• Anonym (alltsåva)

Är F! inte otroligt naiva?

Såhär skriver F! på sin hemsida: 

Jorden tillhör oss alla

Feministiskt initiativ har en vision om en fri värld som inte begränsas av skarpa gränser och höga uteslutande murar. Gränser skapar ett ?vi och dom?, bidrar till att skapa rädsla för andra människor och utgör rasismens fundament. Istället vill Fi bygga en värld efter principen att jorden tillhör oss alla och ska med omsorg och respekt delas rättvist mellan hela jordens befolkning. Så längevärlden är uppdelad och präglad av orättvisor ? krig, tortyr, miljökatastrofer, statligt förtryck, förföljelse, fattigdom, våld, hot, sexuella övergrepp och rättslöshet ? kommer det att finnas människor som väljer att resa över gränser eller fly för att söka skydd och ett värdigare liv i ett annat land. Feministiskt initiativ anser att det ska vara varje människas rättighet.

F! arbetar för att:
    En fri värld där människor kan röra sig fritt och bosätta sig var de vill på jorden.
    Stärka barns rättigheter i migrationsprocessen genom att göra FN:s barnkonvention till Svensk lag.
    Resurser och insatser till etablering stärks och fördelas rättvist mellan kvinnor och män.
    Flykting- och försörjningsstödhandläggares individuella kartläggning av nyanlända flyktingar inte färgas av förutbestämda patriarkala eller rasistiska uppfattningar.
    Papperslösa ska ha möjlighet att ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen och prövas på lika villkor som övriga kommuninvånare.
    Papperslösas trygghet i kontakt med välfärdsinstitutioner.
    Vara möjligt för papperslösa att anmäla brott utan att riskera deportation
    Stoppa frihetsberövandet av medborgare som fått avslag på sin asylansökan och stänga alla förvar.
    Statslösa ska få permanent uppehållstillstånd efter sex månader om inget särskilt skäl talar emot det.
    Ingen ska kunna dömas till utvisning.

feministisktinitiativ.se/politik/feministisk-antirasism/

Är det bara jag eller känns de liksom otroligt naiva?? 

Är det någon här som röstar på dem? 
  • Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?
  • Zarch
    doge skrev 2015-10-17 15:32:54 följande:

Jag svamlar också, det är väl det man gör här på FL?  

Ja konceptet är bra, men sedan tar det för min del stopp när jag går in och läser om deras frågor. 

Min känsla(är ju också intresserad av jämställdhetsfrågor) när jag läser på F!s hemsida är väl ungefär "Men kom ner på jorden" och det är ju tråkigt men de verkar ju vilja ha det så(?).

Jag tycker det ser ut som att Sverige behöver ett nytt parti med lite sunt bondförnuft. Ett parti som tar upp det som är viktigt just nu i samhället, utan en massa gammalt groll och fördomar.  

Håller med! Prioritera relevanta frågor och lägg mindre energi på goja, på tok för mycket av den varan idag. Och jag tror att man vinner mycket på att faktiskt börja våga lyfta provocerande ämnen, vill man föra fram kvinnors rättigheter så får man inte vara rädd för att stöta sig med mansdrevet.
  • belula
    doge skrev 2015-10-17 15:03:03 följande:
    Ja precis, det blir väldigt tvetydigt för en som är intresserad av jämställdhetsfrågor att de bara fokuserar på kvinnor. För att ändra kvinnorollen i samhället måste man ju också ändra på mannens roll i vårat samhälle också, annars går det ju inte så bra. 

För att kunna ändra på mannens roll behöver man ju föra en dialog med alla män i samhället. Annars blir ju F! i praktiken (och utifrån männens synvinkel) bara ett gäng hönor som sitter och kacklar och ingen bryr sig. 

Det är synd att det är så, men i praktiken är det ju vad som händer. Om man vill få en förändring ifrån män måste de ju vända sig till män också(för jag tror att många män är ganska trötta på bilden av mannen hur en man "ska vara" också). 

Exempelvis diskrimineras män i vårdnadstvister, om de vill söka jobb på barndagis("han kanske är pedofil"), i rättsväsendet("han är man en elak vit man så det är självklart att han är skyldig") osv och självklart är det allvarligt även om män har stora fördelar i samhället bara genom att vara män. Men männen får höra att "De får ta sådant för det är omanligt att klaga". Och det är fel. 

De jag känner som röstar på fi säger liksom emot sig själva. De säger att de vill hjälpa människor som blir diskriminerade, men de jag känner som röstar på fi diskriminerar ju män själva exempelvis.

Lite förvirrande tycker jag det är. "Vit kränkt man" brukar de skämta om; är inte det ett rasistiskt uttryck - om de nu jobbar emot rasistfrågor? Hur skulle det låta om man sa "en svart kränkt man"? Hade man varit rasistisk då? Jag blir liksom förvirrad utav deras politik. 
    Jag undrar var du fått den här bilden av partiet? Kan inte vara genom partiprogrammet iaf! Fi fokuserar inte bara på kvinnor, de fokuserar på hela samhället, särskilt för de strukturer som hindrar människor från att ha makt över sitt liv på samma villkor, män som kvinnor och alla andra. De har stor koll på att män diskrimineras i vårdnadstvister och de hävdar att förtryck är baserat på långt mycket fler faktorer än endast kön eller genus. Klass, funktion och ålder tex.

I begreppet rasism ligger ett maktperspektiv. Vit kränkt man syftar inte på en man som blir diskriminerad i en vårdnadstvist. Vita blir diskriminerade, men ytterst sällan på grund av sin hudfärg. Däremot blir svarta det varför det inte är jämförbart att använda det på det sätt du gör.
  • Zarch
    Tom Araya skrev 2015-10-17 15:38:53 följande:

Det är inte "fruntimmer" det är fel på, det är vissa och de söker sig ofta till mp eller Fi. Finns säkert minst lika många stolpskott bland män och vissa av även de söker sig till samma partier.

"Stolpskott" kan du nog finna inom alla partier. Finns det några friska partier överhuvudtaget idag? Tycker att det verkar som att "spanska sjukan" har slagit till lite överallt i våra olika politiska läger.
  • Tom Araya
    Zarch skrev 2015-10-17 15:58:55 följande:
    "Stolpskott" kan du nog finna inom alla partier. Finns det några friska partier överhuvudtaget idag? Tycker att det verkar som att "spanska sjukan" har slagit till lite överallt i våra olika politiska läger.
    Håller med. Det är dags och behov för nya friska vindar att svepa in över svensk politik. Drömmer
    Vi startar ett nytt parti, du och jag. Flört
  • Tom Araya
    belula skrev 2015-10-17 15:56:58 följande:
    Jag undrar var du fått den här bilden av partiet? Kan inte vara genom partiprogrammet iaf! Fi fokuserar inte bara på kvinnor, de fokuserar på hela samhället, särskilt för de strukturer som hindrar människor från att ha makt över sitt liv på samma villkor, män som kvinnor och alla andra. De har stor koll på att män diskrimineras i vårdnadstvister och de hävdar att förtryck är baserat på långt mycket fler faktorer än endast kön eller genus. Klass, funktion och ålder tex.

I begreppet rasism ligger ett maktperspektiv. Vit kränkt man syftar inte på en man som blir diskriminerad i en vårdnadstvist. Vita blir diskriminerade, men ytterst sällan på grund av sin hudfärg. Däremot blir svarta det varför det inte är jämförbart att använda det på det sätt du gör.
    Vad baserar du detta på? Står det att läsa någonstans?
  • belula
    Tom Araya skrev 2015-10-17 16:13:28 följande:
    Vad baserar du detta på? Står det att läsa någonstans?
    Vilket?
  • Zarch
    Tom Araya skrev 2015-10-17 16:12:22 följande:

Håller med. Det är dags och behov för nya friska vindar att svepa in över svensk politik.

Vi startar ett nytt parti, du och jag.

Låter som en bra ide, är inte så duktig på att starta upp projekt så det lämnar jag till dig. Kan dock bidra med bra idéer och många visioner.
  • doge
    belula skrev 2015-10-17 15:56:58 följande:

Genom bekanta, facebook osv. Jag läste en bok av en feminist som hette typ Ninni eller dylikt, en seriebok. Eftersom jag är nyfiken på vad feminismen handlar om. 

Som sagt känner jag inte många feminister men de jag träffat har varit mitt i innerstan där de sitter och diskuterar alla "problemen" i samhället över en fika/vin (mycket vin). Det påminner om på 70talet då det var kvinnlig revolution och samma typ ytav "kämparglöd" finns kvar, men frågorna de diskuterar om står inte i stäv med kvinnans revolution på 40talet. Vi blir inte diskriminerade på samma sätt längre utan vi har kommit väldigt långt. Jag tror dock många feminister(särskilt den yngre generationen) gärna vill göra revolution eftersom det brukar man vilja göra när man är ung, typ. De hade nästan tyckt det var bra om det var hemskt för kvinnor i Sverige, för då kan ju de komma dit och rädda dem. Om du förstår vad jag menar? När man bryr sig väldigt mycket om en politisk fråga så ser man gärna det man vill se sas. 

Dock finns självklart massor att jobba på för kvinnor i Sverige, men man måste ju utge sig på en saklig nivå. Man kan inte säga att kvinnor i Sverige blir diskriminerade och blablabla om det inte ÄR så. T ex har vi rösträtt precis som män, vi FÅR arbeta, vi får göra väldigt mycket saker som kvinnor i andra länder inte får göra så där är Sverige väldigt ledande, men bilden av hur en kvinna "ska" vara finns ju kvar från förr.

Det är den attityden vi behöver jobba bort, och jag tycker inte F! är särskilt bra att rösta på om man det är det man vill. De måste ju säga viktiga saker om de vill bli tagna seriöst, särskilt som kvinna är det väldigt viktigt att inte se dum ut eftersom ju män så enkelt kör över oss kvinnor.  

Då kan man inte ge männen vatten på sin kvarn, för det tar dom direkt och kör ner i halsen på en alternativt struntar i ens åsikter.

Vem man är och vem man utger sig för att vara är väldigt viktigt i sånahär sammanhang; det är därför alla politiker ser så seriösa ut i sina kostymer. De måste hela tiden tänka på sina val i livet eftersom de blir granskade av journalister ut i fingerspetsarna. Sossarnas förra ledare fick ju tom avgå eftersom hans sambo begått något försäkringsbedrägeri eller liknande. De kan inte gå i sköna bekväma kläder eftersom de måste bli tagna på allvar. Förstår du vad jag menar? 

När man arbetar som politiker är det oerhört viktigt att bli tagen på allvar, men den bilden har F! inte gett ut, varken i media eller sina kampanjer, vad jag har sett av dem iallafall. Deras ledare är en gammal alkistant, deras medlemmar gör vad jag kan se inte heller något vettigt, det enda man får höra är hur viktigt det är att säga "hen" och att man ska säga "en" istället för "man" eller att barnen på dagis måste ha dockor som är färgade för annars kan de bli rasister(gud hjälpe!). Det är bara sådant jag får höra från F! och då tycker man ju bara de är larviga. 
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Tom Araya
    belula skrev 2015-10-17 16:21:38 följande:
    Vilket?
    Det du skriver om din uppfattning av Fi?
  • doge

Min ena vän t ex tycker jättesynd om alla flyktingar och vill hjälpa dem, så hen brukar ge dem pengar och annat, hen tycker synd om dessa människor. 

De är jättefint att göra så, men vad hen inte verkar tänka på är att om alla fattiga människor tror att Sverige är hela världens socialkontor så kommer det komma massor utav flyktingar hit och vi kommer ej ha råd att hjälpa alla och då går det inte bra för Sverige alls. Det håller på att hända nu, i rasande fart, och vi har inte råd eller möjlighet att hjälpa några andra när vi inte ens har råd att hjälpa vår egna befolkning. Vi är inget välfärdsland längre tyvärr. 

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?