• ojhanna

    När räkna med att gå hem från jobb?

    Jag är gravid i vecka 22 med enäggstvillingar. Nu funderar jag mycket på hur jag ska tänka med hemgång innan förlossning.  Det som jag tänker är att eventuellt meddela min arbetsgivare att jag går hem x antal veckor innan förlossning med en ganska liten marginal för att undvika att behöva gå hem om jag skulle må bra. Känns så onödigt att slösa bort föräldradagar på att sitta hemma om jag lika gärna skulle kunna jobba. Och att i så fall vid behov sjukskriva mig istället. Har kontorsarbete så det är inget fysiskt betungande. 

    Förstår såklart att det inte finns något rätt och fel men det vore ändå intressant att ta del av hur andra tvillingmammor har gjort? Glad

  • Svar på tråden När räkna med att gå hem från jobb?
  • Trippelmamma76

    Sjukskriv dig från ca v 25 (senast 28) Det är en högriskgraviditet. Du behöver inte ta av föräldradagar. Konstigt att de inte informerat om detta från mvc?

  • ojhanna
    Men menar du att det är normen att man sjukskriver sig från vecka 25? Tycker det känns så onödigt att sjukskriva mig om jag är i skick att arbeta. Jag mår hur bra som helst nu i vecka 22, kan det hända så mycket på bara några veckor? På mvc har de bara sagt att det är olika hur man gör osv, tänkte bara om man kunde få några exempel på hur andra har tänkt och hur det har blivit.
  • Trippelmamma76

    Ja, det är rekommendationen då risken är väldigt hög för förtidsbörd, bl à pga det ökade trycket på livmodertappen. Det finns ju även ökad risk för en rad andra komplikationer. Du kommer förmodligen börja växa rätt bra från v 25 ca.

    I vissa länder sjukskriver man tidigare. Neonatalavdelningarna har väldigt gott om tvillingar... Ta kontakt med svenska tvillingklubben så kan du få bra information.

    Tro mig när jag säger att det inte är värt risken att föda alldeles för tidigt för att du inte vill vara sjukskriven. En tvillinggraviditet är inte samma sak som en vanlig graviditet.

  • Cleo1

    Det är ju högst individuellt när man behöver bli sjukskriven.Är trött på att hela tiden höra om v 25 som någon sorts magisk gräns för tvillingar både att de då kan komma vilken sekund som helst och att man inte ska kunna arbeta längre än så.Det är ju så upp till den gravida,hur hon mår,oavsett om hon väntar en,två eller tre barn.När jag väntade mina killar för två år sen så skrämdes jag av all " info" om detta snarare än blev trygg.Näe alla är olika.Jobba så länge du mår bra,det är hemskt drygt gå hemma sista tiden.I mitt fall blev det fem veckor,och de veckorna var fullt berättigade med befarad hf och inläggning för h bt,men fram tills dess,inga problem här.Lycka till och gå på din egen känsla.

  • Trippelmamma76

    Jo det är klart att det är olika. Problemet är väl att man ofta inte ens känt att man överansträngt sig och så plötsligt så har man förkortad eller utplånad livmodertapp och ligger där och får stoppande dropp och kortisonsprutor i hopp om att de inte ska födas redan runt v 30... Vet så många som råkat ut för detta, även jag själv. Sedan kollas ju tyvärr inte längden på livmodertappen om man inte söker specifikt för det eller sammandragningar. På mig gick det på några dagar. Min överansträngning bestod i att ha stått upp någon timme och lagat mat...

  • hallandsdäga

    Hej! Gick hem i v 33 (tvåäggstvillingar). Jag valde att gå hem när kroppen sa ifrån / blev heltidsjukskriven - kontorsjobb med högt tempo. Nu är jag i v 37 och väntar ivrigt på de små :)

    Jag tror att du får räkna med att gå hem efter v 30 någon gång då det blir tyngre och tyngre. Jag kände precis som du gör nu länge, men det gör jättemycket att vila på dagarna nu.

    Lycka till!


    ojhanna skrev 2015-10-22 16:09:59 följande:

    Jag är gravid i vecka 22 med enäggstvillingar. Nu funderar jag mycket på hur jag ska tänka med hemgång innan förlossning.  Det som jag tänker är att eventuellt meddela min arbetsgivare att jag går hem x antal veckor innan förlossning med en ganska liten marginal för att undvika att behöva gå hem om jag skulle må bra. Känns så onödigt att slösa bort föräldradagar på att sitta hemma om jag lika gärna skulle kunna jobba. Och att i så fall vid behov sjukskriva mig istället. Har kontorsarbete så det är inget fysiskt betungande. 

    Förstår såklart att det inte finns något rätt och fel men det vore ändå intressant att ta del av hur andra tvillingmammor har gjort? 


  • FruNyfiken

    När jag väntade tvillingar fick jag höra att man "per automatik" blir sjukskriven iv.25. Det stämmer dock inte! Om graviditeten fortlöper utan problem, arbetar man som vanligt. Jag arbetade heltid och tog semester de sista två veckorna innan ett planerat snitt i v. 38.

  • modsey

    Jobbade oxå helt dom vanligt fram t v 36 då de föddes med planerat snitt. Mådde perfekt hela tiden o var inte sjukskriven en dag. Enäggstvillingar som jag gick på täta kontroller med då de delade den yttre fostersäcken.

    Lycka till och ta det dom det kommet är mitt råd !

  • saralopas

    Jag är i v 23 nu med tvåäggstvillingar. Har haft besvär med foglossning sen v 15 och jag sover sämre och sämre på nätterna. Magen växer i ett rasande tempo, så får se hur länge till man orkar
    Än så länge jobbar jag 100 % och jag hoppas kunna fortsätta året ut iallafall.

Svar på tråden När räkna med att gå hem från jobb?