Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

Säger ni "Jag älskar dig" till vänner?

Jag säger inte "jag älskar dig" till någon annan än min man och mina barn. Jag sa det till min mamma några få gånger när hon levde, hon visste ändå.

Även om jag älskar mina vänner, skulle jag inte uttrycka det till dem på det sättet. Jag skulle kunna ge dem en kärleksförklaring, berätta hur mycket de betyder för mig och hur tacksam jag är för deras vänskap, om det kändes som rätt tillfälle. Men slentrianmässigt säga "I love you" känns så amerikanskt - jag skulle tycka det vore väldigt underligt om en kompis sa Jag älskar dig när vi bara avslutar ett helt vanligt samtal. Och om min man såg sms från diverse människor som skriver Jag älskar dig, skulle jag få en lång diskussion med honom om vem som egentligen gömmer sig bakom "Stina" i min adressbok. Nej inte normalt att säga/skriva det till kompisar i tid och otid.

• Silverjenny
    lövet2 skrev 2015-10-20 22:06:19 följande:

Jag är sextiotalist. Minns i skolan att min lärare försökte förklara för oss oförstående elever, att på engelska kan "I love you" betyda två olika saker. 1: "Jag älskar dig" som en kvinna kan säga till den man hon älskar. 2: "Jag gillar dig" eller "Jag tycker om dig", som man kan säga till en vän eller ett syskon, eller som en förälder kan säga till sitt barn.

Vi tyckte det var ganska äckligt att amerikanska föräldrar sade så till sina barn. Det gav en lite incestuös känsla.

Jag minns exakt samma från en engelskalektion i skolan. Vi hade en lång diskussion om det och läraren förklarade att på engelska kan love you betyda både älska och tycka om, och man kan säga det till vänner mm. Vi fnissade lite och tyckte också det var lite äckligt. Man kan avsluta brev till en vän med att skriva "Love, NN" fick vi också lära oss. Eller t.o.m "Lots of love". Jag är 70-talist.
Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" till vänner?