen bra, vilken vecka?

    Vilken period har varit jobbigast?

    Hur mådde er relation till er man i allt detta?

    Såg kroppen mer förstörd ut efter tvilling graviditeten jämfört med vanlig?

    Tränade ni ngt?

    Så tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden tvillingmammor, hjälp mig
  • Sophie16

    Hej får jag fråga om du väntar ivf tvillingar ? Jag ska ha återföring med två ägg o sitter o tänker på dem frågorna du precis har ställt. Hur långt är du på väg ?

  • twiinssen

    Ja jag är i vecka 8 plus. Inte ivf. Precis slutat med p spruta för att börja med p piller ist.Hade tid för en abort i veckan som var o sen var de bara ett ul kvar o då såg dom två foster. Lutar åt att jag behåller men är så rädd att de ska gå ut över mina två andra barn. En på fyra o en på två o halvt. Vill ge dom de bästa möjliga livet..

  • Pedalen
    twiinssen skrev 2015-10-17 08:43:37 följande:

    Hej! Alla ni med tvillingar snälla hjälp mig med dessa frågor.

    Hur var er graviditet. Vad var jobbigast?

    Uppstod d ngt komplikationer?

    Ni som har barn sedan tidigare, upplevde ni tvillingarna mer "till freds" i och med att de hade varandra?

    Hur var nätterna?

    Gick förlossningen bra, vilken vecka?

    Vilken period har varit jobbigast?

    Hur mådde er relation till er man i allt detta?

    Såg kroppen mer förstörd ut efter tvilling graviditeten jämfört med vanlig?

    Tränade ni ngt?

    Så tacksam för svar! :)


    Hej!

    Graviditeten med mina tvillingar var bra. Jobbigast var att jag fick foglossning och blev väldigt orörlig.
    Vi gick på väldigt många kontroller pga enäggstvillingar med delad moderkaka, men både graviditet och förlossning var komplikationsfri och barnen mådde bra från start. De föddes med igångsättning i v 37+3.

    Jag upplevde inte att de var mer tillfreds än storebror när de var spädbarn, men nu när de fyllt ett leker de med varandra och jag upplever att de sysselsätter sig bättre på egen hand än storebror gjorde. Jobbigast var det fram tills de började förflytta sig själva, och det var känslan av att i te räcka till som var jobbigast, inte logistiken med två.

    Nätterna har varit pest hela vägen, men det är ju otroligt olika. Flera av mina vänner har tvillingar som sover bra!

    Relationen för oss hamnade lite på paus första året, vilket vi var överens om fick vara ok. Ett tips är att vara hemma tillsammans länge efter förlossningen, det behövs!

    Kroppen (för min del) återhämtade sig fortare än efter första graviditeten, och ser ut ungefär som tidigare. Detta är ju väldigt individuellt så klart.
    Tränade inte pga foglossning.
  • löpartjejen

    Graviditeten med tvillingarna var bra, kände dockvagn mer illamående och lite längre tid än med mina två andra. Lite mer halsbränna oxå.

    Det var väl ungefär som mina andra två. Men är ju två så innan de kunde gå blev det lite mer bärande av dem.

    Mina två vaknade mellan en och två gånger per natt, mindre när jag började med ersättning.

    De föddes i 40+2 efter igångsättning. Föddes vaginalt och det gick bra.

    Tycker det har gått bra hittills (de är 9 månader nu) men väldigt skönt på ett sätt när de börjat ta sig fram själv. Mindre bärande och ryggen klarar dig lite bättre.

    Blir ju mindre tid till varandra.

    Gick upp mer Och fick även bristningar så magen tar lite tid på sig, men det blir bättre. Har dock fortfarande lite mer att gå ner i vikt.

  • Sophie16
    twiinssen skrev 2015-10-17 08:59:33 följande:

    Ja jag är i vecka 8 plus. Inte ivf. Precis slutat med p spruta för att börja med p piller ist.Hade tid för en abort i veckan som var o sen var de bara ett ul kvar o då såg dom två foster. Lutar åt att jag behåller men är så rädd att de ska gå ut över mina två andra barn. En på fyra o en på två o halvt. Vill ge dom de bästa möjliga livet..


    Oh då förstår jag att man tänker sig om en extra gång.


    Hoppas du väljer att behålla dem. 


    Var det tvåäggs eller enäggs?

  • 1234568

    Hej!

    Grattis till twinsen :)

    Jag har två 1-åringar, en pojke och en flicka.

    Graviditeten var bra fram till v 30. Efter det blev det mycket tungt, och drabbades av mild havandeskapsförgiftning, högt blodtryck, graviditetsdiabetes. Dock inget som krävde sjukhusvistelse, men vila.
    Har ett stort kontaktnät med andra tvilling föräldrar, och det man generellt kan säga är att efter v. 30 upplever de flesta det som rätt tungt. En del får komplikationer redan från tidig grav. men idag är man rätt duktig på att förlänga tiden i magen för tvillingar. Tidiga sammandragningar är vanligt, jag hade rejäl växtvärk med kramper och trodde mist 3 gånger i v. 20 jag höll på att få ett missfall.
    Du kommer få gå på täta kontroller, och om jag då hade vetat vad jag vet idag så hade jag inte oroat mig så mycket. En stor del av en tvilling graviditet är oron för deras tillväxt. Och jag har själv varit ifrån mig av oro då viktskillnaden mätts till 24%..den oron var obefogad. 

    Mina kom i v 34+5. Vattnet gick. VI fick vara på sjukhuset ett par veckor och barnen hade lågt blodsocker och var små. Dottern drabbades av andningsproblem (prematurproblem), men det växte bort efter ett par månader. Idag mår båda super.
    Starten är kämpig. Men du kommer in i det, och snart kan du allt om dubbelmatning, natta 2 bebisar och hur man måste fördela tiden för att hinna med allt.
    Jag har varit ensam med mina, så kan inte säga så mycket om par förhållandet. Det jag hört andra säga är olika. Vissa blir starkare som par, vissa går isär.

    Nätterna säger många har varit en mardröm. Jag har dock 2 som jag fick att sova redan vid 2 månaders ålder, och efter det har vi sovit här nattetid. Däremot så är det ju dubbelt jobb med 2. Och det sliter på en. Och om nätterna då även blir jobbiga lång tid så går man ju lite i dimma.

    Dom tips jag kan ge, är att oroa dig inte för mycket under graviditeten. För dom flesta går det bra. Ordna med sängar och det nödvändigaste runt v.25-30..för efter det kommer orken inte finnas på samma sätt och risken för att komplikationer uppstår ökar.
    Den första tiden är en dimma, bara att acceptera. Kom ihåg, det går över! Så snabbt som möjligt införa rutiner. Äta på bestämda klockslag, sova samma tider. Mina barn har olika sömnbehov, det har jag löst som så att dom alltid somnar samtidigt, men pojken stiger upp ca 30 minuter innan flickan alla sovpass. Rutinerna är A och O för att få en fungerande vardag och en fungerande natt.

    Ta hjälp av omgivningen. Våga lämna bort barnen så ni får sova ut ibland. Ha inte dåligt samvete för att du bara kan sköta en bebis i taget. Den ena kommer ibland måsta ligga kvar och gråta när du byter den andra, kan inte hjälpas. Hitta smarta lösningar för matning. Sitters är bra i början, flaskmatar du så kan man sätta dom i varsin ända av soffan med en kudde som håller upp flaskan. I sitters kan man fästa en handduk i sidofästena så flaskan hålls uppe. Hitta ett sätt som fungerar för dig, så du får båda matade samtidigt.

    Gnäll smittar av sig, samma med gråt. Men även senare det att leka smittar av sig, och skratten :) När dom kommer i separationsfaserna (vid 10 månader var värst här), då är det ett helvete! I månader gnällde dom efter mig all vaken tid. Men det går över!

    Och nu leker dom tillsammans, underhåller varandra..och det är helt underbart :)

    Tvillingar är dubbelt jobb, men dubbel glädje.

Svar på tråden tvillingmammor, hjälp mig