• Daniel12

    Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?

    Jag brukar resonera så här. Det spelar ingen roll hur fin mat du äter. Det du skiter ut i toaletten luktar lika illa iallafall.

    Förstår inte folk som måste skryta med att de äter t.ex Oxfile eller att de besöker fina/dyra restauranger. Speciellt inte folk som egentligen inte har råd med det.

    Varje löning när jag handlar ser jag alla dessa slösare som plockar upp varorna en och en på bandet liksom för att visa de som står bakom: "Titta vad jag har råd med och unnar mig". Folk köper det som ser gott ut, utan att tänka på vad det kostar, och att många bäckar små blir en stor å.

    Dessa Trash-familjer får sen leva på skitmat de sista veckorna innan nästa löning, för att de slösat frisk i början av månaden.

    Förresten, varför denna fokusering på mat, mat och mat hela tiden? Som om det vore det viktigaste i livet. Man äter för att leva, man lever inte för att äta.

    "Pengar är till för att rulla" brukar oansvariga människor säga, ja men när de väl rullat iväg så är de spenderade och kommer inte tillbaka. Och så står de där och klagar på att de är fattiga, när fattigdomen är självförvållad.

    Det borde startas ett program på TV som heter "Matlyxfällan", för detta är uppenbart ett stort problem bland folk..

  • Svar på tråden Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?
  • Daniel12
    Paxton skrev 2015-10-18 21:08:39 följande:

    Du ska nog ta och skita i vad folk köper för mat för du har inte en jävla aning om vad de har råd med och du har inte med det att göra.


    Jag lägger mig i för att jag anser att det är ett dumt beteende att leva över sina tillgångar. Har du problem med det behöver du överhuvudtaget inte läsa tråden. Hajaru?


  • sextiotalist
    Daniel12 skrev 2015-10-19 08:53:40 följande:
    Jag pratar om folk som t.ex. köper dyra köttbitar i charken, Oxfile och entrecote m.m. Som köper onödigt dyrt kött när de inte har råd, när de skulle kunna få en minst lika god måltid med billigare kött,

    Inte bara kött, utan dyra matvaror överhuvudtaget. Att man vill unna sig något ibland är absolut inte fel. Men det blir rätt patetiskt när de som egentligen inte har råd stoltserar i början av månaden med vilken dyr mat de köper, för att sedan i slutet av månaden klaga över hur fattiga de är och att de tvingas leva på pasta, potatis och ris utan tillbehör osv.
    Ingen bild jag känner igen. Som jag skrev innan, här är det lika lång kö till delikatessen och fisken varje helg, oavsett vilken tid det är i månaden (och de påsar man från delikatessen kan innehålla allt från det dyrare köttet till skinkan på extrapris, så man måste lusläsa vad de har i påsen).
    Du verkar bo i ett väldigt knepigt område, med folk med problematik av olika slag.
  • äldreochklokare
    Daniel12 skrev 2015-10-19 08:49:17 följande:
    Inte bara min, utan alla som står bakom i kön. Kan du annars svara mig på varför i helvete folk tar tid på sig med flit? Är det för att irritera dem som står bakom och eventuellt har bråttom? Eller är vissa människor helt enkelt så slöa att de inte klarar att lägga upp fler än en vara åt gången på bandet?
    jag upplever det aldrig så så jag förstår faktiskt inte hur DU orkar! Menar du på fullt allvar att du står och synar vad kunderna lägger på bandet? OCH att du dessutom tolkar det som att de lägger upp "dyra varor med flit" så andra ska se och på något sätt imponeras? Låter som om du själv har någon form av tvångstankar angående detta. Testat lite avstressningstekniker i sammanhanget? Tänk på nåt annat, titta inte på vad de de andra lägger upp, tänk inte på om de är långsamma eller snabba är ett hett tips. 

    Vissa männisor är helt enkelt bara mer noggranna och försöker göra som det brukar stå på skyltar i butiker, nämligen att man ska lägga varor en och en (inte bygga berg) och lägga streckkoden åt rätt håll.  Detta är ju för att göra arbetet smidigare för personalen. Om du inte begriper det har du problem.
  • sextiotalist
    Daniel12 skrev 2015-10-19 08:49:17 följande:
    Inte bara min, utan alla som står bakom i kön. Kan du annars svara mig på varför i helvete folk tar tid på sig med flit? Är det för att irritera dem som står bakom och eventuellt har bråttom? Eller är vissa människor helt enkelt så slöa att de inte klarar att lägga upp fler än en vara åt gången på bandet?
    Man ska lägga upp en vara åt gången, med streckkoden åt rätt håll, det gör oavsett om det är lågprismärken eller om det är något från charken.
    Så knäckebrödet, ICA´s billiga tvättmedel, påsen från charken, plastpåsarna etc får exakt samma behandling av mig. En vara i taget och streckkoden åt rätt håll

  • Paxton

    Jag läser och kommenterar vad jag vill. Du lägger ut ditt inbillningssjuka dravel på ett diskussionsforum och får vackert finna dig i att bli emotsagd. Sorry, du ska skita i vad främmande människor köper för mat.

  • Teddis
    Daniel12 skrev 2015-10-18 12:38:13 följande:

    Säkert också för att vara snäll mot kassörskan, men tror att folk gärna vill att andra ska se när de har råd att unna sig något gott och dyrt. Samtidigt som de plockar upp varorna på bandet så har de den där giriga minen mot de som står bakom, precis som att "Jag står över alla de där fattiglapparna som inte har råd att unna sig", samt att de gör folk som står bakom i kön frustrerade och irriterade eftersom det tar sådan tid när de envisas med att plocka upp varorna en efter en.


    Främst för att undvika att kassörskan får skador av det monotona kassaarbetet. Det är inte för att vara "snäll", det är en självklarhet när man besöker dennes arbetsmiljö. Tror de kollar bakåt för att de känner sig stressade... Det tar ju som sagt lite längre tid.
  • Teddis

    Jag brukar vara rätt bra på att inbilla mig saker men aldrig har jag tänkt som du. Det ger mig perspektiv på hur olika verkligheten kan se ut. Jag har en helt annan känsla vid bandet.

  • Kimban

    Vi har två olika sätt vi gör på beroende på hur mycket vi handlar.
    Storhandlar vi så hjälps vi åt att lyfta upp vagnen och tömma den på bandet, så allt ligger i en hög.
    Handlar vi mindre eller bara inte vill krossa varorna brukar den ena packa upp och den andra håller upp ett lakan så de bakom ska slippa se och känna att de blir avundsjuka.

  • Daniel12
    äldreochklokare skrev 2015-10-19 09:02:21 följande:
    jag upplever det aldrig så så jag förstår faktiskt inte hur DU orkar! Menar du på fullt allvar att du står och synar vad kunderna lägger på bandet? OCH att du dessutom tolkar det som att de lägger upp "dyra varor med flit" så andra ska se och på något sätt imponeras? Låter som om du själv har någon form av tvångstankar angående detta. Testat lite avstressningstekniker i sammanhanget? Tänk på nåt annat, titta inte på vad de de andra lägger upp, tänk inte på om de är långsamma eller snabba är ett hett tips. 

    Vissa männisor är helt enkelt bara mer noggranna och försöker göra som det brukar stå på skyltar i butiker, nämligen att man ska lägga varor en och en (inte bygga berg) och lägga streckkoden åt rätt håll.  Detta är ju för att göra arbetet smidigare för personalen. Om du inte begriper det har du problem.
    Jamen någonstans måste man ju fästa blicken. Eller ska man stå och titta ner hela tiden? Det blir ju lätt att man tittar framför sig om man står i kö, eller hur?

    Tvångstankar.. gosh! Allting ska visst ha en diagnos nuförtiden. Jag är för övrigt en ganska lugn person, men blir uppretad och stressad när folk segar sig och tar längre tid på sig än de behöver.
  • Daniel12
    Teddis skrev 2015-10-19 09:21:34 följande:

    Jag brukar vara rätt bra på att inbilla mig saker men aldrig har jag tänkt som du. Det ger mig perspektiv på hur olika verkligheten kan se ut. Jag har en helt annan känsla vid bandet.


    Ja vi människor har uppenbarligen olika syn på saker och ting. Det lär också vara en orsak till att missförstånd uppstår mellan människor. Visst kan man tagga ner och ta det coolt, men jag har svårt för folk som segar sig och drar ut på tiden..

Svar på tråden Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?