Inlägg från: Zarch |Visa alla inlägg
  • Zarch

Är F! inte otroligt naiva?

Partiet i sig behövs, problematiken handlar mer om ansiktena som representeras utåt.

Man tar fram "hår under armarna och rätten att visa lökarna på badhus-feministerna" istället för att lyfta tag i tunga ämnen.

Mäns våld mot kvinnor, "gubbväldet på arbetsmarknaden", hedersrelaterat förtryck inom vissa kulturer osv är visst ett på tok för känsligt ämne.

Detta gör mig mäkta irriterad, FI behöver "städa upp" i ledet. Bort med Kalle anka-feministerna och börja vädra tyngre ämnen än "hen-frågan", då har ni min röst.

• Zarch
    Tom Araya skrev 2015-10-17 12:10:12 följande:

Är det verkligen ansiktena utåt som är problemet? Finns ens de tunga frågorna i partiets agenda?

Har dålig koll numera, mitt politiska engagemang har tyvärr mattats av.

Men om man ska tala klarspråk, av rädsla så vågar ingen ta tag i frågan om det hedersrelaterade våldet, såklart av rädsla att bli stämplad som rasist(naturligt iof med tanke på det högerextrema vindarna). Förstår det, men iom den rädslan så sviker man tusentals kvinnor och flickor som faktiskt är förtryckta.

Det räcker faktiskt med att vi har EN flicka som könsstympas i detta land för att vi borde agera.

Män förtrycker kvinnor i hela världen, förtrycket ter sig dock lite olika beroende på kultur, därför behöver man lyfta det hedersrelaterade också. Jag tycker att vissa representanter inom FI är fega iom att sådana ämnen inte vågar lyftas fram, alla behövs givetvis men det skulle behövas en redig revolutionär inom partiet.

Män är faktiskt grunden till all ondska på denna jord, så feminism behövs men FI behöver struktureras upp ifall partiet ska överleva.

Suck, vad jag babblar. Dags att fylla på kaffedepån.
  • Zarch
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 12:13:01 följande:

Ja jag håller med! 

Jag har massor utav feministiska åsikter men jag vill inte kalla mig feminist eftersom då tror ju folk man är en pajas. 

Jag vet, det har blivit ett nidord idag. Inte klokt, men det är klart att vi är feminister.
  • Zarch
    doge skrev 2015-10-17 13:55:58 följande:

Jag håller med fullständigt. Det behövs ett parti som står upp för kvinnors rätt i samhället - men jag skulle aldrig lägga min röst på F!. 

Jag tycker det är lite dumt också att också kalla sig "feminister" eftersom de ju tappar 50% av rösterna bara sådär. "Realistpartiet" eller något vore vettigare att kalla sig(vet inte vad som skulle passa) för att locka manliga väljare. 

Det finns massor av manliga frågor som också är väldigt viktiga och ämnen att diskutera men det känns som F! bara vill sitta och tycka en massa saker som inte har sin grund i verkligheten utan deras drömbild av en massa "viktiga" åsikter. 

Nej i dagsläget skulle jag faktiskt inte heller lägga min röst på FI, men konceptet tycker jag är bra. Det behövs ett parti som kämpar för kvinnliga rättigheter och jämställdhet.

Tycker inte heller att deras partiprogram i sig är så provocerande, kan faktiskt tycka att det är självklarheter som tas upp. Driv det hårdare skulle jag vilja säga, det är dags att man på ett vasst, tydligt och konstruktivt sätt börjar utmana gubbväldet. Vassare profiler utåt skulle behövas.

Men där är det ju faktiskt vi som kan förändra vår inställning till feminism idag, det är fruktansvärt att det har blivit det värsta skällsordet man kan kallas för. Det är faktiskt vi kvinnor som stjälper varandra där, män ryggdunkar varandra medans vi fnissigt vill foga oss in i ledet. Skärpning, står vi upp för varandra så lovar jag att skällsorden avdramatiseras och successivt avtar. Vi ska inte tystas ner, börjar vi stå upp för våra medsystrar så kan man ju också i framtiden se en bredare och ett mer mångfacetterat kvinnoklientel inom den feminiska politiska rörelsen.

Äh fy sjutton vad jag svamlar idag, låter som att jag har snortat litium. Hoppas du eller någon förstår lite av min poäng iallafall.
  • Zarch
    Gert skrev 2015-10-17 14:18:26 följande:

Fi är otroligt naiva. Fi är faktiskt ännu mer naiva än Socialdemokraterna och då är det riktigt illa!

Hehe, ja sabla fruntimmer förstår inte mycket.

Det är bra att vi har förståndiga karlar som dig att luta huvudet mot när vi inte förstår bättre.
  • Zarch
    doge skrev 2015-10-17 15:32:54 följande:

Jag svamlar också, det är väl det man gör här på FL?  

Ja konceptet är bra, men sedan tar det för min del stopp när jag går in och läser om deras frågor. 

Min känsla(är ju också intresserad av jämställdhetsfrågor) när jag läser på F!s hemsida är väl ungefär "Men kom ner på jorden" och det är ju tråkigt men de verkar ju vilja ha det så(?).

Jag tycker det ser ut som att Sverige behöver ett nytt parti med lite sunt bondförnuft. Ett parti som tar upp det som är viktigt just nu i samhället, utan en massa gammalt groll och fördomar.  

Håller med! Prioritera relevanta frågor och lägg mindre energi på goja, på tok för mycket av den varan idag. Och jag tror att man vinner mycket på att faktiskt börja våga lyfta provocerande ämnen, vill man föra fram kvinnors rättigheter så får man inte vara rädd för att stöta sig med mansdrevet.
  • Zarch
    Tom Araya skrev 2015-10-17 15:38:53 följande:

Det är inte "fruntimmer" det är fel på, det är vissa och de söker sig ofta till mp eller Fi. Finns säkert minst lika många stolpskott bland män och vissa av även de söker sig till samma partier.

"Stolpskott" kan du nog finna inom alla partier. Finns det några friska partier överhuvudtaget idag? Tycker att det verkar som att "spanska sjukan" har slagit till lite överallt i våra olika politiska läger.
  • Zarch
    Tom Araya skrev 2015-10-17 16:12:22 följande:

Håller med. Det är dags och behov för nya friska vindar att svepa in över svensk politik.

Vi startar ett nytt parti, du och jag.

Låter som en bra ide, är inte så duktig på att starta upp projekt så det lämnar jag till dig. Kan dock bidra med bra idéer och många visioner.
  • Zarch
    doge skrev 2015-10-17 18:40:56 följande:

Håller med om det här också. Att provocera är något de bör göra, men inte som de gör idag. 

T ex bör man lyfta frågor om kvinnors rättigheter inom islam med mera. 

Såhär står det på f!s sida: 

"Stoppa kulturrasismen. Den nutida rasismen baseras allt oftare på påstådda kulturella skillnader.

Det är ju inga "påstådda" kulturella skillnader som SD pratar om utan att kvinnor inom islam bland annat faktiskt blir kränkta, stympade osv. Det är ju ett verkligt problem men F! urholkar hela frågan med att påstå att "Invandrare kan faktiskt vara jättesnälla också". 

Diskutera hedersrelaterat våld verkar vara knepigt för många politiker. Vi bakar ihop allt som mäns våld mot kvinnor och lämnar det där.

Jag har en tjejkompis, vi kan inte diskutera just det här. Jag tycker att hon lider av någon form av Florence Nightingale-komplex, precis som många av våra politiker. Pysslar med någon konstig form av konstig omvänd diskriminering, man nedvärderar vissa människor genom att behandla dom som porslinsdockor utan egen talan. Tror att det är mycket lättare att göra det, ingen vill få skamfilat rykte och bli kallad för rasist.

Ack och ve för det, vore ju fruktansvärt att bli klassad som det. Men låt oss säga att man skulle våga sätta sitt ego (och inte minst sjuka bekräftelsebehov) åt sidan och börja lyfta jobbiga frågor, vore det inte värt det om det skulle innebära att någon flicka slapp undan bortgifte, könsstympning etc?

Det är väl det som är dagens politikers problem, därför kan ju stollarna SD härja fritt. Rebeller har ingenting att förlora genom att lyfta jobbiga frågor, kanske dags att någon annan gör det? Och FI om några borde börja anamma den stilen, just nu framstår dom endast som en kacklande hönsgård.
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?