• Anonym (otänkbart?)

    Skulle du kunna tänka dig vara en av flera fruar?

    På många håll i världen fungerar familjebildninga med månggifte väl, både patriarkat med flera fruar och på vissa håll även matriarkat med flera män, men finns det överhuvudtaget någon kvinna i Sverige idag som skulle kunna tänka sig detta? Jag är inte muslim, det är inte heller någon våt dröm, jag är bara nyfiken på attityder i Sverige år 2015.

    Finns det alltså någon kvinna som skulle kunna tänka sig att vara en av flera fruar? Föreställ er att mannen tjänar bra med pengar så att alla fruar kan leva gott, helförsörjda. Du älskar honom, delar hans värderingar, är fri att göra allt du vill och kan i ett vanligt svensson parförhållande, men du delar alltså honom med en eller flera andra fruar. Du har ansvaret för dina barn, men det finns andra barn i hushållet som de andra fruarna har. Kanske är det en gård där varje fru har varsitt hus, eller en större villa med flera lägenheter.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig vara en av flera fruar?
  • Santine

    Nej inte ens om han var miljonär! Inte ens om jag själv fick vara den enda frun med många män!

  • lövet2

    Om jag var uppfostrad till att det var en normal och OK företeelse, om det var socialt accepterat och om jag kunde välja hur nära jag ville leva med de övriga fruarna - så ja. Svartsjuka har aldrig varit min grej.

  • Ego Lovers
    lövet2 skrev 2015-11-10 23:58:42 följande:

    Om jag var uppfostrad till att det var en normal och OK företeelse, om det var socialt accepterat och om jag kunde välja hur nära jag ville leva med de övriga fruarna - så ja. Svartsjuka har aldrig varit min grej.


    När man sett dokumentärer från USA ang polygami så har det ju varit ett gemensamt beslut av paret att ta in en andra fru och både mannen och frun ska tycka det är en bra idé oxh okej. Han får ju en sexuell relation och hon får en "syster". Då gäller det ju att det klaffar för båda. Ser man på polygami i Afrika och i Mellanöstern så får mannen inte ta sig en andra eller tredje fru utan den första fruns godkännande men de tvingas säga ja mot sin vilja.
  • Anonym (otänkbart?)
    Ego Lovers skrev 2015-11-11 00:08:54 följande:
    När man sett dokumentärer från USA ang polygami så har det ju varit ett gemensamt beslut av paret att ta in en andra fru och både mannen och frun ska tycka det är en bra idé oxh okej. Han får ju en sexuell relation och hon får en "syster". Då gäller det ju att det klaffar för båda. Ser man på polygami i Afrika och i Mellanöstern så får mannen inte ta sig en andra eller tredje fru utan den första fruns godkännande men de tvingas säga ja mot sin vilja.
    Viktig sak. Det borde ha lagts till i förutsättningen.
  • Santine
    Ego Lovers skrev 2015-11-11 00:08:54 följande:

    När man sett dokumentärer från USA ang polygami så har det ju varit ett gemensamt beslut av paret att ta in en andra fru och både mannen och frun ska tycka det är en bra idé oxh okej. Han får ju en sexuell relation och hon får en "syster". Då gäller det ju att det klaffar för båda. Ser man på polygami i Afrika och i Mellanöstern så får mannen inte ta sig en andra eller tredje fru utan den första fruns godkännande men de tvingas säga ja mot sin vilja.


  • Fjäril kär

    som polyamorös så har jag inga problem med den tanken. Skulle jag mycket väl kunna tänka mig.  

    Och jag känner flera personer som just nu lever så även om man nu i sverige inte får vara gift med fler än en åt gången, men att gifta sig är ju sekundärt i frågan anser jag.   Att bo under samma tak med flera partners är för mig en verklig tanke jag absolut skulle kunna göra. 

  • Anonym (Grr)

    Haha, aldrig i livet! Jag hade förmodligen slagit ihjäl både honom och de andra fruarna.

  • strangertown
    Anonym (Grr) skrev 2015-11-11 07:52:43 följande:

    Haha, aldrig i livet! Jag hade förmodligen slagit ihjäl både honom och de andra fruarna.


    Har du sökt hjälp för din våldsbenägenhet?
  • Anonym (Grr)
    strangertown skrev 2015-11-11 08:14:01 följande:
    Har du sökt hjälp för din våldsbenägenhet?
    Varför skulle jag? Jag undviker helt enkelt att försätta mig i sådana situationer så behöver varken jag eller andra lida för det.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig vara en av flera fruar?