• Anonym (alltsåva)

Är F! inte otroligt naiva?

Såhär skriver F! på sin hemsida: 

Jorden tillhör oss alla

Feministiskt initiativ har en vision om en fri värld som inte begränsas av skarpa gränser och höga uteslutande murar. Gränser skapar ett ?vi och dom?, bidrar till att skapa rädsla för andra människor och utgör rasismens fundament. Istället vill Fi bygga en värld efter principen att jorden tillhör oss alla och ska med omsorg och respekt delas rättvist mellan hela jordens befolkning. Så längevärlden är uppdelad och präglad av orättvisor ? krig, tortyr, miljökatastrofer, statligt förtryck, förföljelse, fattigdom, våld, hot, sexuella övergrepp och rättslöshet ? kommer det att finnas människor som väljer att resa över gränser eller fly för att söka skydd och ett värdigare liv i ett annat land. Feministiskt initiativ anser att det ska vara varje människas rättighet.

F! arbetar för att:
    En fri värld där människor kan röra sig fritt och bosätta sig var de vill på jorden.
    Stärka barns rättigheter i migrationsprocessen genom att göra FN:s barnkonvention till Svensk lag.
    Resurser och insatser till etablering stärks och fördelas rättvist mellan kvinnor och män.
    Flykting- och försörjningsstödhandläggares individuella kartläggning av nyanlända flyktingar inte färgas av förutbestämda patriarkala eller rasistiska uppfattningar.
    Papperslösa ska ha möjlighet att ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen och prövas på lika villkor som övriga kommuninvånare.
    Papperslösas trygghet i kontakt med välfärdsinstitutioner.
    Vara möjligt för papperslösa att anmäla brott utan att riskera deportation
    Stoppa frihetsberövandet av medborgare som fått avslag på sin asylansökan och stänga alla förvar.
    Statslösa ska få permanent uppehållstillstånd efter sex månader om inget särskilt skäl talar emot det.
    Ingen ska kunna dömas till utvisning.

feministisktinitiativ.se/politik/feministisk-antirasism/

Är det bara jag eller känns de liksom otroligt naiva?? 

Är det någon här som röstar på dem? 
  • Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?
  • Zarch
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 12:13:01 följande:

Ja jag håller med! 

Jag har massor utav feministiska åsikter men jag vill inte kalla mig feminist eftersom då tror ju folk man är en pajas. 

Jag vet, det har blivit ett nidord idag. Inte klokt, men det är klart att vi är feminister.
  • Anonym (anonmous)

Jag har röstat på fi eftersom jag tycker att de behövs. Få håller väl med ett parti om allt. Jag tror att ni blandar ihop allmänna feminister med politiska utspel. Jag har åtminstone inte sett att partiets enda och högsta agenda är att uppmuntra människor att säga hen eller ha hår under armarna.

Däremot att partiet liksom många andra fördömer att kvinnor utsätts för mordhot och massiva hatdrev på grund av att de har hår under armarna. Vem anser inte att det är ett förtryck att behöva hotas med våld på grund av kroppsbehåring? Eller att var fjärde hbtq-person försökt ta livet av sig? Att majoriteten av dessa blivit utsatta för diskriminering, trakasserier, hot och våld? Titta lite bakom tabloiderna i hen-debatten så ser ni att det finns mycket substans bakom, det handlar inte bara om ett fånigt ord, utan om människorna bakom och den brutala verkligheten.

Vad gäller en värld utan gränser. Det är en vision och ingenting som går att genomföra över en natt eller ens decennium. Det är i nutid som partier fått mindre och mindre långsiktiga mål och visioner, något som Fi gör annorlunda. Med visioner kan man driva en politik åt det hållet. Förstår inte riktigt varför den liberala utopin skulle vara så ytterst märklig. Inom europa har vi fri rörlighet, vi i väst har väldigt fri rörlighet, det är de mindre privilegierade som inte har det i nuläget, bara de varor som gynnar oss kan forslas obehindrat. 

• Anonym (H)

De flesta av mina vänner och bekanta röstar på F! alternativt miljöpartiet. Vi är inte naiva, vi vill bara ha jämställdhet.

• Anonym (alltsåva)
    Anonym (anonmous) skrev 2015-10-17 12:33:21 följande:

Jag har röstat på fi eftersom jag tycker att de behövs. Få håller väl med ett parti om allt. Jag tror att ni blandar ihop allmänna feminister med politiska utspel. Jag har åtminstone inte sett att partiets enda och högsta agenda är att uppmuntra människor att säga hen eller ha hår under armarna.

Däremot att partiet liksom många andra fördömer att kvinnor utsätts för mordhot och massiva hatdrev på grund av att de har hår under armarna. Vem anser inte att det är ett förtryck att behöva hotas med våld på grund av kroppsbehåring? Eller att var fjärde hbtq-person försökt ta livet av sig? Att majoriteten av dessa blivit utsatta för diskriminering, trakasserier, hot och våld? Titta lite bakom tabloiderna i hen-debatten så ser ni att det finns mycket substans bakom, det handlar inte bara om ett fånigt ord, utan om människorna bakom och den brutala verkligheten.

Vad gäller en värld utan gränser. Det är en vision och ingenting som går att genomföra över en natt eller ens decennium. Det är i nutid som partier fått mindre och mindre långsiktiga mål och visioner, något som Fi gör annorlunda. Med visioner kan man driva en politik åt det hållet. Förstår inte riktigt varför den liberala utopin skulle vara så ytterst märklig. Inom europa har vi fri rörlighet, vi i väst har väldigt fri rörlighet, det är de mindre privilegierade som inte har det i nuläget, bara de varor som gynnar oss kan forslas obehindrat. 

Men är det verkligen så i verkligheten?

Jag känner massor av homosexuella och ja i skolorna kanske de blev retade men på arbetsplatser så blir de snarare behandlade som vem som helst. Det är inte så många som bryr sig om att man är bög eller flata, är mina erfarenheter(kolla bara på framgångsrika Mark levengood eller Babsan).

Några transexuella känner jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Är det verkligen så vanligt att människor är transexuella? 

Jag tycker ju t ex hedersrelaterat våld emot islamska kvinnor verkar vara ett viktigare bekymmer som redan nämnts i tråden.
  • Anonym (anonmous)
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 13:05:47 följande:
    Men är det verkligen så i verkligheten?

Jag känner massor av homosexuella och ja i skolorna kanske de blev retade men på arbetsplatser så blir de snarare behandlade som vem som helst. Det är inte så många som bryr sig om att man är bög eller flata, är mina erfarenheter(kolla bara på framgångsrika Mark levengood eller Babsan).

Några transexuella känner jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Är det verkligen så vanligt att människor är transexuella? 

Jag tycker ju t ex hedersrelaterat våld emot islamska kvinnor verkar vara ett viktigare bekymmer som redan nämnts i tråden.
    Ja det är verkligheten. Exakta siffror och statistik går isär, men här kan du läsa en rapport, se tex s.12-13: www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/showDoc/ff8080813613c8a901365469f4ca000c/Om%20ungahbtq%20_halsa.pdf

Entydigt dock är att det är stor skillnad att vara heterosexuell och icke-heterosexuell. Vidare finns en stor skillnad inom hbtq-gruppen där transsexuella tycks vara värst drabbade.

Jag vet inte hur många transpersoner det finns, tycker inte det spelar någon roll. Det har varit en osynlig grupp som lidit i det tysta och det är inte okej att människor är så utsatta på grund av sin identitet.

Jag tycker inte det finns en konflikt i att kämpa mot hedersrelaterat våld och annat våld. Frågan är varför Fi endast får utrymme när de pratar om ett typ av förtryck, men inte när de pratar om hedersrelaterat förtryck? Jag skulle snarare säga att det är en vithetsnorm som gör att media och andra människor på sociala medier helt förbiser och osynliggör alla de kvinnor inom Fi, vita och icke-vita, som arbetar hårt för de problem du tar upp.
  • doge
    Anonym (anonmous) skrev 2015-10-17 13:29:22 följande:
    Ja det är verkligheten. Exakta siffror och statistik går isär, men här kan du läsa en rapport, se tex s.12-13: www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/showDoc/ff8080813613c8a901365469f4ca000c/Om%20ungahbtq%20_halsa.pdf

Entydigt dock är att det är stor skillnad att vara heterosexuell och icke-heterosexuell. Vidare finns en stor skillnad inom hbtq-gruppen där transsexuella tycks vara värst drabbade.

Jag vet inte hur många transpersoner det finns, tycker inte det spelar någon roll. Det har varit en osynlig grupp som lidit i det tysta och det är inte okej att människor är så utsatta på grund av sin identitet.

Jag tycker inte det finns en konflikt i att kämpa mot hedersrelaterat våld och annat våld. Frågan är varför Fi endast får utrymme när de pratar om ett typ av förtryck, men inte när de pratar om hedersrelaterat förtryck? Jag skulle snarare säga att det är en vithetsnorm som gör att media och andra människor på sociala medier helt förbiser och osynliggör alla de kvinnor inom Fi, vita och icke-vita, som arbetar hårt för de problem du tar upp.
    "Jag vet inte hur många transpersoner det finns, tycker inte det spelar någon roll." 
    Det beror ju på om man vill bli behandlad med respekt eller ej. Om ni står och hattar om en massa saker som ingen bryr sig om, varför skulle folk lyssna på vad ni säger? Folk är inte intresserade av transpersoner eftersom det troligtvis inte finns så många sådana i Sverige. Det är klart man kan göra så, dock kommer ju ingen respektera era åsikter sedan.  

En av mina närmaste vänner är bisexuell. Han skäms när det är Pride pga hur de beter sig där. Han tycker det är ociviliserat beteende och han vill inte bli associerad med jippot. Är inte det lite fel att han känner så? 

Jag brukar f.ö skämta med honom och kalla honom för en böghomosexuell stjärtis, då brukar han skratta precis som jag gör när han kallar mig fetto. Ingen av oss blir "kränkt" eftersom vi inte gör det av elakhet utan för att vi känner varandra och kan skoja.

Men det är det som känns som attityden inom F!. En massa larv+så jävla butthurt hela tiden.

Vadå "vithetsnorm"? Det är väl inte facebooks fel att F! inte kan driva en politisk kampanj normalt? 
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 12:31:01 följande:
    Har dålig koll numera, mitt politiska engagemang har tyvärr mattats av.

Men om man ska tala klarspråk, av rädsla så vågar ingen ta tag i frågan om det hedersrelaterade våldet, såklart av rädsla att bli stämplad som rasist(naturligt iof med tanke på det högerextrema vindarna). Förstår det, men iom den rädslan så sviker man tusentals kvinnor och flickor som faktiskt är förtryckta.

Det räcker faktiskt med att vi har EN flicka som könsstympas i detta land för att vi borde agera.

Män förtrycker kvinnor i hela världen, förtrycket ter sig dock lite olika beroende på kultur, därför behöver man lyfta det hedersrelaterade också. Jag tycker att vissa representanter inom FI är fega iom att sådana ämnen inte vågar lyftas fram, alla behövs givetvis men det skulle behövas en redig revolutionär inom partiet.

Män är faktiskt grunden till all ondska på denna jord, så feminism behövs men FI behöver struktureras upp ifall partiet ska överleva.

Suck, vad jag babblar. Dags att fylla på kaffedepån.
    Jag håller med fullständigt. Det behövs ett parti som står upp för kvinnors rätt i samhället - men jag skulle aldrig lägga min röst på F!. 
    Jag tycker det är lite dumt också att också kalla sig "feminister" eftersom de ju tappar 50% av rösterna bara sådär. "Realistpartiet" eller något vore vettigare att kalla sig(vet inte vad som skulle passa) för att locka manliga väljare. 

Det finns massor av manliga frågor som också är väldigt viktiga och ämnen att diskutera men det känns som F! bara vill sitta och tycka en massa saker som inte har sin grund i verkligheten utan deras drömbild av en massa "viktiga" åsikter. 

• belula
    doge skrev 2015-10-17 13:45:23 följande:
    "Jag vet inte hur många transpersoner det finns, tycker inte det spelar någon roll." 
    Det beror ju på om man vill bli behandlad med respekt eller ej. Om ni står och hattar om en massa saker som ingen bryr sig om, varför skulle folk lyssna på vad ni säger? Folk är inte intresserade av transpersoner eftersom det troligtvis inte finns så många sådana i Sverige. Det är klart man kan göra så, dock kommer ju ingen respektera era åsikter sedan.  

En av mina närmaste vänner är bisexuell. Han skäms när det är Pride pga hur de beter sig där. Han tycker det är ociviliserat beteende och han vill inte bli associerad med jippot. Är inte det lite fel att han känner så? 

Jag brukar f.ö skämta med honom och kalla honom för en böghomosexuell stjärtis, då brukar han skratta precis som jag gör när han kallar mig fetto. Ingen av oss blir "kränkt" eftersom vi inte gör det av elakhet utan för att vi känner varandra och kan skoja.

Men det är det som känns som attityden inom F!. En massa larv+så jävla butthurt hela tiden.

Vadå "vithetsnorm"? Det är väl inte facebooks fel att F! inte kan driva en politisk kampanj normalt? 
    Förstår inte riktigt hur du menar. Ingen är tvingad att bry sig om vad en annan har för åsikt. Sen är det skillnad att inte bry sig om och att inte respektera. Min åsikt är att även marginaliserade grupper och minoriteter förtjänar att synas och skyddas från förtryck. Transpersoner tillhör den gruppen, det är ett verkligt problem som orsakar lidande, ohälsa och otrygghet. Vi må ha olika åsikter, men jag tycker att det är en viktig fråga bland många andra viktiga frågor, utan att rangordna.

Fi är inte arrangör för Pride. Många tycker att det är ett viktigt med alla de frågor som lyfts under veckan i alla seminarier och evenemang, andra hatar den. Det är upp till var och en. Han får precis som alla andra uttala sin åsikt för att förändra det han inte tycker om.

Ingen person i Fi vill ta ifrån dig och din kompis den relation och jargong ni har. Om ni är lyckliga med det är Fi lyckliga med det! Det Fi vill verka för är att hbtq-personer som ofrivilligt blir trakasserade och utstår annat förtryck ska slippa detta.

Håller inte med dig. Tycker att det finns en tydlig vithetsnorm när det enda som får fäste och sprids är vissa typer av frågor av vissa typer av människor. Sen är det möjligt att Fi kan utveckla sin kampanjförmåga, men det är inte ett speciellt rikt parti än så länge och då får man jobba med de resurser som finns.
  • Gert

Fi är otroligt naiva. Fi är faktiskt ännu mer naiva än Socialdemokraterna och då är det riktigt illa!

Give ´em Hell!
  • doge
    belula skrev 2015-10-17 14:05:03 följande:
    Förstår inte riktigt hur du menar. Ingen är tvingad att bry sig om vad en annan har för åsikt. Sen är det skillnad att inte bry sig om och att inte respektera. Min åsikt är att även marginaliserade grupper och minoriteter förtjänar att synas och skyddas från förtryck. Transpersoner tillhör den gruppen, det är ett verkligt problem som orsakar lidande, ohälsa och otrygghet. Vi må ha olika åsikter, men jag tycker att det är en viktig fråga bland många andra viktiga frågor, utan att rangordna.

Fi är inte arrangör för Pride. Många tycker att det är ett viktigt med alla de frågor som lyfts under veckan i alla seminarier och evenemang, andra hatar den. Det är upp till var och en. Han får precis som alla andra uttala sin åsikt för att förändra det han inte tycker om.

Ingen person i Fi vill ta ifrån dig och din kompis den relation och jargong ni har. Om ni är lyckliga med det är Fi lyckliga med det! Det Fi vill verka för är att hbtq-personer som ofrivilligt blir trakasserade och utstår annat förtryck ska slippa detta.

Håller inte med dig. Tycker att det finns en tydlig vithetsnorm när det enda som får fäste och sprids är vissa typer av frågor av vissa typer av människor. Sen är det möjligt att Fi kan utveckla sin kampanjförmåga, men det är inte ett speciellt rikt parti än så länge och då får man jobba med de resurser som finns.
    Det har ju att göra med hur man framställer sig själv. Om det är eran prioriterade fråga så är det ju det enda folk ser utav er. Hade människor sett att ni tog upp relevanta och viktiga frågor hade folk i samhället sett F! som ett relevant och viktigt parti, men så är det ju inte idag. Samhället skrattar åt F! precis som man skrattar åt vad tjejer har för åsikter i samhället och det beror ju till störst del på hur F! agerar själva.  

Jag tänker inte säga att F! inte får existera, men vore det inte smartare att locka till sig en större publik än endast t ex homosexuella och innerstadsmänniskor på södermalm? (de enda jag vet som röstar på F! iaf).

Hur ska man annars få till en förändring?  

Problemet med F! är ju att ingen tar F! på allvar trots att jämställdhetsfrågor är viktiga(både för män och kvinnor). Jag vill inte rösta på dem som sagt. 
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?