• Anonym (alltsåva)

Är F! inte otroligt naiva?

Såhär skriver F! på sin hemsida: 

Jorden tillhör oss alla

Feministiskt initiativ har en vision om en fri värld som inte begränsas av skarpa gränser och höga uteslutande murar. Gränser skapar ett ?vi och dom?, bidrar till att skapa rädsla för andra människor och utgör rasismens fundament. Istället vill Fi bygga en värld efter principen att jorden tillhör oss alla och ska med omsorg och respekt delas rättvist mellan hela jordens befolkning. Så längevärlden är uppdelad och präglad av orättvisor ? krig, tortyr, miljökatastrofer, statligt förtryck, förföljelse, fattigdom, våld, hot, sexuella övergrepp och rättslöshet ? kommer det att finnas människor som väljer att resa över gränser eller fly för att söka skydd och ett värdigare liv i ett annat land. Feministiskt initiativ anser att det ska vara varje människas rättighet.

F! arbetar för att:
    En fri värld där människor kan röra sig fritt och bosätta sig var de vill på jorden.
    Stärka barns rättigheter i migrationsprocessen genom att göra FN:s barnkonvention till Svensk lag.
    Resurser och insatser till etablering stärks och fördelas rättvist mellan kvinnor och män.
    Flykting- och försörjningsstödhandläggares individuella kartläggning av nyanlända flyktingar inte färgas av förutbestämda patriarkala eller rasistiska uppfattningar.
    Papperslösa ska ha möjlighet att ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen och prövas på lika villkor som övriga kommuninvånare.
    Papperslösas trygghet i kontakt med välfärdsinstitutioner.
    Vara möjligt för papperslösa att anmäla brott utan att riskera deportation
    Stoppa frihetsberövandet av medborgare som fått avslag på sin asylansökan och stänga alla förvar.
    Statslösa ska få permanent uppehållstillstånd efter sex månader om inget särskilt skäl talar emot det.
    Ingen ska kunna dömas till utvisning.

feministisktinitiativ.se/politik/feministisk-antirasism/

Är det bara jag eller känns de liksom otroligt naiva?? 

Är det någon här som röstar på dem? 
  • Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2015-10-17 12:33:50 följande:

De flesta av mina vänner och bekanta röstar på F! alternativt miljöpartiet. Vi är inte naiva, vi vill bara ha jämställdhet.

Naivt att rösta på ett naivt parti.
  • doge
    Gert skrev 2015-10-17 14:18:26 följande:

Fi är otroligt naiva. Fi är faktiskt ännu mer naiva än Socialdemokraterna och då är det riktigt illa!

Vilket parti ska man egentligen rösta på? 

Jag vill ha ett parti som prioriterar: 
    - Vår värdelösa offentliga sektor och förfallande välfärd(vård, utbildning, rättsväsende med mera, det börjar gå utför för Sverige)  

- Psykisk ohälsa eftersom stor del av vår befolkning mår väldigt psykiskt dåligt och svensson förstår sig inte på ångestsjukdomar  

- Att förändra de förlegade mans-och kvinnorollerna  

- Minska eller helst stoppa invandringen(enough is enough) 

- Jobbar med miljö och djurfrågor 

- Anstränger sig för bostadspolitiken som är galen i städer som Stockholm och Göteborg 

- Ändrar narkotikapolitiken till ett fungerande system eftersom missbrukare blir kränkta inom vården 

Typ, så. 
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Lord Hans

Nu är ju F! ett parti som arbetar för fördelar på grund av kön så deras syn på rättvisa gör ju argumenteringen ganska ihålig.

• doge
    Lord Hans skrev 2015-10-17 14:42:34 följande:

Nu är ju F! ett parti som arbetar för fördelar på grund av kön så deras syn på rättvisa gör ju argumenteringen ganska ihålig.

Ja precis, det blir väldigt tvetydigt för en som är intresserad av jämställdhetsfrågor att de bara fokuserar på kvinnor. För att ändra kvinnorollen i samhället måste man ju också ändra på mannens roll i vårat samhälle också, annars går det ju inte så bra. 

För att kunna ändra på mannens roll behöver man ju föra en dialog med alla män i samhället. Annars blir ju F! i praktiken (och utifrån männens synvinkel) bara ett gäng hönor som sitter och kacklar och ingen bryr sig. 

Det är synd att det är så, men i praktiken är det ju vad som händer. Om man vill få en förändring ifrån män måste de ju vända sig till män också(för jag tror att många män är ganska trötta på bilden av mannen hur en man "ska vara" också). 

Exempelvis diskrimineras män i vårdnadstvister, om de vill söka jobb på barndagis("han kanske är pedofil"), i rättsväsendet("han är man en elak vit man så det är självklart att han är skyldig") osv och självklart är det allvarligt även om män har stora fördelar i samhället bara genom att vara män. Men männen får höra att "De får ta sådant för det är omanligt att klaga". Och det är fel. 

De jag känner som röstar på fi säger liksom emot sig själva. De säger att de vill hjälpa människor som blir diskriminerade, men de jag känner som röstar på fi diskriminerar ju män själva exempelvis.

Lite förvirrande tycker jag det är. "Vit kränkt man" brukar de skämta om; är inte det ett rasistiskt uttryck - om de nu jobbar emot rasistfrågor? Hur skulle det låta om man sa "en svart kränkt man"? Hade man varit rasistisk då? Jag blir liksom förvirrad utav deras politik. 
  • Vanillaextract
    Anonym (H) skrev 2015-10-17 12:33:50 följande:

De flesta av mina vänner och bekanta röstar på F! alternativt miljöpartiet. Vi är inte naiva, vi vill bara ha jämställdhet.

Vilka lagliga rättigheter är det ni saknar som män har menar du?
  • Zarch
    doge skrev 2015-10-17 13:55:58 följande:

Jag håller med fullständigt. Det behövs ett parti som står upp för kvinnors rätt i samhället - men jag skulle aldrig lägga min röst på F!. 

Jag tycker det är lite dumt också att också kalla sig "feminister" eftersom de ju tappar 50% av rösterna bara sådär. "Realistpartiet" eller något vore vettigare att kalla sig(vet inte vad som skulle passa) för att locka manliga väljare. 

Det finns massor av manliga frågor som också är väldigt viktiga och ämnen att diskutera men det känns som F! bara vill sitta och tycka en massa saker som inte har sin grund i verkligheten utan deras drömbild av en massa "viktiga" åsikter. 

Nej i dagsläget skulle jag faktiskt inte heller lägga min röst på FI, men konceptet tycker jag är bra. Det behövs ett parti som kämpar för kvinnliga rättigheter och jämställdhet.

Tycker inte heller att deras partiprogram i sig är så provocerande, kan faktiskt tycka att det är självklarheter som tas upp. Driv det hårdare skulle jag vilja säga, det är dags att man på ett vasst, tydligt och konstruktivt sätt börjar utmana gubbväldet. Vassare profiler utåt skulle behövas.

Men där är det ju faktiskt vi som kan förändra vår inställning till feminism idag, det är fruktansvärt att det har blivit det värsta skällsordet man kan kallas för. Det är faktiskt vi kvinnor som stjälper varandra där, män ryggdunkar varandra medans vi fnissigt vill foga oss in i ledet. Skärpning, står vi upp för varandra så lovar jag att skällsorden avdramatiseras och successivt avtar. Vi ska inte tystas ner, börjar vi stå upp för våra medsystrar så kan man ju också i framtiden se en bredare och ett mer mångfacetterat kvinnoklientel inom den feminiska politiska rörelsen.

Äh fy sjutton vad jag svamlar idag, låter som att jag har snortat litium. Hoppas du eller någon förstår lite av min poäng iallafall.
  • Zarch
    Gert skrev 2015-10-17 14:18:26 följande:

Fi är otroligt naiva. Fi är faktiskt ännu mer naiva än Socialdemokraterna och då är det riktigt illa!

Hehe, ja sabla fruntimmer förstår inte mycket.

Det är bra att vi har förståndiga karlar som dig att luta huvudet mot när vi inte förstår bättre.
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 15:18:15 följande:
    Nej i dagsläget skulle jag faktiskt inte heller lägga min röst på FI, men konceptet tycker jag är bra. Det behövs ett parti som kämpar för kvinnliga rättigheter och jämställdhet.

Tycker inte heller att deras partiprogram i sig är så provocerande, kan faktiskt tycka att det är självklarheter som tas upp. Driv det hårdare skulle jag vilja säga, det är dags att man på ett vasst, tydligt och konstruktivt sätt börjar utmana gubbväldet. Vassare profiler utåt skulle behövas.

Men där är det ju faktiskt vi som kan förändra vår inställning till feminism idag, det är fruktansvärt att det har blivit det värsta skällsordet man kan kallas för. Det är faktiskt vi kvinnor som stjälper varandra där, män ryggdunkar varandra medans vi fnissigt vill foga oss in i ledet. Skärpning, står vi upp för varandra så lovar jag att skällsorden avdramatiseras och successivt avtar. Vi ska inte tystas ner, börjar vi stå upp för våra medsystrar så kan man ju också i framtiden se en bredare och ett mer mångfacetterat kvinnoklientel inom den feminiska politiska rörelsen.

Äh fy sjutton vad jag svamlar idag, låter som att jag har snortat litium. Hoppas du eller någon förstår lite av min poäng iallafall.
    Jag svamlar också, det är väl det man gör här på FL? Skrattande 

Ja konceptet är bra, men sedan tar det för min del stopp när jag går in och läser om deras frågor. 

Min känsla(är ju också intresserad av jämställdhetsfrågor) när jag läser på F!s hemsida är väl ungefär "Men kom ner på jorden" och det är ju tråkigt men de verkar ju vilja ha det så(?).

Jag tycker det ser ut som att Sverige behöver ett nytt parti med lite sunt bondförnuft. Ett parti som tar upp det som är viktigt just nu i samhället, utan en massa gammalt groll och fördomar.  

• Tom Araya
    Zarch skrev 2015-10-17 15:20:49 följande:
    Hehe, ja sabla fruntimmer förstår inte mycket.

Det är bra att vi har förståndiga karlar som dig att luta huvudet mot när vi inte förstår bättre.
    Det är inte "fruntimmer" det är fel på, det är vissa och de söker sig ofta till mp eller Fi. Finns säkert minst lika många stolpskott bland män och vissa av även de söker sig till samma partier.
  • belula
    doge skrev 2015-10-17 14:20:33 följande:
    Det har ju att göra med hur man framställer sig själv. Om det är eran prioriterade fråga så är det ju det enda folk ser utav er. Hade människor sett att ni tog upp relevanta och viktiga frågor hade folk i samhället sett F! som ett relevant och viktigt parti, men så är det ju inte idag. Samhället skrattar åt F! precis som man skrattar åt vad tjejer har för åsikter i samhället och det beror ju till störst del på hur F! agerar själva.  

Jag tänker inte säga att F! inte får existera, men vore det inte smartare att locka till sig en större publik än endast t ex homosexuella och innerstadsmänniskor på södermalm? (de enda jag vet som röstar på F! iaf).

Hur ska man annars få till en förändring?  

Problemet med F! är ju att ingen tar F! på allvar trots att jämställdhetsfrågor är viktiga(både för män och kvinnor). Jag vill inte rösta på dem som sagt. 
    Jag är inte Fi, inte ens medlem :) Jag har röstat på dem eftersom jag tycker att de behövs och håller med dem om en hel del. Absolut inte alls dock och tycker att de liksom alla andra partier har massor som de kan utveckla och förbättra, storstadsperspektivet är ett sånt.

Jag håller dock inte med om att de är naiva på det sätt du beskrivit tidigare, håller inte med om problemställningen. Tycker att den låter tabloidbaserad, utan kunskap om vad som ligger bakom eller vad som inte syns. Många tar Fi på allvar, och många gör det inte. Ett problem är att frågor förenklas och trivialiseras enormt i drev. Säkert kan Fi förbättra sitt kampanjande, men det betyder ju inte att deras politik är enkel och naiv.
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?