• terfje

Födelsedag!

Hej!
    Jag är tillsammans med en kille som har en dotter på 9 år och vi kommer bra överrens.
    Hennes mamma träffar henne bara på loven. På höstlovet firade mamman dottern eftersom dottern fyllde år nu i tisdags.
    Jag har ej några egna barn men jag hade ju ringt min dotter på hennes födelsedag om jag bara träffar henne på lovet även om jag firat henne i förskott.

Tycker det verkar konstigt eller jag kanske är konstig istället.

• Svar på tråden Födelsedag!
  • terfje
    Anonym (hum) skrev 2015-11-08 10:42:00 följande:

Brukar mamman ringa annars? Får hon ringa? Aldrig tänkt att mamman inte ringt för att hon tycker det är jobbigt att dottern inte är med henne när hon fyller år. Sen vad är problemet dottern är firad av mamman tidigare. Herregud vad ni styvisar söker problem som inte finns. Vad gjorde DU på hennes födelsedag?

Hej!

Jag ser inte något problem i att hon firade henne innan. Mamman får ringa hur mycket hon vill och när hon vill. Däremot får inte dottern ringa oss hur hon vill när hon är hos sin mamma. Jag söker inte problem. Ärligt talat så bryr jag mig dottern mer än hennes mor som inte bryr sig ett dugg om hur det går i skolan. Vad hennes lärare eller kompisar heter.

Vi firade henne med presenter på morgonen och hon fick bestämma vad vi skulle ha till middag.
  • terfje
    Anonym (H) skrev 2015-11-08 12:42:24 följande:
    Men herregud. Någon som har dåliga erfarenheter av bonusföräldrar eller? Nä, såklart biomamman inte kan göra fel! Självklart är det så att barnet bara säger att hon inte får ringa för att inte göra någon ledsen.
    Varför skulle barnet inte vilja ringa sin pappa bara för att hon "träffar honom jämt"? Min dotter bor hos mig på heltid men vill iaf ringa när hon är hos den andra föräldern varannan helg.

Varför ska mamman INTE veta vad barnets lärare heter? Det kallas för att engagera sig i sitt barns liv. Och varför i hela fridens namn är det dom som ska flytta? Det får väl biomamman göra om hon vill vara en större del i sin dotters liv.
    Jag håller med dig till 100%. 
    Dottern vill att vi ringer varje dag när hon är nere hos sin mamma. Mamman som väljer att flytta 35 mil bort för att hon träffat en ny.
    Pappan blev boendeförälder vilket inte biomamman hade räknat med.
    Att veta vad läraren heter med mera kallas för att engagera sig som sagt.
    När hon har sina extra helger hämtar hon henne på onsdag eftermiddag på skolan. Mamman är inte ens tillräckligt vuxen att klara av att ringa skolan själv och säga att jag hämtar en timme tidigare på skolan. Utan ringer pappan för att han ska ringa skolan.

När jag berättar för mamman hur duktig hon är på ridskolan vilket vi fråga om det var okej om hon fick börja rida. Vilket det var.
    Då är det mest synd om mamman för att hon inte får lära henne att rida själv. Vilket jag svarar du kan lära henne mer teoretisk angående hästar. Visst det kan jag men det mest synd att jag inte får lära henne rida.

Varför är det så för att man engagerar sig i sitt bonusbarn och råkar vara styvmor så är det alltid fel på mig i första hand. Jag hjälper henne med läxor med mera tar mig tid för ensamtid med bonusen, bara jag och hon.

Gör mamman detta nej. Tvångsklippning och allmänt ifrågasättande angående allt.
    Får hem en tös med ett självförtroende i botten. De gånger mamman ringer så vill oftast inte dottern prata med sin mamma.
  • terfje
    Anonym (JaJösses) skrev 2015-11-08 14:46:51 följande:

Du borde verkligen backa ts!

Jag hoppas verkligen att mamman med familj flyttar tillbaka så flickan får ha sin MAMMA i sitt liv.

Du är en sån som i mina ögon är farlig för bonusbarn! Du letar fel och involverar dig i saker du inte har med att göra!

Kan sätta en miljon på att du och pappan är nyförälskade och har dejtat MAX 1 år?!

Hej!
    Jag välkomnar att du tycker att jag är farlig för min bonusdotter. Jag försöker hålla god min till hennes mor.

Jag försöker få min kille att samarbeta med mamman mer och förklara för honom att det är viktigt för dottern.
    Kan dock förstå att han inte har någon vidare lust då hon anklagat honom för sexuella övergrepp på dottern.
    Jag försöker bara förstå hur mamman tänker och vill kunna ventilera mina tankar och funderingar då detta är en ny situation för mig.
    Men att bli så påhoppad trodde jag inte att jag skulle kunna bli på ett forum där vuxna håller till.

Okej så du anser att jag inte ska bry mig överhuvudtaget. Inte hitta på något med dottern kanske helst inte lära henne något heller som mamman menar.
    Bara vara tyst i vårat hem och om dottern berättar något för mig så ska jag inte bry mig eller frågar hon något så ska jag inte svara.

Nej jag är inte farlig för min bonus utan jag har fått beröm från hennes lärare att det har varit bra för tösen att jag kom in i deras liv. så jag vill gärna ventilera med dig om hur du anser att jag bör vara som bonusmamma. eller starta en ny tråd och fråga hur jag ska vara för att inte trampa en själ på tårna.

Jovisst du har rätt vi har varit ihop i 1 år snart men jag är inte farlig för det vill bara kunna ventilera för att jag har ej egna barn, för att jag har aldrig varit med en kille som har barn sedan tidigare.
    Så berätta gärna hur jag bör vara.
  • terfje

Hej!

Om du tror att jag lägger mig i när han pratar med mamman om olika saker så tror du fel. Varför jag startade tråden är för att jag tycker det är självklart att man ringer sin dotter på födelsedagen.

Jag ska inte bry mig om dottern med andra ord när jag bor heltid under samma tak. När dottern berättar för oss att hon endast får skäll nere hos sin mamma.

Jag har lagt mig i en sak endast hittills andra saker som jag dragit upp här har jag inte ventilerat med mamman.

Vad jag lagt mig handlade om att mamman skriver ut öppet på Facebook att jag dottern inte klarar av att komma ihåg att man tvättar sig efter toaletten. Sådant och tar man med pappan och inte lägger ut på Facebook.

Nej jag är inte jätte ung bara det att jag inte har barn själv men det är något jag längtar efter.

Och förresten jag blev säkerligen redan ett hatobjekt redan när dottern valde att kalla mig bonusmamma. Det är inte något som jag har påverkat att hon skulle göra. Mamman tycker inte att det är lämpligt för att det blir förvirrande för hennes dotter.

Dottern har till och med velat kalla mig för mamma vilket jag stoppade direkt.

• terfje
    Anonyär aJösses) skrev 2015-11-09 06:21:14 följande:

Om du läser vad jag skriver och försöker förstå så skulle du se att jag inte har skrivit någonstans att du inte ska bry dig om dottern. Tvärtom tycker jag det är bra om du kan vara en extravuxen för dottern, såna är alltid bra för barn!

Trist att hon ville kalla dig mamma, det tolkar jag som att hon saknar sin mamma - vilket man förstår. Hon är liten. Bra att du sa ifrån och att hon kallar dig bonusmamma för det är du ju En bonus i hennes liv.

Varför har du mamman på Facebook? Sluta läsa vad hon skriver, sluta involvera dig och bry dig så (sjukligt) mkt om MAMMAN!

Är du väldigt svartsjuk eller vad handlar det om? Förstår inte din obsession över henne annars?

Okej. Bra att du tycker att det är bra att jag bryr mig om henne. Självklart att jag bryr mig om vad mamman gör då hon bara klagar på min kille att han gör fel hit och dit. Det är dock inte bara mamman det är "fel" på då hennes nya har en något för stor för kärlek till att dricka öl så att dottern säger att de försöker stoppa honom ifrån att dricka före lunch.

Jag ska försöka vara lite mer tyst mus.

En fråga dock till dig hur tycker du att man ska hantera att tyvärr mamman anser att jag inte ska lyssnas på att jag inte får lära hennes dotter något.
  • terfje
    jagärden skrev 2015-11-09 09:52:31 följande:
    Du kan inte på allvar vara "bonusförälder"? Varför tar du parti för barnets mamma utan att egentligen veta någonting om den situation som ts beskriver? Mamman i ts fall verkar lämna mycket att önska, hon verkar verkligen inte vara bra för barnet av det som ts beskriver. Varför är du så fientligt inställd till ts?
    Jag tror jag vet svaret till varför vissa är fientlig inställda till mig och det är för att jag inte är som många andra styvmödrar på detta forum som hatar sina bonusbarn .
  • terfje

Jag försöker ha en neutral inställning till mamman vilket är svårt då dottern visar tydligt att hon inte trivs därnere. Första omgången i somras så vill hon hem efter cirka en vecka och räknar ner dagarna. Då skulle hon vara där i tre veckor.

• terfje

Hon valde att vara otrogen och han kunde inte förlåta det.

• terfje

Hon valde att vara otrogen och han kunde inte förlåta det.

• terfje
    FrökenKanSjälv skrev 2015-11-10 07:38:57 följande:

Jag förstår inte varför ett telefonsamtal på födelsedagen är en sån stor grej?? Du beskriver andra saker som är betydligt större och påverkar dottern mycket mer. Så i mina ögon blir det som att du letar fel på mamman när du skriver en hel tråd om att mamman inte ringde på födelsedagen när hon redan hade firat tillsammans med dottern veckan innan.

Jag funderade bara allmänt på om det är jag som är hel knäpp som tycker att det är självklart att man ringer på barnets födelsedag. Jag vet att det finns allvarligare saker som denna mamma gör och jag är inte fel fri heller.
  • terfje

Det var självklart i min släkt att alla ringde på födelsedagen även om man hade firat någon innan. Därför reagerar jag.

• terfje

Nu får vissa tagga ner så kanske jag också gör det. Jag försöker ha en neutral inställning till mamman tro mig men jag funderingar över saker och det är inte konstigt. Och jag uppmuntrar bonusen både till att göra något till mors dag som hon kan ge sin mamma. Skicka kort på mammans födelsedag med mera. Så jag uppmuntrar till en bra kontakt mellan dotter och mor.

• terfje
    FrökenKanSjälv skrev 2015-11-10 18:48:50 följande:
    Ja, personligen tror jag att det är lättare att leva med andra människor om man klarar av att förstå att det finns olika sätt att göra saker istället för att tro att ens eget sätt är det enda rätta. Alla gör olika men ingen har mer rätt eller fel än den andra (så länge man inte verkligen skadar någon annan).

Att leva sitt liv och bli upprörd över varje detalj som någon i omgivningen gör på annat sätt än en själv borde bli rätt tröttsamt i längden. Bättre då att lägga sin tid och energi på att umgås med sina nära och kära.
    Jag förstår vad ni menar. Jag tror inte att mitt sätt är det enda rätta för jag vet ärligt talat inte hur man uppfostrar ett barn. Visst det med födelsedagen var en liten onödig detalj att haka upp sig på. Ville bara kolla med andra vad dem tycker. Vissa hör inte av sig på födelsedagar och vissa gör det. Det var en sådan tråd jag var ute efter ifrån början.

Mamman till bonus gör både rätt och fel likaväl som jag men jag vill helst att de ska förbättra sin relation sinns emellan.

Jag kan förstå er som tror att jag är svartsjuk på mamman vilket jag på ett sätt är men inte för att hon är mamma till min bonus utanför att hon väntar en till som ska födas i februari och jag skulle haft i januari om det inte hade blivit missfall.

Så vad jag förstår på de flesta här inne så ska man aldrig ha en åsikt än mindre fråga andra eller ventilera om man är helt ute och cyklar eller inte i sina åsikter.
  • terfje

Förresten Jajösses jag har startat tre trådar som berör ämnet biomamman. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

• terfje
    Anonym (nja) skrev 2015-11-11 10:50:19 följande:

Hon läser mammans facebook t.o.m. Jag tycker hon verkar (sjukligt) fokuserad på mamman! Inte sunt och ingen mår bra av det. Vore jag mannen skulle jag fundera på vad det är för en människa jag lever med?!
    Hej nja!
    Här  är ett svar på dina två senaste inlägg och ett svar till de flesta som är negativt inställda till mig.

Jag har aldrig sagt något om vad jag tycker eller tänker till mamman om hennes beteende. Så att jag kommer inklampande och säger hur hon ska sköta sitt barn det gör jag inte förutom är hon skriver kränkande saker om bonusen på sin status på Facebook. då sa ag bara det att det inte är bra att skriva sådant öppet på Facebook utan att hon ska  ta det med pappan.

Vad jag tycker om att hon klippte dottern mot hennes vilja, ringa eller inte ringa på födelsedagen har jag inte sagt ett knyst till mamman om.

Jag har enbart pratat med min kille om vikten av att han och mamman har ett samarbete för dotterns skull.

Så inte någon av er kan säga att jag terroriserar mamman för det gör jag inte försöker som sagt bara lära mig mer om föräldraskap för vissa saker mamman gör känns så fel i min ryggrad.

Jag är inte perfekt och jag har mycket att lära.

Redan innan jag ens träffat mamman så har hon sagt till dottern att jag inte får lära henne något, inte säga till henne.  Nu är det så att vi har samma regler  stort sett här som hon har hos sin mamma.

Skickar även sms till min kille att det är olämpligt att hon kallar mig för bonusmamma för att det är en känsla hon har av att det är förvirrande för henne.

Dotterns lärare har sagt både till mig och pappan att det har gjort dottern gott att jag kom in i deras liv.
Svar på tråden Födelsedag!