Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Säger ni "Jag älskar dig" till vänner?

Egentligen inte, men jag har upplevt det den senaste tiden att folk ibland gör så. Dels ifrån en ganska ny vän som skickar kramar och pussar osv. Och en plötslig kärleksförklaring (som dock bara är vänskapligt menat) från en vän i många år. Jag har också lite svårt för det, men jag tänker på andra sidan att jag inte bör vara negativ där, det är ju ändå något positivt. :) 

• AndreaBD
    lövet2 skrev 2015-10-20 22:06:19 följande:
    Jag är sextiotalist. Minns i skolan att min lärare försökte förklara för oss oförstående elever, att på engelska kan "I love you" betyda två olika saker. 1: "Jag älskar dig" som en kvinna kan säga till den man hon älskar. 2: "Jag gillar dig" eller "Jag tycker om dig", som man kan säga till en vän eller ett syskon, eller som en förälder kan säga till sitt barn.
    Vi tyckte det var ganska äckligt att amerikanska föräldrar sade så till sina barn. Det gav en lite incestuös känsla.
    Jag vet!... Jag tycker också det är lite konstigt, har själv inte varit med om att föräldrar säger så till sina barn. Men det gör de flesta numera och min dotter tyckte det var konstigt att jag inte gör, så nu har jag också börjat göra det, så att hon inte känner sig oälskat (trots att hon är vuxen). 

Jag säger dock inte det till sönerna. Dock är äldste sonen fortfarande "älskling" för mig (dock på tyska, "Schatz"), yngre sonen kramas numera åtminstone - han slutade med det ett tag under puberteten - så jag tänker inte utmana ödet där. 
Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" till vänner?