• Anonym (gymmaren)

    Könsneutralt omklädningsrum

    På mitt jobb finns ett litet gym där omklädnings/duschrum är könsneutralt. Har själv inte varit där ännu o vet inte om jag vågar faktiskt!?

    Vad tycker ni om könsneutrala omklädnings/duschrum? Har ni provat någon gång?

  • Svar på tråden Könsneutralt omklädningsrum
  • Anonym (hm)
    Aniiee skrev 2015-10-26 18:01:52 följande:
    Som sagt, de flesta som föds med tvetydigt kön tvångsopererades..... det görs inte i lika stor utsträckning längre, nuförtiden väntar man in barnen och deras viljor, efter ett stort antal "fiaskon" (föräldrarna valde det ena könet, men barnen visade sig senare trivas bättre som det andra)

    De flesta som lever som fysiskt tvekönade, eller av andra orsaker inte håller sig till det kön de tilldelades vid visuell inspektion vid födseln (man kan till exempel födas med en penis men ha XX-kromosomer. Bara som ett exempel av mååånga.) gör förmodligen som jag (som är androgyn och gender fluid): Väljer det omklädningsrum som känns bäst vid tillfället och kanske lite hur omklädningsrummen ser ut. Eller har redan valt att betrakta sig som ett av de två binära könen och väljer efter det. 
    Får jag ställa en (OT) nyfikenhetsfråga, jag (tror att jag) förstår att du inte identifierar dig som ett kön, men är du alltså också biologiskt androgyn, dvs född med oklart kön? Hur är du funtad rent fysiskt? (vill betona att jag bara är nyfiken och att det är okej att inte vilja svara )
  • Melinoe

    Personligen skulle jag inte ha något problem med det men så är jag van med att gym och badhus bara har ett omklädningsrum. Har aldrig haft problem med att någon skulle se mig naken heller (speciellt I omklädningsrum, har de inte bättre saker för sig än att kolla på folk som byter om ) så det spelar ju såklart in.

    Vad du kan göra är att gå ner dit och kolla, det kanske finns ombytesbås och duschkuber där ingen kan se dig. Skulle ett sådant upplägg funka? Finns det ingen sån möjlighet och du inte känner dig bekväm är det ju bara att gå där ifrån.

  • Aniiee
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 18:06:10 följande:
    Får jag ställa en (OT) nyfikenhetsfråga, jag (tror att jag) förstår att du inte identifierar dig som ett kön, men är du alltså också biologiskt androgyn, dvs född med oklart kön? Hur är du funtad rent fysiskt? (vill betona att jag bara är nyfiken och att det är okej att inte vilja svara )
    Nej, jag har klara och fungerande könsdelar både på insidan och utsidan, kvinnliga sådana (dock har jag även ett överflödigt organ). Däremot så har jag "manlig" hormonmix, "manlig" hjärna, lite extra könskromosomer och androgynt utseende, så pass att jag har vänner som faktiskt inte vet om jag är man eller kvinna.

    Om du klär av mig naken och tittar så skulle du konstatera att jag var kvinna. Om du tog ett blodprov och tittade skulle det genast bli lite mer komplicerat.

    Jag är helt enkelt BÅDE kvinna och man rent biologiskt, även om det inte syns utanpå. När det kommer till könsuttryck så är jag oftast en "hen" (god, i hate that word), men ibland väljer jag mellan man och kvinna. Det blir enklast så. 

    Och, btw, så får man alltid fråga mig om sånt här. Jag tycker det är viktigt att sprida kunskap och förståelse. Solig Även om många blir förvirrade, mest =P
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (hm)
    Aniiee skrev 2015-10-26 18:30:34 följande:
    Nej, jag har klara och fungerande könsdelar både på insidan och utsidan, kvinnliga sådana (dock har jag även ett överflödigt organ). Däremot så har jag "manlig" hormonmix, "manlig" hjärna, lite extra könskromosomer och androgynt utseende, så pass att jag har vänner som faktiskt inte vet om jag är man eller kvinna.

    Om du klär av mig naken och tittar så skulle du konstatera att jag var kvinna. Om du tog ett blodprov och tittade skulle det genast bli lite mer komplicerat.

    Jag är helt enkelt BÅDE kvinna och man rent biologiskt, även om det inte syns utanpå. När det kommer till könsuttryck så är jag oftast en "hen" (god, i hate that word), men ibland väljer jag mellan man och kvinna. Det blir enklast så. 

    Och, btw, så får man alltid fråga mig om sånt här. Jag tycker det är viktigt att sprida kunskap och förståelse. Solig Även om många blir förvirrade, mest =P
    Tusen tack för svar! Vilket överflödigt organ har du? Och om du hatar "hen" som ord, vill du att man refererar till dig som "hon" eller "han" i tredje person? Eller spelar det helt enkelt ingen roll?
  • Anonym (hm)
    Aniiee skrev 2015-10-26 18:30:34 följande:
    Däremot så har jag "manlig" hormonmix, "manlig" hjärna,
    Och vad gör din hjärna "manlig" förresten? Jag är t ex kvinna både biologiskt och mentalt, heterosexuell, och tror inte att jag har någonting "extra", men jag upplever min hjärna som könlös.

    Förlåt TS, nu ska jag sluta vara OT.
  • Aniiee
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 18:44:13 följande:
    Tusen tack för svar! Vilket överflödigt organ har du? Och om du hatar "hen" som ord, vill du att man refererar till dig som "hon" eller "han" i tredje person? Eller spelar det helt enkelt ingen roll?
    Any time. Jag har en tredje könskörtel (det som blir äggstockar/testiklar). Den började utvecklas mot testikel, men den stannade av, så det är mest en liten köttsäck

    Jag bry mig inte .om man säger han eller hon, eller den för den delen. Eller xie eller hän (båda könsneutrala). Jag vet faktiskt inte vad jag har emot hen...... kanske för att det missbrukats till döds.
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 18:47:44 följande:
    Och vad gör din hjärna "manlig" förresten? Jag är t ex kvinna både biologiskt och mentalt, heterosexuell, och tror inte att jag har någonting "extra", men jag upplever min hjärna som könlös.

    Förlåt TS, nu ska jag sluta vara OT.
    Hjärnor ser ju olika ut, och är dessutom plastiska (växer om, kopplar om, och har sig under livet), men rent generellt handlar det om signalsubstanser och arkitektur. En "manlig" hjärna har fler kopplingar i varje hjärnhalva, medan "kvinnliga" har fler kopplingar mellan hjärnhalvorna (därav "myten" (som visat sig vara sanning) att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt än män, generellt). "Manliga" hjärnor har mindre grå substans, "kvinnliga" har mindre vit hjärnsubstans och mindre cerebrospinal vätska. Med mera, med mera, med mera. 

    Med allt detta sagt att "manliga" och "kvinnliga" hjärnor är olika. Inte olika bra!

    Science, bitches! Solig
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (hm)
    Aniiee skrev 2015-10-26 19:16:38 följande:
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 18:47:44 följande:
    Och vad gör din hjärna "manlig" förresten? Jag är t ex kvinna både biologiskt och mentalt, heterosexuell, och tror inte att jag har någonting "extra", men jag upplever min hjärna som könlös.

    Förlåt TS, nu ska jag sluta vara OT.
    Hjärnor ser ju olika ut, och är dessutom plastiska (växer om, kopplar om, och har sig under livet), men rent generellt handlar det om signalsubstanser och arkitektur. En "manlig" hjärna har fler kopplingar i varje hjärnhalva, medan "kvinnliga" har fler kopplingar mellan hjärnhalvorna (därav "myten" (som visat sig vara sanning) att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt än män, generellt). "Manliga" hjärnor har mindre grå substans, "kvinnliga" har mindre vit hjärnsubstans och mindre cerebrospinal vätska.
    Ok, men VET du att din hjärna de facto är manlig, eller antar du, eftersom du t ex inte kan göra flera saker samtidigt, eller av någon annan anledning? (fortfarande är jag bara nyfiken och försöker förstå, även om frågan låter näsvis, jag vet bara inte hur den ska formuleras för att inte göra det...)
  • Aniiee
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 19:21:47 följande:
    Ok, men VET du att din hjärna de facto är manlig, eller antar du, eftersom du t ex inte kan göra flera saker samtidigt, eller av någon annan anledning? (fortfarande är jag bara nyfiken och försöker förstå, även om frågan låter näsvis, jag vet bara inte hur den ska formuleras för att inte göra det...)
    Jag vet, eftersom jag ägnat några år som försökskanin =P Jag har gjort otaliga utredningar om allt möjlig, från varför folk får asperger/autismspektrumdiagnoser till varför jag har olika långa ben (skiljer tre millimeter). Jag har gjort diverse könsutredningar, både fysiska och psykiska, varit frivillig i diverse forskningsprojekt, och betalat för att få veta saker om mig själv och om människor i allmänhet. Så jag "har papper på" att jag är mysko =P

    För övrigt är jag personligen väldigt bra på multi-tasking ;)

    Och, som sagt. Det är lugnt. Fråga du Solig
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (H)
    Anonym (gymmaren) skrev 2015-10-26 11:58:54 följande:

    På mitt jobb finns ett litet gym där omklädnings/duschrum är könsneutralt. Har själv inte varit där ännu o vet inte om jag vågar faktiskt!?

    Vad tycker ni om könsneutrala omklädnings/duschrum? Har ni provat någon gång?


    Det beror på vad det är för jobb och hur van man är att se nakna kroppar tycker jag.

    Jag har bytt om med män på jobbet men man är van och ingen bryr sig.
  • Anonym (gymmaren)
    Aniiee skrev 2015-10-26 19:16:38 följande:
    Any time. Jag har en tredje könskörtel (det som blir äggstockar/testiklar). Den började utvecklas mot testikel, men den stannade av, så det är mest en liten köttsäck

    Jag bry mig inte .om man säger han eller hon, eller den för den delen. Eller xie eller hän (båda könsneutrala). Jag vet faktiskt inte vad jag har emot hen...... kanske för att det missbrukats till döds.
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 18:47:44 följande:
    Och vad gör din hjärna "manlig" förresten? Jag är t ex kvinna både biologiskt och mentalt, heterosexuell, och tror inte att jag har någonting "extra", men jag upplever min hjärna som könlös.

    Förlåt TS, nu ska jag sluta vara OT.
    Hjärnor ser ju olika ut, och är dessutom plastiska (växer om, kopplar om, och har sig under livet), men rent generellt handlar det om signalsubstanser och arkitektur. En "manlig" hjärna har fler kopplingar i varje hjärnhalva, medan "kvinnliga" har fler kopplingar mellan hjärnhalvorna (därav "myten" (som visat sig vara sanning) att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt än män, generellt). "Manliga" hjärnor har mindre grå substans, "kvinnliga" har mindre vit hjärnsubstans och mindre cerebrospinal vätska. Med mera, med mera, med mera. 

    Med allt detta sagt att "manliga" och "kvinnliga" hjärnor är olika. Inte olika bra!

    Science, bitches! Solig
    Så intressant! Går ifrån ämnet lite nu.... Men det att män och kvinnor har olika kopplingar i hjärnan har jag hört talas om. Men har man kommit fram till om kvinnor och män FÖDS med olika kopplingar mellan hjärnorna, eller om dessa (som du skriver) kopplar om baserat på de sociala normerna och miljön under uppväxten?
Svar på tråden Könsneutralt omklädningsrum